Gå til innhold

Servicehistorikk "Service history" i iDrive


BMV
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.
 

BMW (og flere andre bilprodusenter) har som kjent kuttet ut det "klassiske" serviceheftet (i papirform).

BMW henviser til (bla. i instruksjonsmanualene) at servicehistorikk (utført service) bla. skal være synlig/dokumentert i iDrive. Dette under menypunktet "Service required". Der skal det (øverst i lista over framtidige servicebehov) finnes/opprettes et menypunkt "Service history". Dette skal visstnok dukke opp hvis BMW-verkstedet har registrert utført service på korrekt måte.(Tror dette må registreres/overføres via diagnose-/datatilkoblingen på verkstedet.)

 

Jeg var på min første oljeservice på et autorisert BMW-verksted for noen uker siden, men iDrive viser ingenting vedr. dette, og menypunktet "Service history" vises ikke.
Jeg konfronterte verkstedleder med dette, men han sa at han faktisk ikke kjente til dette. Jeg viste han info om dette i den elektroniske/digitale instruksjonsmanualen som er i iDrive, og han måtte ærlig innrømme at dette var ukjent for han.

 

Han noen av dere fått registrert utførte servicer (servicehistorikk) i iDrive?

Link til bilder som viser dette:
https://www.google.no/search?q=bmw+service+history+idrive&rls=com.microsoft:nb-NO:IE-Address&rlz=1I7GGHP_no&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMIkqypi4jhyAIVxJIsCh0nhwVM&biw=1366&bih=661#tbm=isch&q=bmw+%22service+history%22+poll+idrive&imgrc=_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei.

Kan manglende servicehistorikk etter-registreres i iDrive?
(Servicen ble utført av aut. BMW-verksted, men de glemte å registrere dette i iDrive)

Kan også et annet autorisert BMW-verksted etter-registrere servicehistorikk i iDrive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kan manglende servicehistorikk etter-registreres i iDrive?

(Servicen ble utført av aut. BMW-verksted, men de glemte å registrere dette i iDrive)

Kan også et annet autorisert BMW-verksted etter-registrere servicehistorikk i iDrive?

 

Nei. Den kan ikke skrives tilbake i tid. Da må den nulles pr dato det gjøres, men da resettes også telleren for neste service, så alt kommer i ulage.

Service som er tatt etter tiden vil bli stående i gult og ikke grønt. Er det ikke utført i det hele tatt står det rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.
 

Jeg har nok vært litt upresis i spørsmålet mitt.

Servicen det er snakk om (første oljeservice) ble utført innen fristen/forfall (km) som vist i iDrive, og iDrive viste etterpå 30.000 km til neste oljeservice.

Poenget mitt er at verkstedet ikke registrerte denne oljeservicen i "Service History" i iDrive, og jeg lurer på om denne servicen vil kunne registreres/overføres til Service History i iDrive ved feks. neste service (om 1,5 år)? (Dette selv om det evt. er et annet BMW-verksted som utfører neste service)

Jeg mener å ha lest/hørt at så lenge servicene er registrert i BMWs sentrale servicesystem (og/eller i nøkkelen), så vil full servicehistorikk (service-protokollen for bilen) kunne lastes inn i iDrive hos et hvilket som helst BMW-verksted.
Dette høres jo mest logisk ut hvis man skal kunne stole på det elektroniske serviceheftet ("Service History") som "ligger i" iDrive.

Endret av BMV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ett lite forbehold, så er vel poenget at den ikke har vært registrert i BMW sitt system sentralt, da den ikke har vært på testeren for å oppdatere elektronisk servicebok. Og da lar det seg ikke fylles inn.

Det du gjør eventuelt er å be om ett servicehefte av papir isteden, hvor de dokumenterer historikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har nok vært litt upresis i spørsmålet mitt.

Servicen det er snakk om (første oljeservice) ble utført innen fristen/forfall (km) som vist i iDrive, og iDrive viste etterpå 30.000 km til neste oljeservice.

Poenget mitt er at verkstedet ikke registrerte denne oljeservicen i "Service History" i iDrive, og jeg lurer på om denne servicen vil kunne registreres/overføres til Service History i iDrive ved feks. neste service (om 1,5 år)? (Dette selv om det evt. er et annet BMW-verksted som utfører neste service)

Jeg mener å ha lest/hørt at så lenge servicene er registrert i BMWs sentrale servicesystem (og/eller i nøkkelen), så vil full servicehistorikk (service-protokollen for bilen) kunne lastes inn i iDrive hos et hvilket som helst BMW-verksted.

Dette høres jo mest logisk ut hvis man skal kunne stole på det elektroniske serviceheftet ("Service History") som "ligger i" iDrive.

 

 

Jeg har som nevnt elektronisk service historikk i min F31.

Ved oljeskift hos Bilia, så ble ikke det registrert.

Når jeg hadde skifte av bremsevæske hos BMW 6 mnd senere, så fikk de etterregistrert all tidligere jobb uten problemer.

En forutsetning er selvfølgelig at alt utføres hos BMW.

 

Når det kommer til hvem som har elektronisk servicbok, viker det litt tilfedig?

Broren min sin F10 (2013) har ikke historikk.

Faren min sin F10 (2010) har .

Endret av Makky123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som nevnt elektronisk service historikk i min F31.

Ved oljeskift hos Bilia, så ble ikke det registrert.

Når jeg hadde skifte av bremsevæske hos BMW 6 mnd senere, så fikk de etterregistrert all tidligere jobb uten problemer.

En forutsetning er selvfølgelig at alt utføres hos BMW.

 

Når det kommer til hvem som har elektronisk servicbok, viker det litt tilfedig?

Broren min sin F10 (2013) har ikke historikk.

Faren min sin F10 (2010) har .

Takk for svar!

Da fungerer det slik jeg håpet.

Endret av BMV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...