mcfire Skrevet Oktober 7, 2015 Share Skrevet Oktober 7, 2015 Kjøpte nye dekk her forleden og har hatt problemer med vibrasjoner i 115-120 km/h. Fikk de balansert på nytt og de ble noe bedre men ikke helt bra. Men så kommer jeg hjem og naboen forteller meg at dekkene mine er montert helt feil på felgen. Dette fordi gul prikk skal være rett ovenfor ventilen siden det er det letteste punktet på dekket. Og rød prikk mener jeg var det tyngste punktet. Og han mente forutsetning for korrekt balansering var mye mer optimal om man fulgte disse retningslinjene siden bruken av lodd også da ble minimal.Når jeg kikker på dekkene mine, ser jeg at disse prikkene befinner seg på helt vilkårlige plasser i forhold til felg og ventil, og at ingen dekk er like. Dekken er for øvrig kjøpt og blitt montert hos dekkmann, og jeg trodde da de hadde greie på dekk? Synspunkter? Stemmer dette her og evnt noe jeg kan klage på? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 7, 2015 Share Skrevet Oktober 7, 2015 Det stemmer at en del dekk merkes med gult på det letteste punktet og rødt på det tyngste punktet, men det er ikke sikkert at din felg er tyngst ved ventilen. Kan hende at felgen har en liten bulk og vekfordelingen har blitt noe forandret. Det man burde gjøre er å ta av alle gamle lodd og kjøre felgen alene i balanseringsmaskinen for å finne hvor det tyngste punktet faktisk er. Deretter bruker du merkingen på dekket utifra dette. orala reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mcfire Skrevet Oktober 7, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 7, 2015 Så jeg bør dra tilbake til dekkman og be de ta av alle lodd, og kjøre en ny avbalansering? Da jeg fikk de balansert på nytt fikk jeg høre at de kun hadde forandret litt posisjon på loddene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Oktober 7, 2015 Share Skrevet Oktober 7, 2015 Leste noe om dette for en tid tilbake, men fant det ikke igjen.Lurte fælt på hvordan det var men nå har jeg fått svar. Takk! Skal huske på dette neste gang jeg monterer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 7, 2015 Share Skrevet Oktober 7, 2015 Du kan dra innom og forklare situasjonen, det er ikke sikkert at det kommer til å hjelpe og hvis de skal dra både alle dekk og hjul av og på så tar det fort litt tid, så spørs om ikke de vil skylde på at det er noe annet på bilen som skaper vibrasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet Oktober 8, 2015 Share Skrevet Oktober 8, 2015 Hjula dine kommer sikkert til å riste like mye selv om du vrir den røde prikken riktig. Kanskje det er noke med felgene dine. Er dei uoriginale? Mangler/eller kan du ha du sentrerings ring. Og er anleggsflata til felg/bremseskive rein? Har dekkomleggeren din sagt noe om unormal ubalanse? Legger dei på mangen lodd? Eller om det er 'bulk' i felgen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Oktober 9, 2015 Share Skrevet Oktober 9, 2015 (endret) Hjula dine kommer sikkert til å riste like mye selv om du vrir den røde prikken riktig. Kanskje det er noke med felgene dine. Er dei uoriginale? Mangler/eller kan du ha du sentrerings ring. Og er anleggsflata til felg/bremseskive rein? Har dekkomleggeren din sagt noe om unormal ubalanse? Legger dei på mangen lodd? Eller om det er 'bulk' i felgen? Enig her. Gul og Rød prikk er kun for avvik hos dekkprodusenten. En ventil veier ikke mange gram. Så lenge det ikke er kast i dekk og/eller felg skal man greie og ballansere et hjul. Mer eller mindere med vekter. At felgen sitter riktig på navet er også meget viktig. Senter og riktige bolter/muttere samt riktig tilltrekkings moment. Det kan også være slitte foringer og stag/ledd. Endret Oktober 9, 2015 av Espen A. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mcfire Skrevet Oktober 9, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 9, 2015 Hjula dine kommer sikkert til å riste like mye selv om du vrir den røde prikken riktig. Kanskje det er noke med felgene dine. Er dei uoriginale? Mangler/eller kan du ha du sentrerings ring. Og er anleggsflata til felg/bremseskive rein? Har dekkomleggeren din sagt noe om unormal ubalanse? Legger dei på mangen lodd? Eller om det er 'bulk' i felgen? Felgene er originale. Jeg har forresten også nå merket at bilen trekker/drar til ene siden på motorvegen i litt hastighet typisk 110-120 når jeg kjører forbi trailere og lastebiler. Merket ikke dette her før etter dette dekkskifte. Skikkelig ubehagelig når det brått kommer ett rykk i bilen og jeg må korrigere lynraskt eller holde hardt i rattet for å kompensere. I lavere hastigheter merker jeg ingenting og rattet gir ingen vibrasjoner i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mcfire Skrevet Oktober 9, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 9, 2015 Den er for øvrig nylig eu godkjent, og det ble byttet stab-stag og fjærer/støtdempere bak. Tidligere er det byttet bremseskiver og klosser bak samt hjullagre, foringer på bærearmer bak, og før dette begge bærearmene bak. Bilen er en E39 1998 modell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Oktober 9, 2015 Share Skrevet Oktober 9, 2015 Den er for øvrig nylig eu godkjent, og det ble byttet stab-stag og fjærer/støtdempere bak. Tidligere er det byttet bremseskiver og klosser bak samt hjullagre, foringer på bærearmer bak, og før dette begge bærearmene bak. Bilen er en E39 1998 modell. Kan jeg spørre åssen dekk du har kjøpt? Merke dim. Sommer eller vinterdekk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mcfire Skrevet November 24, 2015 Forfatter Share Skrevet November 24, 2015 Beklager sent svar, men det ordnet seg til slutt med en ny runde avbalansering. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan E-28 Skrevet Mai 31, 2017 Share Skrevet Mai 31, 2017 (endret) Tror jeg har fått et Øystein Sunde dekk. For det er lett og tungt på en gang Har ikke noe med statisk og dynamisk ballanse/tyngde da? Endret Mai 31, 2017 av Jan E-28 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå