Gå til innhold

Ny bil: 523iat E39 prosjekt med høy km

Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

Oppfølgningsspørsmål. Bilen har 677-pakka. Hvordan er det ift dynavin eller andre oppgraderinger? Displayet til radioen er dødt og CD-spilleren funker ikke så det vil eventuelt kreve litt innsats. 

Som sagt skal ikke dette være bruksbil, så trenger ikke all verdens, men kjekt om jeg ikke må begynne å brenne CD`er igjen eller bruke en sånn FM-sak. 

Endret av Mariuse34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis skjermen er sort så er navi-enheten bak nesten garantert defekt. Se om det er lys i den, evt bytt vis du vil det.

Dynavin osv krever litt arbeid når du har den varianten av orginal anlegg. Mener egen kabelnett bak osv, men det står på siden deres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis skjermen er sort så er navi-enheten bak nesten garantert defekt. Se om det er lys i den, evt bytt vis du vil det.

Dynavin osv krever litt arbeid når du har den varianten av orginal anlegg. Mener egen kabelnett bak osv, men det står på siden deres :)

Ville jeg også trodd, men den har ikke navi. 666 Radio Business CD og 677 Hifi System Professional. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg eier av en 1999 523iat Shadowline med takluke.  Gått 311.000 km. Ga 9.000 for den. EU godkjent til 2016. Trenger ny kamsensor. Litt overflaterust her og der, men ingen gravrust. Beige elektrisk sportsinteriør. Nye bremser og byttet en del i forstilling og bakstilling på verksted. Motor og girkasse virker bra, men mangler litt effekt og dauer på tomgang. Leste feilkoder og ser ut som det står en ny kamsensor på handlelisten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil, legg ut bilder! :D

Utenom kamsensoren, hva er dine planer for bilen? :D

9000kr for en 5 serie BMW som sikkert lå på 400-500 000 da den var ny, er jo i min bok "gratis" hvis du budsjetterer for vedlikehold, og skifter ting før de ryker som er kjent for å trenge å bli utskiftet, så sparer du deg mye hodebry.

Det er mye bedre å bestemme selv når man skal skifte vannpumpe og termostat for eksempel, enn å plutselig ha den vannlekasjen midt på veien, på vei til jobb, og måtte bli berga hjem og ikke ha bil en dag eller flere osv osv. Så gjør litt forebyggende arbeid og sett av litt hele tiden til vedlikehold, så får du garantert mye glede og pålitelighet fra bilen =)

På E39 er det anbefalt å blandt annet gå over:
Understell

Kam og veiv sensorene

Vannpump, termostathus, termostat, strammehjul og multireim

Starter

Viskosekobling

Dynamo

Toppdekselpakning

Plugger

radiator

Kjølevæskesensor som er koblet ekspansjonstanken.

Kjølevæske

olje

alle filtere.

De røde burde du skifte før de ryker uansett =)

Blir gøy å følge med og se hva dine planer er. =)

Hermanoo

Endret av hermanoo90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et prosjekt jeg sikkert kommer til å tape penger på, men har kjørt bilen i hele dag og jeg koser meg altså så sinnsykt med å ha en E39 igjen! elsker fargekombinasjonen mellom Antrazit-grå og beige skinn. 

Ting som må ordnes før jeg gjør noe annet med den: 

1: vindusvisker og glassrute bak virker ikke. Antagelig ledningsbrudd. (Update: Fant et ledningsbrudd. Nå funker varmen i ruta, men ikke åpnermekanismen eller viskermekanismen.  

2: Eksoslekkasje foran. Brummer/fiser fra eksosanlegget foran

3: Liten vibrasjon under hard oppbremsing

4: Kamsensor må byttes. Dauer på tomgang og går litt tammere enn den skal. 

5: Displayet i radio er dødt. Lyset har gått, for hvis jeg prøver kan jeg fortsatt se pixlene. 

Legger ved noen bilder. Bimmers ville ikke la meg laste opp annet enn sidelengs, så la dem inn via en annen side. 

PS: Helt i orden om tråden flyttes ut av teknisk

ckVBeG5B.jpeg

Um9PdEM2.jpeg

L2U0Y0xE.jpeg

RmVKV0l1.jpeg

OTMybVZw.jpeg

a3hvcDBv.jpeg

Endret av Mariuse34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil, legg ut bilder! :D

Utenom kamsensoren, hva er dine planer for bilen? :D

9000kr for en 5 serie BMW som sikkert lå på 400-500 000 da den var ny, er jo i min bok "gratis" hvis du budsjetterer for vedlikehold, og skifter ting før de ryker som er kjent for å trenge å bli utskiftet, så sparer du deg mye hodebry.

