Gå til innhold

Inkonsekvent giring, dødgang og noen harde girskift, 2002 E39 5HP19-kasse.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Byttet nettopp girkasse på E39n min. Den gamle kassa hadde defekt torque converter, og den nye kassa hadde gått mye kortere(160k) enn min gamle(202k), så jeg byttet like godt hele skiten.

Symptomene etter bytte er:

1. Litt hvining fra kassa i lave gir når bilen er kald. Har hørt dette er vanlig, så jeg vet ikke om det har noe med de andre tingene å gjøre. Den gamle kassa var ikke sånn...

2. Om man kommer mot et kryss, rundkjøring, eller et annet sted hvor man demper farten til jenvt pådrag, for så gi litt gass etterpå, så ordner kassa fælt med å finne gir(sikkert mellom 1 og 2, kanskje 2 og 3). Giret kommer deretter ganske hardt. Dette skjer ikke i vanlig rett frem-aksellerasjon. Da girer kassa greit, men fra jevnt pådrag og opp i hastighet så monger den. 

3. I aksellerasjonsfelt med litt motstand(oppoverbakke), så sliter den med å legge inn 5-giret. Den bruker lang tid, og giret kommer tregt og litt hardt.

Jeg ble fortalt av de på Alf Lie i Oslo, som byttet kassa, at i transport kan oljepumpe/ hydraulikkpumpe bli skadet om torque converter ikke er ordentlig sikret. Denne var kun pakket i strekkfilm, og hadde sikkert litt vandring.
Jeg har forsøkt å resette computeren, for øvrig. 

Noen som har noen tanker rundt dette?

Endret av Deutschmaschine
Skrevet

Skiftet du EGS også

Om ikke, så kan jo nullstilling av adapsjons verdier være et punkt du bør forsøke.

Jeg ser du har skrevet "Jeg har forsøkt å resette computeren, for øvrig.", men vet ikke helt hva det betyr.

Skrevet

Takk for svar  :) 

Sitter EGS på girkasse, eller i bilen? Om den sitter på girkasse, så fulgte den nok med. Wow, koster en slik rundt 10k?

Nullstilling av adapsjonsverdier? Gjør man det vi diagnoseverktøy? Koblet av batt. i 30min, i alle fall.

Skrevet

PÅ E39 sitter EGS i bilen. Den befinner seg nede i boksen sammen med ECU under det høyre pollenfilteret.  Adapsjonsverdier tas med diagnose. Det har med trykket på clutchene å gjøre. Disse justeres etterhvert som de slites. Det hjelper ikke å ta strømmen i 30 minutt. 

Skrevet

Du sier den sliter med å gire til 5. gir i akselerasjonsfelt med oppoverbakke?
Har aldri opplevd at min har kommet til 5. gir under akselerasjon på den måten..

Skjer jo vanligvis etter du har kommet inn på veien og sluppet opp gassen ved ønsket hastighet..?

Skrevet

Du sier den sliter med å gire til 5. gir i akselerasjonsfelt med oppoverbakke?

Har aldri opplevd at min har kommet til 5. gir under akselerasjon på den måten..

Skjer jo vanligvis etter du har kommet inn på veien og sluppet opp gassen ved ønsket hastighet..?

Tenkte litt på det. Det er nok 3 -> 4 det er snakk om, ja. 

• 1 month later...
Skrevet

Skiftet du EGS også

Om ikke, så kan jo nullstilling av adapsjons verdier være et punkt du bør forsøke.

Jeg ser du har skrevet "Jeg har forsøkt å resette computeren, for øvrig.", men vet ikke helt hva det betyr.

Dro til Alf Lie og fikk gjort dette. Han gjorde dette gratis, og nå er kassa tipp topp :) 

Takk for hjelpa. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...