Gå til innhold

Dekk gul/rød fargeprikk/balansering


mcfire
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte nye dekk her forleden og har hatt problemer med vibrasjoner i 115-120 km/h. Fikk de balansert på nytt og de ble noe bedre men ikke helt bra.

 

Men så kommer jeg hjem og naboen forteller meg at dekkene mine er montert helt feil på felgen. Dette fordi gul prikk skal være rett ovenfor ventilen siden det er det letteste punktet på dekket. Og rød prikk mener jeg var det tyngste punktet. Og han mente forutsetning for korrekt balansering var mye mer optimal om man fulgte disse retningslinjene siden bruken av lodd også da ble minimal.

Når jeg kikker på dekkene mine, ser jeg at disse prikkene befinner seg på helt vilkårlige plasser i forhold til felg og ventil,  og at ingen dekk er like. Dekken er for øvrig kjøpt og blitt montert hos dekkmann, og jeg trodde da de hadde greie på dekk?

 

Synspunkter? Stemmer dette her og evnt noe jeg kan klage på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at en del dekk merkes med gult på det letteste punktet og rødt på det tyngste punktet, men det er ikke sikkert at din felg er tyngst ved ventilen.

Kan hende at felgen har en liten bulk og vekfordelingen har blitt noe forandret. Det man burde gjøre er å ta av alle gamle lodd og kjøre felgen alene i balanseringsmaskinen for å finne hvor det tyngste punktet faktisk er. Deretter bruker du merkingen på dekket utifra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dra innom og forklare situasjonen, det er ikke sikkert at det kommer til å hjelpe og hvis de skal dra både alle dekk og hjul av og på så tar det fort litt tid, så spørs om ikke de vil skylde på at det er noe annet på bilen som skaper vibrasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjula dine kommer sikkert til å riste like mye selv om du vrir den røde prikken riktig.

 

Kanskje det er noke med felgene dine. Er dei uoriginale?

Mangler/eller kan du ha du sentrerings ring. Og er anleggsflata til felg/bremseskive rein?

 

Har dekkomleggeren din sagt noe om unormal ubalanse? Legger dei på mangen lodd? Eller om det er 'bulk' i felgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjula dine kommer sikkert til å riste like mye selv om du vrir den røde prikken riktig.

 

Kanskje det er noke med felgene dine. Er dei uoriginale?

Mangler/eller kan du ha du sentrerings ring. Og er anleggsflata til felg/bremseskive rein?

 

Har dekkomleggeren din sagt noe om unormal ubalanse? Legger dei på mangen lodd? Eller om det er 'bulk' i felgen?

Enig her. Gul og Rød prikk er kun for avvik hos dekkprodusenten. En ventil veier ikke mange gram. Så lenge det ikke er kast i dekk og/eller felg skal man greie og ballansere et hjul. Mer eller mindere med vekter.

At felgen sitter riktig på navet er også meget viktig. Senter og riktige bolter/muttere samt riktig tilltrekkings moment.

Det kan også være slitte foringer og stag/ledd.

Endret av Espen A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjula dine kommer sikkert til å riste like mye selv om du vrir den røde prikken riktig.

 

Kanskje det er noke med felgene dine. Er dei uoriginale?

Mangler/eller kan du ha du sentrerings ring. Og er anleggsflata til felg/bremseskive rein?

 

Har dekkomleggeren din sagt noe om unormal ubalanse? Legger dei på mangen lodd? Eller om det er 'bulk' i felgen?

Felgene er originale. Jeg har forresten også nå merket at bilen trekker/drar til ene siden på motorvegen i litt hastighet typisk 110-120 når jeg kjører forbi trailere og lastebiler. Merket ikke dette her før etter dette dekkskifte. Skikkelig ubehagelig når det brått kommer ett rykk i bilen og jeg må korrigere lynraskt eller holde hardt i rattet for å kompensere. I lavere hastigheter merker jeg ingenting og rattet gir ingen vibrasjoner i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er for øvrig nylig eu godkjent, og det ble byttet stab-stag og fjærer/støtdempere bak. Tidligere er det byttet bremseskiver og klosser bak samt hjullagre, foringer på bærearmer bak, og før dette begge bærearmene bak. Bilen er en E39 1998 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er for øvrig nylig eu godkjent, og det ble byttet stab-stag og fjærer/støtdempere bak. Tidligere er det byttet bremseskiver og klosser bak samt hjullagre, foringer på bærearmer bak, og før dette begge bærearmene bak. Bilen er en E39 1998 modell.

Kan jeg spørre åssen dekk du har kjøpt? Merke dim. Sommer eller vinterdekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...