Det er mye bedre å bestemme selv når man skal skifte vannpumpe og termostat for eksempel, enn å plutselig ha den vannlekasjen midt på veien, på vei til jobb, og måtte bli berga hjem og ikke ha bil en dag eller flere osv osv. Så gjør litt forebyggende arbeid og sett av litt hele tiden til vedlikehold, så får du garantert mye glede og pålitelighet fra bilen =)

På E39 er det anbefalt å blandt annet gå over:

Understell

Kam og veiv sensorene

Vannpump, termostathus, termostat, strammehjul og multireim

Starter

Viskosekobling

Dynamo

Toppdekselpakning

Plugger

radiator

Kjølevæskesensor som er koblet ekspansjonstanken.

Kjølevæske

olje

alle filtere.

De røde burde du skifte før de ryker uansett =)

Blir gøy å følge med og se hva dine planer er. =)

Hermanoo

Får alt av kvitteringer på bilen til uka. da ser jeg hva som er gjort ift. radiator, vannnpumpe osv. Reimhjulene virker modne for utskiftning. Toppdekselpakning ser ved første øyekast bra ut, men tenkte å fikle litt rundt til uka og se hva jeg finner. Kam og veivsensor blir byttet i morgen!

Har ikke funnet en effektiv DIY på dette enda, men mulig det enten er veldig enkelt eller at jeg ikke har lett godt nok :)

Servotanken svetter litt, men det har jeg inntrykk av at de alltid gjør.

Listen over står i fokus først. Eksoslekkasjen er kjip. Deretter blir det løpende utskiftning/kontroll av delene du omtaler. Oljebytte før sommeren, men tar nok et rundt hjulskift.

Dette blir i første omgang ikke en daily driver, så tar ting litt som det kommer. Fordelen er jo at jeg ikke må ha bilen neste dag, og kan bestille deler fra langt unna og bare vente på dem.

9.000 er gratis. Jeg sto og kikket på den igår og følte jeg hadde kjøpt bil jeg ikke hadde brukt for. At jeg hadde brukt 100.000 på bil. Eller ikke nødvendigvis, men iallefall bundet opp masse kapital uten å tenke meg om. Og så kom jeg på hva jeg betale.

Herlig å ha DSP og :)

Endret av Mariuse34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par spørsmål: Jeg gikk gjennom bakluka igår. Fant et kabelbrudd, sort of i hengslene. Men Det gjorde liten forskjell på glassluken, som ikke vil åpne seg. Viskeren fungerer ikke heller. 

Jeg får feilkode for kamakselsensor, og bilen dauer på tomgang innimellom, så jeg antar det er safe bet å bytte den? 

Pixlene i displayet fungerer, men ikke lyset. Som gjør at jeg må tett på med lommelykt for å se hva som vises på displayet. Er det mulig å bytte lyset inni, eller bør jeg se meg om etter et nytt display? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg inneforstått med at det kosmetiske sikekrt ikke er 1. pri, men nye lykteglass/blinkers fremme er vel høyt oppe på listen?

Jeg får vel ikke byttet blinkers på dette greiene, så tipper jeg bare setter i noe orginale E39 prefacelift xenon etterhvert. Men må ta det tekniske først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par spørsmål: Jeg gikk gjennom bakluka igår. Fant et kabelbrudd, sort of i hengslene. Men Det gjorde liten forskjell på glassluken, som ikke vil åpne seg. Viskeren fungerer ikke heller. 

Jeg får feilkode for kamakselsensor, og bilen dauer på tomgang innimellom, så jeg antar det er safe bet å bytte den? 

Pixlene i displayet fungerer, men ikke lyset. Som gjør at jeg må tett på med lommelykt for å se hva som vises på displayet. Er det mulig å bytte lyset inni, eller bør jeg se meg om etter et nytt display? 

Når jeg fikset dette sist så var noen av bruddene litt gjemt inni føringe mot taket. Måtte dra de ut, forlenge og skjøte. Nå funker alt utmerket, bare drit at noen fant ut at de skulle stjele bakviskeren :lol:

Får du feilkode på kam-sensor kan det også bety veivsensor så vidt jeg har skjønt. Greit å bytte begge samtidig :)

Eksoslekkasjen kan jeg nesten garantere kommer i skjøt mellom manifold og mellomrør. Har hatt dette på samtlige av mine Bmw'er (tilogmed syvern) og her er det bare å bytte pakning og ha på masse eksospasta. I verste fall kjører du dobbelpakning vis det har "svidd" seg en vei ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags diagnoseprogram har du brukt?

Dersom E39en din er en ekte 1999-modell, så har du en M52B25TU-motor. Den har to - 2- kamakselsensorer og en veivakselsensor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...