bmwmann24 Skrevet September 17, 2015 Skrevet September 17, 2015 Dobbelvanos er ikke så mye styr som enkelvanos, men du må/bør bytte toppdekselpakning i samme slengen. Det er vel en slags dobbel o-ring for hver kam det er vanos på. Er ikke o-ringene som lager kakling, men lageret som er der. Du finner all info du trenger ang dette på beisansystems.com Lageret kakler da oljen renner bort via dårlige o-ringer ja. har du gjort denne jobben før?
E.C. Skrevet September 17, 2015 Skrevet September 17, 2015 Jeg har ikke fått gjort det selv (enda?), men har en venn som bytta dobbelvanos på sin, da bytta han til en ferdigoverhalt fra Dr.Vanos, dette var ganske overkommelig, men han merket ikke noe forskjell etter dette. Utifra det jeg har sett av videoer så er det ikke så mye jobb å bytte o-ringene når vanos først er demontert, bare litt tidskrevende. Forskjellen på dobbel og enkel er at på dobbel så får du fjernet hele enheten etter å ha tatt av toppdekselpakningen. Popper rett av når alle skruene er løsnet og sekundærkjeden røres ikke. På enkel så må du løsne tannhjulet som sitter på eksoskammen og vri for å få vanosen ut. Når du skal montere tilbake så må du også vri på bestemt måte ellers så vil vanosstempelet være i feil posisjon i forhold til kammene, så når vanos er fullt aktivert den ene eller den andre veien vil kammen stå feil i forhold til hva den skal være.
Sammyen Skrevet September 17, 2015 Skrevet September 17, 2015 For ein skruvant amatør med DIY så rekner ein 6timer. Då er det dobbelt vanos og alt går som smurt. Har ikkje toppdekselet vert av før vil du få litt problemer med å poppe den av uten å skrape blokken. Bruker du tid så går det fint, på min så blei det brukt ei snøskuffe... Sent from USS Enterprise
orala Skrevet September 17, 2015 Forfatter Skrevet September 17, 2015 4 O-ringer, toppdekselpakning og 2x tennpluggpakninger er vel dei vanlige pakkene eg har sett. Pelicanparts viser at du må låse kammene. Er vel ein låsebolt som må kjøpes då for å sikre timingen[emoji52] M54 du har ikkje sant? [emoji14] (samme som meg) Bytter du toppdekselpakning så anbefaler eg deg å kjøpe eit stoff ,eg ikkje husker navnet på i farten, og legger på overgangene. Skal rote i kassen etter jobb og sjå om eg finner det ut Sent from USS Enterprise Yes, det er M54. Skal kammene låses må vel motoren stå i en spesifisert posisjon. Lurer på om man kan bruke stetoskop og lytte i VANOS området for det er en liten lyd på tomgang , men veit ikke hvor den kommer fra. Ellers har jeg ingen kjente symptom. Det med moment under ca 3000 rpm er jo ikke så lett å fastslå uten å ha en lik bil å gjøre noen performance runs og se om det er forskjell. Og så må man vite at den andre bilen er i orden. Sent from the living room.
orala Skrevet September 17, 2015 Forfatter Skrevet September 17, 2015 For ein skruvant amatør med DIY så rekner ein 6timer. Då er det dobbelt vanos og alt går som smurt. Har ikkje toppdekselet vert av før vil du få litt problemer med å poppe den av uten å skrape blokken. Bruker du tid så går det fint, på min så blei det brukt ei snøskuffe... Sent from USS Enterprise Dette blir stadig mer avansert ser det ut til. Det beste er nok å sjekke ytelse mot en annen bil som man veit er OK, så det jeg trenger er en 525i med dobbel vanos og manuell gear og vekta hos biltilsynet for å få lik vekt på begge bilene med fører, så sedan eller touring spiller ingen rolle. Sent from the living room.
Evopower Skrevet November 22, 2015 Skrevet November 22, 2015 Bumper denne tråden litt... Har en E60 520ia M54. Har akkurat kjøpt den. Gått 137.000 km. Etter at jeg kjøpte bilen, så har jeg lest meg opp på kjente M54 "feil". Veivhusventilasjon og toppdekselpakning er bestilt. Men dette med at pakningene i Vanosen må byttes, ble jeg først kjent med nå nylig. Jeg leser at sympotomene er dårligere bunndrag og øktbensinforbruk. Min er ganske daff under 4000 o/min og forbruket ved pinlig fin langkjøring ligger på 0,8. Rundt dørene her ligger den på 1,15 på mila. Når jeg kjører med middels motstand rundt 2000 omdreininger, hører jeg en kaklelyd fra motoren. Akkurat som en gammel motor som går på ettertenning. I andre turtallsområdet er lyden borte. Er dette typiske Vanos symptomer? Noen andre som har erfaringer fra samme motor/årgang?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå