Gå til innhold

xDrive og ulik mønsterdybde foran vs bak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,
Pga en punktering helt på slutten av forrige vintersesong har jeg nå bestilt to nye piggfrie dekk av samme type.

Vil sette nye dekk bak og de brukte foran. De brukte har 5-6mm mønsterdybde. Vil anta at de nye vil ha ca 8mm.

Etter litt googling er det klart at det er delte meninger på selv en så liten variasjon når enn har xDrive. Enkelte mener at en skal skifte alle fire samtidig uansett. Jeg blir derfor litt usikker.

Nå er jeg ikke først og fremst ute etter en ny diskusjon her, men lurer mest på om noen kjenner til om BMW har noen "offisielle grenser"? Mekanikeren jeg snakka med på Brages anbefalte meg å skifte alle fire men kunne ikke gi meg noen fast grense for dette.

(Ser det flere plasser blir referert til at Audi f.eks har 3mm som grense for Quattro)

(11' E91 320d xDrive)

Skrevet

Det har vært omtalt om 1% differanse, maks forskjell.

Men ikke alle er helt enig om det, men mange er det.

1% var nevnt i ett teknisk dokument i BMW sitt verksted program.

Skrevet

Hvis du kjører med den forskjellen i nønsterdybde som du antyder ovenfor, begynner du å komme farlig nære grensen. Og hvis det nye dekket har nærmere 9mm mønster er du så og si akkurat på grensen 1%. Regnet på dette en gang. Kan regne ut eksakt hva 1% vil si for aktuell dekk dimensjon.

Skrevet

Jeg kjøpte nye sommerdekk til min 2009 320 x-drive i sommer. Originalt står det 225/40-18 foran og 255/35-18 bak. Pågrunn av at jeg ikke hadde stjernemerket dekk mente BMW at lyden jeg fikk i drivverket etter dekkbytte stammet fra "feil" dekk. De kunne bytte transferkassen ca 36000kr, men jeg ville miste garanti på jobben fordi det ikke var stjernemerket dekk. Da jeg la om til vinterdekk som er lik dimensjon foran og bak, så ble lyden borte.

Får du feil på x-drive systemet og det kan spores tilbake til feile dekk, så må du dekke alle kostnader selv.

Så mitt råd er og kjøpe 4 stk og selge de to gode dekkene.

• 3 weeks later...
Skrevet

Jeg kjøpte nye sommerdekk til min 2009 320 x-drive i sommer. Originalt står det 225/40-18 foran og 255/35-18 bak. Pågrunn av at jeg ikke hadde stjernemerket dekk mente BMW at lyden jeg fikk i drivverket etter dekkbytte stammet fra "feil" dekk. De kunne bytte transferkassen ca 36000kr, men jeg ville miste garanti på jobben fordi det ikke var stjernemerket dekk. Da jeg la om til vinterdekk som er lik dimensjon foran og bak, så ble lyden borte.

Får du feil på x-drive systemet og det kan spores tilbake til feile dekk, så må du dekke alle kostnader selv.

Så mitt råd er og kjøpe 4 stk og selge de to gode dekkene.

Tydelig et verksted som ikke vet hva de snakker om. Stjernemerkingen skal bare vise at BMW har vært med litt i utviklingen eller har godkjent det dekket , og har absolutt ikke noe med at du skal få ulyd i drivverket. Dessuten er vel det originale dimensjoner til bilen din? Er bare 0,24% forskjell på omkretsen på de og skal ikke ha noe og si på x-drive. Om du var så uheldig at du hadde helt nye dekk foran samt helt utslitte dekk bak samtidig som du brukte dekk med mye mønsterdybde kan det muligens være årsaken til at du opplevde problemer, og ikke den manglende stjernen med andre ord ;-)

Skrevet

For å sette tvil til side med BMW sine egne ord: 

utdrag:

Detection of different tyre rolling circumferences

If the tyre rolling circumferences are not the same the drive train twists due to different rotary speeds (when the multi-plate clutch is closed).

Differences in rotational speed can occur as a result of the following influences:

-

When tyres of different makes and types are fitted:

The tyre rolling circumference may fluctuate by up to 1 % due to tyres of different makes and types being fitted or the tyres are worn very differently.

-

When an emergency wheel is fitted

-

When the tyres are worn very differently

Slip in the multi-plate clutch may compensate for differences in rotary speed when different tyre rolling circumferences are detected.

Compensation is produced by reducing the locking torque in situations that do not have great driving dynamic control.

At det kommer lyd ved mer enn 1% forskjell er ikke unormalt, det er designbetinget og skal være slik (kassen kompenserer men clutch blir fortere slitt.) At det har noe med stjernemerkning å gjøre kan jeg ikke forstå skal ha noe å si, så lenge du kjører med oppgitt standard dimensjon burde det ikke føre til noen problemer. 

Skrevet (endret)

Her er det ikke bare ett BMW verksted som har uttalt seg, men to. De bruker andre begrunnelser enn "utvikling" for at dekket skal få stjernemerking.

Det er kun på mix dimensjon at BMW er absolutt på bruk av stjernemerking. De forklarer dette med at det stilles strengere krav til dimensjonsavik på stjernemerkede dekk enn de vanlige dekkene som produsentene sender ut i markedet. Når ett nytt sett med Conti sport contakt 5 lager lyd i drivverket pågrunn av twisting, så kommer ikke jeg til og bruke nye 10 000kr på og finne ut som stjernemerkede dekk er bedre. Da blir felgene erstattet i samme dim som foran, og nye dekk kjøpt.

Så får de som ønsker og krangle med BMW når transferkassen ryk gjerne gjøre det :P

Endret av Eivind320x
Skrevet

For øyeblikket kjører jeg K1 merkede dekk foran på bilen min, som da er Ferrari sin versjon av BMWs stjerne, så de får gjerne prøve å påstå at den stjernen har strengere krav enn K1 har f.eks ;p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...