Gå til innhold

E39 hopper ut av 3. gir

Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Vurderer halvveis å kjøpe en bil som har et merkelig problem. Den hopper ut av 3. gir hvis man ikke har gassen inne, men den holder seg der om man gasser, uansett hvor mye eller lite. Er snakk om en pre-face E39 520i med manuell kasse. Noen som aner hva dette kan være? Må kassa byttes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. og 3.gir får gjerne mest og/eller hardest bruk, så disse slites vanligvis kjappere. Har kjørt en del E36er med dette problemet. 

3. gir på min tidligere 318is coupe vat helt lik som du beskriver og da fant jeg meg en brukt kasse til ca 500 og klasket den rett på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på om du har tilgang til løftebukk e.l., girkassejekk e.l. og et ekstra sett med hender. 

Ville også byttet clutch, trykkplate og utløserlager i samme slengen. Ikke minst girkasseoljen. Det er ganske rett frem. Løsne mellomaksel og litt mikkmakk rundt kassen, så er det bare å skru ut boltene som holder kassen mot motoren. Det kan være veldig knotete og her er det greit med et godt skrallesett og mange forlengere. Hehe. 

Hvis du ikke har gjort det før, går det fort 10-12 timer. Sikkert en del mer om du tar alt på bakkeplan. Girkassejekk og ekstra hender kommer godt med når kassen skal av og på. Fort gjort å skade startmotor eller deler på denne, så blir den ødelagt eller får skrapelyder når du starter bilen. Hehe. Men det er ikke noe skummel eller komplisert jobb. Er ikke helt sikker på clutchen på disse, men på M54 er det påkoblet en dings som holder riktig spenn for montering, så da blir det litt køddete å sentrere. Sentreringsverktøy får du billig på biltema, og det er bare en metallpinne med utskiftbare endestykker. Stapp den inni hullet ved svinghjulet og så lirker du clutchen i senter. 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, okei. Tusen takk for informasjon, da vet jeg det til neste gang! :)

Tror ikke jeg gidder det på denne om det er så mye tid og energi i den ene tingen. Er litt småplukk ellers også, pluss kjedeligste interiøret på markedet og lite utstyr. Bilen ser bra ut utvendig men blir nok ikke verdt det. Får ha den i baklomma om jeg ikke finner noe annet framover og jeg får den veldig billig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fram og tilbake her, da jeg muligens kan få den til en veldig grei pris.. Hmm. Jeg får se :lol:

Takktakk!

ny kasse får du jo fra 500 :) Ga 1000kr selv når jeg skifta kasse på min e39 når 3'de giret røyk, byttet kasse på rundt 4-5 timer, aldri byttet kasse før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...