Mariuse34 Skrevet September 14, 2015 Share Skrevet September 14, 2015 (endret) Jakten på en decent back up vogn fortsetter. Mye ræva E39 på markedet dessverre. Funnet en ganske decent E39, som trenger litt TLC, men ikke det normale rusthelvete. Motor og girkasse osv fungerer fint. Er en 523iat 1999 modell. Jeg kan få bilen til en temmelig decent pris og jeg liker den, men den har rullet 311.000 km. Jeg blir nok siste eier, men jeg kan godt tenke meg å gi vogna et godt hjem. Men hvordan er disse motorene og girkassene på høy km? Er det noe annet som ikke tåler høy km? Jeg har jo hatt en sånn E39 før, og kjenner bilene godt, men er det noe jeg overser/er blind for? Endret September 19, 2015 av Mariuse34 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet September 15, 2015 Share Skrevet September 15, 2015 (endret) Kjølesystemet må holdes i orden. Vannpumpe må byttes før den gir symptomer. Viskosekobling på viften må holdes i orden. Da går motoren langt. Hvis du ikke ligger konstant på 6000 omdreininger da....Vær nøye med å ikke presse motoren før den er driftsvarm. Slitedeler må man jo regne med på alle biler. Jeg kjører selv en 2001 520iAT som ikke har oljeforbruk, og den girer mykt og fint. Den har gått 293 000 km. Men jeg har passert 40 år og er ikke så tung på gassen lenger. På min forrige, en 98 mod 520iAT, gikk toppakningen på 377 000 km. Muligens fordi den ble kjørt i ekstrem kulde med kald motor. Termostaten var defekt. Jeg ville ikke vært skremt av 311 000 km. Men det som er problemet er at du ikke får sjekket om den forbruker vann før du har hatt den en stund. Det er risikoen med bruktbil. Lykke til. .-) Endret September 15, 2015 av MrBrum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grepst1 Skrevet September 15, 2015 Share Skrevet September 15, 2015 Har 523 1997 med 320.000 på teljaren som eg har hatt i 11 år. Har skifta termostat, vannpumpe, viskosekobling OG radiator. Radiator har eg erfaring med at må skiftast både på E-34 og E-39. Elles har eg skifta startmotor. Vannpumpe vil eg anbefale å skifte uansett, ei god forsikring og grei pris frå KOED. Har og skifta olje og filter på automatkasse for ein del år sidan og vil gjere det på nytt. Svært fornøgd med min gamle traver! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brian Skrevet September 15, 2015 Share Skrevet September 15, 2015 Føler det kan gå litt begge veier. Kjøpte selv min 01 525i som hadde gått 250 000, med plettfri servicehistorikk og tatt vare på. Nå har den gått 293 000, og i løpet av disse 43 000 så har jeg byttet mye og kostet på den mer enn jeg egentlig hadde håpet på. På 260 000 så røyk toppakninga, deretter radiatoren, støtdemperene foran, dempere i bakluka, nivåføler xenon foran, nivåføler olje, vanossoleniod, reimstremmer, kupevifte og viftemotstand, ventiler på ac gass anlegget (måtte bytte og fylle ny gass), lambdasonde, og nå nettopp gikk clutchen lettere til helvete. Så nå er det bare og finne ut av hvorfor den går som en 520 innimellom, har bytta lmm, men minimalt forskjell. Så jeg har ikke hatt ett billig bilhold for og si det slik, og hadde jeg ikke skrudd alt selv så hadde den vært på dynga eller solgt som delebil for lenge siden. Utenom dette har jeg også byttet bensinfilter, føler på vanos eksosside, veivhusventilasjon, filter, olje på girkasse og diff og annet div som vanlig service innimellom. Olje bytter jeg etter maks 10k km. Den bruker ikke noe olje mellom oljebyttene nå da, så noe positivt er det jo Jeg er veldig fornøyd med bilen til tross for alt dette, med tanke på komfort og kjørbarhet. Men pass på og sjekk bilen nøye, men selv da kan man være uheldig som i mitt tilfelle. