Gå til innhold

Hvordan er livet med E92 M3?

chrisen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, står med fingeren på avtrekkeren for å handle en E92 m3 fra 2007 med manuell. Kjørt 80 000km.

Er det noe jeg bør være obs på? Hvordan er livet med en slik bil? Driftsutgifter, servicer, bensin alt som hører til i ett bilhold.

Har tidligere hatt E46 M3 og den var trofast som en hund, ikke avskrekkende dyr å vedlikeholde heller. De siste årene har jeg kjørt ny 5-serie, så vet alt om timepriser på jæger ect. Men er veldig spent på hvordan det vil bli med en v8er og en bil litt opp i årene.

Kom med alle deres råd og erfaring.

Også litt nysgerrig på Bensinforbruket, det spiller såklart ikke noe rolle i en sånn bil, men for nysgerrigheten sin del, bilen skal få det den vil ha;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god bekjent har hatt to E92 M3 og han har bare vært fornøyd, ikke noe trøbbel og de fungerer ypperlig i daglig kjøring. Men regn med ett bensinforbruk på mellom 1,0 l per mil og 1,5 l per mil, men regner med det ikke spiller noen rolle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med min E92 M3. Manuell og omtrent akkurat samme kilometerstand som du vurderer. Har ikke hatt noen store utgifter ennå utenom bensinforbruket ;) Tok den en tur ned til Malmö i sommer og da brukte jeg 1,18 liter på mila selv om det er strake motorveien. Det er uansett verdt det med den utrolige motoren. Lyden går man aldri lei av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-1,5 liter på milen er jo lite. Evo6en som jeg hadde brukte godt over 2L og det med rolig kjøring. Hehe. Tror nok at forbruket blir over 2l her og. Men kjører gjerne 8000km i året med den. So what. Kona kjører Tesla:p

Noen som vet hvorden det er å låne penger på disse? Bilen nærmer seg fort ti år som er den øvre grense for mange banker, da er det ikke mange årene igjen å betale ned gjeld på. Lite interessert i bruke salgspant på huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle latt kona di kjøre Polo slik alle andre koner gjør så hadde du sluppet låne til denne :P

Neida, fra spøk til alvor! Jeg tror ikke det er noe problem med salgspant i denne bilen, det er vel ikke sånn at bilen må være nedbetalt før den er ti år. Eventuelt hør med forhandleren, de kan mange ganger ordne gunstig lån ifra BMW Finans :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M biler havner i samme klasse som Porsche, audi sine Rs-modeller, amg merc osv.. Låneselskapene vet dette er biler som koster ekstra på service osv, så de vil heller strekke lån over lengre løpetid enn kort løpetid, å risikere kjøper ikke klarer lånet, å at utlånselskap ender opp med å taue inn en rævkjørt bil.. Du får garantert 6-7 års nedbetalingstid sålenge du har litt egenkapital. Kjør på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvorden det er å låne penger på disse? Bilen nærmer seg fort ti år som er den øvre grense for mange banker, da er det ikke mange årene igjen å betale ned gjeld på. Lite interessert i bruke salgspant på huset.

Hvorfor vil du ikke bruke huslånet? Det vil vel alltid være det gunstigste lånet?

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Eide en fra 2009 til 2012. Det er en dyr bil å ha i daglig bruk, alt av deler, service osv. koster mye og den har langt hyppigere intervaller enn "vanlige" biler. I tillegg kommer bensinforbruket som nevnt ovenfor. Med manuell kasse er den dessuten slitsom i daglig bruk/på småkjøring, før motor og girkasse er varmet skikkelig opp må man være meget smidig med gass/clutch spesielt på lavere gir.

Men - alt dette veies opp av fantastisk motor, kjøreegenskaper, utseende og generell godfølelse.  Lyden originalt er ok men veldig dempet - anbefaler på det sterkeste å skifte ut den originale eksosen med et kvalitets catbacksystem for å få frem den lyden som egentlig bor i 8-eren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M biler havner i samme klasse som Porsche, audi sine Rs-modeller, amg merc osv.. Låneselskapene vet dette er biler som koster ekstra på service osv, så de vil heller strekke lån over lengre løpetid enn kort løpetid, å risikere kjøper ikke klarer lånet, å at utlånselskap ender opp med å taue inn en rævkjørt bil.. Du får garantert 6-7 års nedbetalingstid sålenge du har litt egenkapital. Kjør på.

Stemmer det. Jeg sparer hardt til garasje og ville derfor ikke bruke ei krone i egenkapital på bil. Fikk derfor fullfinansiert lånet på TT RS'n over 7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg være noen bedreviter, og jeg kjenner heller ikke din situasjon, men hadde det ikke vært bedre å brukt egenkapitalen til kjøp av bilen, og så heller lånt på huset til garasjen (som garasjen tross alt er en del av)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha en medgjørlig kone og barn som innfinner seg med å svare "pappa kjører M3 som drikker bensin" når de andre i klassen redegjør for eksotiske ferieturer. Fordel om du er "ungkar og spelemann", altså.

Går ann å være gift å kjøre hver sin bil, det gjør vertfall vi. Så slipper en det dilemmaet om at noen av oss legger oss opp i hva den andre kjører ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt min 2009 M3 med DKG i litt over et år. Har gått omtrent 63k nå. Har byttet batteri, men det er ikke så unormalt vil jeg tro.

Servicekostnader er ikke så mye mer enn en vanlig Bmw. Betaler det samme som min forrige 1 serie diesel på oljeservicer omtrent. Hvis noen deler ryker så blir det fort værre. Kan anbefale forsikring med motor og drivverk så er man klar for det hvis noe dyrt ryker.

Som nevnt så er forbruket høyt på alle måter. Har 1,39l per mil siste 5000km men dog med 60km/t i snittfart. Så er endel kø og by kjøring.

Bilen er et bra kompromiss på mange måter. Bor på Sagene i Oslo derfor kan jeg bare ha en bil pga parkeringsmuligheter så derfor har jeg M3. Kjører den hele året med plank på taket, sykkel på taket, ski inni osv.

Kan forresten ikke anbefale å bytte eksosanlegget hvis du skal bruke den hver dag. Har sportseksos av ukjent merke montert på min og det er mye lyd til daglig. Ikke like gøy i kø med så mye lyd. Klarer også til stadighet å dra av bilalarmen til naboen sin volvo når jeg starter opp på morningen. Sikkert flere muligheter her å finne noe som bråker mindre hvis man leter.

I hovedsak så er jeg fornøyd med totaliteten da den kan brukes hele tiden og til alt samtidig som man kan leke med den hvis man vil. Hadde jeg hatt parkeringsmuligheter til to biler så hadde jeg nok valgt 911 og en vanlig tre serie stasjonsvogn eller noe slikt. Vurderer enten to biler eller en rask stasjonsvogn som neste bil pga familieforøkelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...