Gå til innhold

E39. Vacumlekasje.

Rhavn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har en e39 520 touring 2002 modell. M54 maskin. Jeg har fått opp følgende feilmeldinger :

E4 fueltrim bank 2, permissible range exceeded.

E3 fueltrim bank 1, permissible range exceeded.

F2 misfire cylinder 5

F3 misfire cylinder 6

F1 misfire cylinder 4

Har funnet ut at det er vakumlekasje en eller annen plass. Noen tips om hvor det mest sannsynlig er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Godt muligt det er enten lower intake boot eller den øvre booten. Noen som vet hvor jeg kan få tak i desse delene?

Kan også nevne at jeg hører en sterk suselyd ved tomgang. Spesielt når jeg gir litt gass, da er det tydelig en suselyd fra insuget en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var linken til min bil ja, samme motor. M54B22 :) Skulle kanskje ha nevnt det ja
Skal ikkje være forskjell med samme maskin mellom modeller meiner eg?

Du kan finne på ditt eget reg.nr visst du vil sammenligne.
Gå innpå EKT og velg innsprøytning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg bestillte nye belger, gikk jeg ut å demonterte de som står på motoren nå for å forsikre meg om at det var det som var årsaken til vakumlekasjen.

Viste seg at belgene var i god stand uten noen form for sprikker eller lignende. :-(

Hva kan være årsaken da? Disa ventilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disa ventilen er veldig enkel å demontere så lenge du har T40 torx liggende, denne kan du ta ut på 5 min og sjå på sjølv :)
EDIT: https://www.germanautosolutions.com/diy_tech/disa_repair_kit/m54_disa_kit_diy.php

Einaste eg ser på denne er O-ringen ytterst. Ellers så nevner trinn 3 noke om vakuum lekkasje

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips. Fant en råtten vakumslange i forkant av motoren oppforbi eksosmanifolden. Tror det har med SAP å gjøre. Slettet feilkoder og har ikke komt tilbake enda. Brukt bilen i hele dag. Men skal sjekke overnevnte tips. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk blindpluggen på innsuget innerst mot torpedo veggen. Den er av gummi og hvis den sprekker får du slike koder som nevnt over.

Er denne lett å komme til? Må jeg av med et par deksler?

Sliter Fremdeles med de samme feilkodene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne lett å komme til? Må jeg av med et par deksler?

Sliter Fremdeles med de samme feilkodene....

Nei, denne kommer du til uten å demontere noe som helst.

Det er nr 19 på dette bildet.

http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_5_serie-e39-touring-520im52/motordeler-motor-etk_motor-11_2195

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg ikke noe feil med denne blindpluggen heller.

I tillegg så har det begynt å hyle ved multireima... Regner med det er et løpehjul som lager ulyd, men bør jeg skifte alt av strammere og hjul? Eller er den et typisk løpehjul som ryker oftest?

Angrer på at jeg kjøpte denne bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...