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet September 15, 2015 Forfatter Share Skrevet September 15, 2015 Føler det kan gå litt begge veier. Kjøpte selv min 01 525i som hadde gått 250 000, med plettfri servicehistorikk og tatt vare på. Nå har den gått 293 000, og i løpet av disse 43 000 så har jeg byttet mye og kostet på den mer enn jeg egentlig hadde håpet på. På 260 000 så røyk toppakninga, deretter radiatoren, støtdemperene foran, dempere i bakluka, nivåføler xenon foran, nivåføler olje, vanossoleniod, reimstremmer, kupevifte og viftemotstand, ventiler på ac gass anlegget (måtte bytte og fylle ny gass), lambdasonde, og nå nettopp gikk clutchen lettere til helvete. Så nå er det bare og finne ut av hvorfor den går som en 520 innimellom, har bytta lmm, men minimalt forskjell. Så jeg har ikke hatt ett billig bilhold for og si det slik, og hadde jeg ikke skrudd alt selv så hadde den vært på dynga eller solgt som delebil for lenge siden. Utenom dette har jeg også byttet bensinfilter, føler på vanos eksosside, veivhusventilasjon, filter, olje på girkasse og diff og annet div som vanlig service innimellom. Olje bytter jeg etter maks 10k km. Den bruker ikke noe olje mellom oljebyttene nå da, så noe positivt er det jo Jeg er veldig fornøyd med bilen til tross for alt dette, med tanke på komfort og kjørbarhet. Men pass på og sjekk bilen nøye, men selv da kan man være uheldig som i mitt tilfelle. Med unntak av toppakning høres dette ut som 523`en jeg hadde sist, bortsett fra at jeg kjøpte den på 160.000 og likevel endte med et skred av vedlikehold. Men den bilen bar mer preg av litt for lange intervaller på service. Radiatoren byttet jeg sist og vannpumpeproblemene kjenner jeg til. Takk for innspill. Dette blir jo bare en nummer to bil til bruk til bikkja og fjellturer med mye bagasje, men interessant likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet September 15, 2015 Share Skrevet September 15, 2015 Alt kan skje med gamle biler og da spesiellt gamle BMW med tilhørende el-feil og toppakningsbrudd på m52/54 motor. For å unngå/utsette topphavari så er kjølesystemet ganske viktig å ha i orden: pumpe, termostat, ny kjøleveske. Blokka holder nok en mill kilometer eller mer! Vanos-kakling er vel og noe som kan komme når som helst, tror ikke det er så komplisert å fikse. Det er heller ikke uvanlig at en av de maange modulene,koblingene,releène tapper bilen for strøm. Ikke så rart siden e39 strax runder 20 år. Irr, fukt, vibrasjoner.. Om man kobler et multimeter i serie med bil så finner man snart ut hva som stjeler, grei sak for noen og et mareritt for andre.. Ellers er vel automatkassa m filter og oljeflush en fin ting å gjøre før vintern slår inn. Om det ikke foreligger papirer om at dette er gjort nylig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S. Gunstad Skrevet September 15, 2015 Share Skrevet September 15, 2015 (endret) Har en 523ia som har gått 371k og jeg ikke byttet noe særlig med deler de siste 50k. Når det er sagt så er bil delvis hobby, og det går litt sport i å kjøre den så langt som mulig Endret September 15, 2015 av S. Gunstad Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet September 15, 2015 Share Skrevet September 15, 2015 Har en 523ia som har gått 371k og jeg ikke byttet noe særlig med deler de siste 50k. Når det er sagt så er bil delvis hobby, og det går litt sport i å kjøre den så langt som mulig Enig i det der. Når helgen kommer så er det tid for å pusle med bilen. hehe Til helgen er det ledningsbrudd i forbindelse med bakluka som er på timeplanen. Men jeg ga 30 000 kr for bilen, og ikke 500 000 kr som den kostet ny. Så noen kroner har man igjen for å pusle litt. Skal man ha feilfri bil, må man kjøpe ny. