Birkb96 Skrevet September 24, 2015 Share Skrevet September 24, 2015 Har en e46 318 fra 2000 som har litt diverse problemer, håper noen her har noen tips eller råd First thing first Når jeg kjøpte den fungerte alt det elektriske på bilen, bortsett fra at vindusviskeren ikke ville gå på maksfart, og at el vinduet var litt tregt, lyste heller ingen varsellys på dashboardet Så begynte det.. Skulle teste hvordan det var å bråbremse med mobilen (første gang jeg gjorde det) så sluttet speedometeret og den analoge forbruksmåleren å fungere, begge ligger dødt på 0 Det kom i tillegg 2 varsellamper på dashboardet, antispinn symbolet lyser gult, mens brems/håndbrekk lyser rødt. Hvis jeg nødbremser nå, fungerer ikke abs. Etter å ha kjørt med dette i ca 2 uker fungerte plutselig alt igjen, i ca 10 min. Speedpometeret og forbruksmåleren våknet til liv (noe upresist) og vindusviskeren bestemte seg for at den likevell fungerer på det høyeste "giret" Last but not least Siste dagene har jeg fått en ny gul varsellampe, legger ved bilde. Det kommer også damp ut av "nyrene" etter at bilen har blitt kjørt litt. Hører også med at bilen blir fort varm, selv på tomgang så har den nådd driftstemperatur på ca 5 min, og det tar over 3 timer før den blir kald igjen. Den har dog aldri bikket over driftstemperatur. Håper noen kan si noe om hva som kan forårsake dette/deler som må byttes Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet September 24, 2015 Share Skrevet September 24, 2015 Sikkert en ABS-sensor som er på tur etter oppbremsingen din. Få tatt en diagnose og se hvilken det er, så bytt den. Ang. siste symbolet så er det kjølevæskenivå. Sjekk nivået og se om det er sprekk i ekspansjonstanken eller det lekker fra radiator. Jeg hadde først en lang sprekk i ekspansjonstanken på min gamle E46. Enkel å bytte. Så sprakk radiator pga. overtrykk. Ikke jeg som byttet den da. Lokket på ekspansjonstanken har en overtrykksventil som kan være defekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warg Skrevet September 24, 2015 Share Skrevet September 24, 2015 Ja, grunnen til at vindus viskeren ikke går rask nok er faktisk grunnet ABS sensor da denne sender signal til viskermodul. Så når feilen går klar vil vindusviskeren fungere som normalt. Jeg ville sagt det er ABS sensor venstre bak da du sier at speedometeret ikke fungerer Nå er E46 notorisk kjent for sprekk i ekspasjonstank da disse er av plast, det kan også være radiator da disse kan sprekke i sveisen. Dette er grunnen for det gule lyset du har i venstre hjørnet i speedometeret. Ser også du har en feil på airbag, denne må du ha en BMW scanner for å kunne lese av og deretter resette når komponenten er byttet eller fikset. Den mest vanligste feilen på denne er en matte inni passasjersete som registrerer om det er noen som sitter der. Denne er veldig følsom og det kan være nok at du setter kneet i sete for å ødelegge denne matten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Birkb96 Skrevet Desember 4, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 4, 2015 Sen oppdateringen, men jeg har fått fikset abs, antispinn og vindushviskeren. Det holdt å spraye med kontaktspray på sensoren, hvertfal foreløpig.. problemet med kjøleanlegget gikk det ikke like bra med.. var på mekonomen i dag, de konkluderte med en ødelagt toppakning, og anbefalte at jeg bare skulle kjøre bilen til de ikke gikk lenger, ettersom de skulle ha 20 000+ for å bytte. noen som vet om det er mulig å få gjort dette MYE billigere et annet sted f.eks sverige? eller er 20 000 en "vanlig" pris for bytte av toppakning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warg Skrevet Desember 18, 2015 Share Skrevet Desember 18, 2015 Hei Er usikker på hvilke tester som ble gjort for å konkludere med gåen toppakning. Kommer det mye hvit røyk ut av eksosen? Når du åpner oljelokket er det masse majonesgugge som er synlig? Grunnen til at dette koster er at toppen mest sannsynlig må planes da det er skevheter mellom topp og blokk. Hjelper lite å bare bytte fysisk pakningen mellom topp og blokk, da ender du opp med samme problem som du allerede har relativt fort. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Birkb96 Skrevet Januar 19, 2016 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2016 Vet ikke hva de gjorde for å konkludere med at det var toppakningen (spurte ikke) kan ikke si jeg legger merke til mye hvit røyk. Hadde en moped med ødelagt toppakning den hadde voldsomt med hvit røyk, merker ikke noe til det på bilen. Var litt lite olje på den når jeg sjekket, men det så ikke uvanlig ut nedi der.. bronsje/oljefarget metall bare Er det ulike symptomer på ødelagt toppakning og ødelagt topp? har fått tak i en som kan bytte og slipe topp / bytte motor, men blir en del biligere om jeg vet hva som må gjøres før han starter. Takker for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Januar 19, 2016 Share Skrevet Januar 19, 2016 Majones vil det komme i oljepåfyllingslokket hvis det blir mye småkjøring. Jeg hadde alltid litt gul gugge der på min gamle E46 pga det. Du skriver at det kommer damp fra nyrene. Jeg tenker jo da om det faktisk er radiatoren som er lekk. Samme hadde jeg som jeg skrev lengre oppe. Her er radiatoren som var defekt. Står på hodet på bildet. Skal jo ikke være buet i bunnen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Birkb96 Skrevet Mars 26, 2016 Forfatter Share Skrevet Mars 26, 2016 Da har det endelig blitt til en BMW med ikke så mange problemer.. Viste seg å være sprukket radioator og ikke noe galt med toppakningen (fuck mekonomen...) Fikk også byttet sensoren på venstre bakhjul så nå funker antispinn, ABS, vindushviskere og varsellampene er borte! Så ble det flere problemer. Airbaglampen lyser rødt, dette ble en 2`er feil på EU kontrollen Airbagene ble sjekket og byttet etter en innkalling til BMW verksted, men de fikk ikke kontakt med bilen med diagnoseverktøy så airbaglampen har vært på siden. Er det noen som vet om en måte å få boirt dette lyset på? som ikke krever diagnoseverktøy? De verkstedene jeg har kontaktet har hintet om drøye priser hvis de må prøve seg frem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Birkb96 Skrevet Mars 26, 2016 Forfatter Share Skrevet Mars 26, 2016 (endret) 1 minutt siden, Birkb96 skrev: Da har det endelig blitt til en BMW med ikke så mange problemer.. Viste seg å være sprukket radioator og ikke noe galt med toppakningen (fuck mekonomen...) Fikk også byttet sensoren på venstre bakhjul så nå funker antispinn, ABS, vindushviskere og varsellampene er borte! Så ble det flere problemer. Airbaglampen lyser rødt, dette ble en 2`er feil på EU kontrollen Airbagene ble sjekket og byttet etter en innkalling til BMW verksted, men de fikk ikke kontakt med bilen med diagnoseverktøy så airbaglampen har vært på siden. Er det noen som vet om en måte å få boirt dette lyset på? som ikke krever diagnoseverktøy? De verkstedene jeg har kontaktet har hintet om drøye priser hvis de må prøve seg frem. PS. Er samme airbaglampen som lyser i et av bildene jeg postet i starten Endret Mars 26, 2016 av Birkb96 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warg Skrevet Mai 5, 2016 Share Skrevet Mai 5, 2016 Hmm, det som slår meg siden de ikke får kontakt med airbaigmodulen er at de har brukt feil port. ABS og Airbagmodul ligger i motor rommet og ikke OBD2 port inne i bilen. Mange verksted som roter med den biten viss de ikke kjenner til bilen. Men når det kommer til Airbag så går det desverre ikke ann å resette feil uten diagnoseapparat selv om komponentet er byttet eller fikset. Men du sier du var på ett BMW verksted for å få det fikset? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå