Gå til innhold

bmw e46 318i m43tub19 motorproblemer


Joachim Harstad Haaland
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som veit?
2000 model reg som 2001 bmw e46 touring. 318i med 236xxx på tellern
Starta lørdag kveld. hadde 50km/t i 3 gir og girte ned i andre og ga gass. ikke full men ganske mye. da virka det som men begynte å fuske og stoppa. gikk veldig ugjevnt på tomgang og med en gagn jeg ga gass på døde den..
prøvde ny bensinpumpe men hjalp ingenting. prøvde ny coil og det hjalp heller ikke.
søndagen gikk og den var helt lik. på mandagen var den værre i starten og blei helt lik etter en del forsøk.
tirsdagen ville den ikke starte i det hele tatt... ikke gjort noe fra mandagen men var ikke likt. prøvde en coil jeg var 100% sikker på at funka og da starta den og gikk ugjevnt igjen. på onsdagen var den lik. var tom for ideer og prøvde derfor å starte uten veivakselsensor. ( den skal ikke starte uten denne sensoren) vrei om nøkkelen og bilen starta. røyk veldig hvitt. stoppa bilen og satt i kontakta igjen. den starta forsatt.. det røyk en stund men blei borte etterhverdt. bilen går vedlig dårlig og virker som den holder igjen på en måte. bruker derfor veldig mye bensin ( 2 liter hvis ikke mere per mil) veldig dårlig drag og ligger å jokker/hopper med ca 3000 rpm.
var og tok diagnose og sletta feilminne på den. da var det lik som på mandagen og gikk veldig ugjevnt. tok ut veiv sensor og da starta den, altså den må ha feil på veiv sensor for å starte...
noen som veit hva som kan være galt??
hadde vært til utrolig stor hjelp om noen viste noe eller kjenner noen som kanskje kan vite noe???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle fått testet bensintrykk du, viss det er ok ville jeg sjekke dysene om de åpner som det skal. Desverre er trenger du litt mer avansert utstyr for å teste om dysene fungerer som de skal, så spørs om du må bare få levert inn bilen.

Så det er nye plugger og coil? Og når du kjørte diagnose fikk du noen feilkoder? Veivsensor skal bli registrert i minne viss det er en feil på denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bensintrykket er bra.. ikke sjekka dyser.. er coilen funker helt prima ( prøvd på en annen bil som funka) nye plugger

var feilkode på veivsensor, men når jeg sletta denna så ville den ikke starte... altså det virker som det må være en feilkode på veivsensor for at den skal starte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bensintrykket er bra.. ikke sjekka dyser.. er coilen funker helt prima ( prøvd på en annen bil som funka) nye plugger

var feilkode på veivsensor, men når jeg sletta denna så ville den ikke starte... altså det virker som det må være en feilkode på veivsensor for at den skal starte?

 

Feilkoden på veiv sensor ville kommet uansett fordi du tok den av. Det ville vært interessant og visst om den feilkoden kommer uten at du tar av kontakten.

Men ut fra det du skriver så er det sannsynlig at veiv sensoren er defekt. Har turteller oppført seg normalt? Veiv sensor leser turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytta til en orginal sensor, veit det skal komme feilkode når du tar av kontakten. men bilen skal egentlig ikke starte med feilkode på veivsensor. fordi veivsensor og kamsensor er med å bestemme når puggene skal tenne. så med feilkode på veivsensor så vil jo "dataen" på bilen ikke vite når de enekelte stempelene er på topp? eller tar jeg helt feil her?

var og kjøpte nytt innsug i går, eller et brukt som hadde gått 140xxx. fikk med dyser og alt. håper dette løser problemene. 

tenker at det kan være den "flappen" i nedre del av innsuget som er knekt eller ødelagt på en måte som gjør at de enten ikke åpner eller ikke lukker...

prøver å bytte innsug i dag og ser hva som skjer. 

takk for all hjelp uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som er rart her. At motoren skal ha slike symptomer uten at du har feilkoder. Utenom veiv sensor. Jeg har mest erfaring fra M52tub motoren. Jeg regner med at den flap'en du nevner er DISA ventilen. Usikker hvordan alt sitter rent fysisk på denne motoren, men jeg sitter og får en mistanke rettet mot gass spjeld systemet på motoren. Om det kan ha kommet løse deler fra DISA ventilen ned til gasspjeldet og forstyrrer/blokkerer det?

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassspjeldet sitter før denne flappen jeg snakker om. Så ikke noen fysiskeskader på den men var bare en klikkelyd når den åpna seg.. Den blei borte med nytt innsug

Hvis jeg sletter alt av friskoler på bilen så starter den men går utrolig ugjevnt og med en gang jeg gir litt gass så bare dør den... Men hvis jeg tar ut veiv Aksel sensor og starter den så går den og jeg kan gi gass, noen den ikke skal. Uten signal fra veivaskel sensor så veit jo ikke hjernen hvor fort veiva går rundt og dermed kan den tenne på feil tid...

Når den har gått uten veivaskel sensor så kan jeg stoppe motoren og sette i Sensor igjen. Da vil det være en feilkode på veiv Aksel sensor men da starter den å går igjen. Og så for jeg sletter den feilkoden så er det tilbake som jeg forklarte....

Har bytta sensor og sjekka etter ledningbrudd men finner igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan forekomme at bilen starter hvis veiv sensoren bare "tuller" litt. Men når du drar ut kontakten burde den ikke starte. Rart.

 

Jeg har lyst til å spørre....ikke ta det ille opp...det er ikke sammenblanding av veiv og kam sensor her? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...