Gå til innhold

Kjøp av E53 X5

Kristoffer-
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg var i samme situasjon som deg for 6 mnd siden.

Tipsene jeg fikk var:

- lav km

- helst 3.0i (v6) motoren da de visst nok er mer driftssikre.

- dobbelt sjekk all fôringer de bør være byttet eller byttes på selgrrs regning (tung SUV dette her).

- automat kassa bør ha hatt service, hvis km stand er høy

- e53 har mye ulyder. Noen er lette å fikse, f.eks knirking fra bagasje døra, mens andre er dyrere som f.eks øvre bærekule (dunk, dunk lyd)

- sjekk for rust/korreksjon langs vindus lister og bagasje åpning.

- prøv alle dører, mye trøbbel med vindusheiser. Du vil høre en klirre lyd når døra lukkes (lett å fikse).

Jeg har ikke veldig peiling på bil, så jeg lente meg tungt på disse tipsene. Samt at jeg spanderte en Grundig NAF test på bilen, hvor de også sjekker ECU. Hold deg unna de som gir deg mye ecu feil. ( kjøp deg en odb2 leser med blåtann og bruk torque når du ser på bilen )

Endte opp med en stock 2002 3.0i med 128000km kjørt av et gammelt ektepar :-) Den har dessverre i etter tid kostet meg litt penger fordi jeg har fått BMW mani :-)

Lykke til! Dette er meget gode biler å kjøre og gir mye kjøre glede!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg var i samme situasjon som deg for 6 mnd siden.

Tipsene jeg fikk var:

- lav km

- helst 3.0i (v6) motoren da de visst nok er mer driftssikre.

- dobbelt sjekk all fôringer de bør være byttet eller byttes på selgrrs regning (tung SUV dette her).

- automat kassa bør ha hatt service, hvis km stand er høy

- e53 har mye ulyder. Noen er lette å fikse, f.eks knirking fra bagasje døra, mens andre er dyrere som f.eks øvre bærekule (dunk, dunk lyd)

- sjekk for rust/korreksjon langs vindus lister og bagasje åpning.

- prøv alle dører, mye trøbbel med vindusheiser. Du vil høre en klirre lyd når døra lukkes (lett å fikse).

Jeg har ikke veldig peiling på bil, så jeg lente meg tungt på disse tipsene. Samt at jeg spanderte en Grundig NAF test på bilen, hvor de også sjekker ECU. Hold deg unna de som gir deg mye ecu feil. ( kjøp deg en odb2 leser med blåtann og bruk torque når du ser på bilen )

Endte opp med en stock 2002 3.0i med 128000km kjørt av et gammelt ektepar :smile: Den har dessverre i etter tid kostet meg litt penger fordi jeg har fått BMW mani :smile:

Lykke til! Dette er meget gode biler å kjøre og gir mye kjøre glede!!!

Takk for et supert svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk for rust på panser under nyrene på innsiden. Rust langs alle kanter /falser på dørene (på innsiden) også baklemmen.

Sjekk at alle vinduer går opp/ned som de skal uten å lage ubehagelige lyder. Vår lager av og til en "knekk" lyd på førervinduet- et forvarsel på at vinduet en dag ikke vil opp igjen.

Sjekk at alle dører åpnes uten problem fra utsiden, koster 2000kr pr dørlås- kjent problem.

Oljelekkasjer fra påfyllingslokk, toppdeksel og bunnpanne. Ulyder fra reimer/vanos.

Vri rattet helt til ene siden og hør etter ulyder fra servopumpe.

girkassen skal gire mykt og fint ved kickdown fra stillestående også ved manuell giring ned på høyt turtall. Merkes best på 2og3gir i nedoverbakke om det er nykking ved nedgiring.

Komplett servicehefte er et must

At cdspiller og cdmagasin virker sammen med elektriske seter og alle andre elektriske knapper+speil (mye elektrisk som kan gå i stykker på disse)

Ellers blir det ofte mye riper på frontruten pga dårlig patent på viskerarmene

Bare vær oppmerksom på at bilen spiiiser bremser. Jeg klarer heller ikke å få forbruksmåleren vår under 1,09 på milen ved rolig langkjøring med cruisecontrol på 90kmt- normalt ligger den på 1,2 og jeg mistenker at det reelle forbruket er 1,3-1,4 med en til to i bilen.. En dyr bil i bruk, men også komfortabel på lengre turer.

Vær også oppmerksom på at dekk til disse koster mye (10000++ som må tåle ekstra vekt) og pga permanent firhjulstrekk må alle byttes samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...