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet September 15, 2015 Forfatter Share Skrevet September 15, 2015 Enig i det der. Når helgen kommer så er det tid for å pusle med bilen. hehe Til helgen er det ledningsbrudd i forbindelse med bakluka som er på timeplanen. Men jeg ga 30 000 kr for bilen, og ikke 500 000 kr som den kostet ny. Så noen kroner har man igjen for å pusle litt. Skal man ha feilfri bil, må man kjøpe ny. Har kjøpt ny bil. Helt ny. Men det er transportmiddel som fyller alle behovene jeg har for bil. Men kanskje ikke helt gleden av en seksermotor og litt fikling for å se noe mekanisk komme til liv igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet September 16, 2015 Share Skrevet September 16, 2015 (endret) I tillegg til tipsene over her, sjekk at det ikke lukter bensin av motoroljen (tyder på gammel olje og/eller dårlige dyser). Sjekk at det ikke lukter brent an automatolje på girkasse. (Tyder på slitte lameller) Om en bil har gått 300.000 km + så er det viktig at den her blitt godt serva opp gjennom åra. 500.000 km bør ikke være problem så lenge service er fulgt og bilen ikke er hærjekjørt. Og en annen ting når det gjelder automatgirkasse. Har bilen hengerfeste hadde jeg styrt unna. Man vet aldri om den har dratt tung last. Sjekk iallefall olja for brent lukt da! Endret September 16, 2015 av Espen A. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sandersander Skrevet September 16, 2015 Share Skrevet September 16, 2015 Min 1997 520i runder snart 300 000 og eneste jeg har byttet i mitt eie er veivakselsensor. Kamakselsensor må også byttes, men det har jeg ikke fått surra meg til enda. Disse sensorene ryker jo på E39 støtt og stadig, så jeg er fornøyd. Jeg fikk min "nesten" gratis, og det er ikke mange andre biler enn E39 som gir samme kjøreglede/komfort i samme prisklasse. Min later til å fungere fint enda og jeg tror den har mange KM igjen om jeg fortsetter å vedlikeholde den slik som jeg har gjort, og som også forrige eier har gjort. Min er automatgiret og har ikke hengerfeste. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet September 16, 2015 Forfatter Share Skrevet September 16, 2015 Vi er ikke enige om pris. Så får bare vente og se. Den har bra servicehistorikk men er litt småting. Og jeg er sunnmøring i ånden. Og har god tid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet September 17, 2015 Share Skrevet September 17, 2015 Vi kjøpte for 6-7mnd siden en E39 528ia til frøkna i huset. Denne hadde gått 295.000km og virket godt holdt. Det eneste vi har gjort med den var å rense drenering under bremsekraftforsterker (samlet seg vann som ble sugd inn i BKF og dermed inn i motor så den fusket og døde ved bremsing. Tok litt tid å finne problemet ), og lodde to kabler i bakluken. Ellers skiftet olje og filter på motor. Kanongod bil og girkassen girer jo penere enn nyere biler Ga 28k for den til info, fullspekket med utstyr(tror ikke den mangler mye annet enn M-sport) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet September 17, 2015 Forfatter Share Skrevet September 17, 2015 Vi kjøpte for 6-7mnd siden en E39 528ia til frøkna i huset. Denne hadde gått 295.000km og virket godt holdt. Det eneste vi har gjort med den var å rense drenering under bremsekraftforsterker (samlet seg vann som ble sugd inn i BKF og dermed inn i motor så den fusket og døde ved bremsing. Tok litt tid å finne problemet ), og lodde to kabler i bakluken. Ellers skiftet olje og filter på motor. Kanongod bil og girkassen girer jo penere enn nyere biler Ga 28k for den til info, fullspekket med utstyr(tror ikke den mangler mye annet enn M-sport) Drening til bremsekraftforsterker du. Herregud. Jaja. Fyren med bilen kommer og viser den skikkelig i morgen igjen og så tar vi en ny runde på pris. Marius Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet September 17, 2015 Share Skrevet September 17, 2015 Haha ja, tydeligvis et kjent problem. Ikke lett å google seg fram til Så bra, lykke til med kjøp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå