Gå til innhold

N47 blir ikke varm. Ny termostat og temp sensor


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en N47 i min 520d med automat og 177hk. Sliter med at den i ca 50% av langturene ikke kommer høyere enn 85, og har da korte fall ned til 78 grader. Er nå på min 3. termostat og 2. tempføler. Ingen forskjell. De andre 50% av turene ligger den pent på 88-92 grader. EGR termostat har disse ikke har jeg skjønt, men er det noen andre ting som forhindrer denne å bli helt varm? Den bruker like lang/kort tid fra kald til 80 uavhengig om turen ender som en 80-85 graders, eller 92 graders tur.

Takk fot hjelp!

Skrevet

Om du ikke har egr termostat, så kan det være dårlig varmeveksler. Den har også en termostat i seg.

Skrevet

Har en N47 i min 520d med automat og 177hk. Sliter med at den i ca 50% av langturene ikke kommer høyere enn 85, og har da korte fall ned til 78 grader. Er nå på min 3. termostat og 2. tempføler. Ingen forskjell. De andre 50% av turene ligger den pent på 88-92 grader. EGR termostat har disse ikke har jeg skjønt, men er det noen andre ting som forhindrer denne å bli helt varm? Den bruker like lang/kort tid fra kald til 80 uavhengig om turen ender som en 80-85 graders, eller 92 graders tur.

Takk fot hjelp!

Hva er utetemp? Om det er 0-5 grader ute ville jeg ikke reagert så veldig på dette, er ikke unormalt med diesel. De er jo veldig effektive og produserer en del mindre varme enn bensinbiler. Når du byttet føler drenerte du kjølevæske og luftet skikkelig etter fylling? Skal du gjøre det helt skikkelig bør du og drenere via bolten på blokken. Har du sjekket vakuumslangen til EGR bypass? N47 har smart regulering av kjølevannet, om du ikke har feilmelding ville jeg ikke reagert. Så lenge temperaturen ikke er for varm for det er langt verre.

Skrevet

Nå tror jeg at du fabulerer fælt., KRapp!

Så det du sier er at når det blir -20 grader så er det ok med under 75 grader?

Nå nei, det bør være oppimot 88 grader som er termostat åpnings temperatur.

Hva slags logisk styring av temp har n47?

Skrevet

Utetemp har vært alt fra -15 til +25. Byttene er gjort på merkeverksted begge gangene, og jeg spurte spesifikt om lufting. Har ikke noe valg enn å tro at det er gjort etter boka. Diagnose viser ingenting. Kan sjekke vacuumslanger. Tar med IR temp måler for å sjekke om det kun er målefeil, og at termostaten mekanisk er i orden.

Skrevet

Nå tror jeg at du fabulerer fælt., KRapp!

Så det du sier er at når det blir -20 grader så er det ok med under 75 grader?

Nå nei, det bør være oppimot 88 grader som er termostat åpnings temperatur.

Hva slags logisk styring av temp har n47?

Eks: Norske politi VW sliter veldig om vinteren fordi norske politifolk rett og slett fryser om vinteren. Bilen klarer ikke generere nok varme fordi det er en diesel. En moderne dieselbil er nede i 75-80 grader når det er så kaldt ute ja. Er bare til å logge det mens du kjører. Den går opp og ned men som regel er den rundt 80 grader når det er veldig kaldt ute. Når min gamle BMW var på verksted fikk jeg en ny VW Passat 2013 mod, de viser vanntemp via dashbord digitalt. Det var minus ti ute de dagene og jeg klarte med normal kjøring knapt komme over 85 grader ute og der var bilen flunka ny og alt var i orden.

 

Termostaten er en del av enheten. Termostaten åpner først ved 88 grader som du sier, dvs den er stengt og vannet sirkulerer kun i motoren. Fra 88 og opp til 100 regulerer den og ved 100 grader åpner den til 100% åpning. På TU motoren har du i tillegg en ventil som regulerer vannmengden i kretsen ifølge diagrammet i TU filen.

 

Kan jo selvfølgelig ikke utelukke at det er noe galt med termostaten e.l men om vinteren blir en dieselmotor ikke så varm ved den type kjøring som er tilrådelig her til lands. Men om det er det samme ved høyere temperaturer er det litt rart om den aldri kommer over 88, da er det sikkert god forslag som johanngj skriver, ir temå måler

Skrevet

Jeg tror det er feil med termostatene på passat til politiet.

Etter 20-30 min kjøring skal det og bør det være over 80 grader i motor selv i -20 grader.

Har en svigerfar som bor på en kald plass med vag diesel og den har ingen problemer med å opprettholde korrekt temperatur selv ved -40. Nåla står beint opp.

Selv min gamle 520d holdt tempen fint ved -37,5.

Min nye diesel har jeg ikke testet i kaldere enn -22 og da holdt den rundt 86-89 grader hele tiden.

Skrevet

Jeg tror det er feil med termostatene på passat til politiet.

Etter 20-30 min kjøring skal det og bør det være over 80 grader i motor selv i -20 grader.

Har en svigerfar som bor på en kald plass med vag diesel og den har ingen problemer med å opprettholde korrekt temperatur selv ved -40. Nåla står beint opp.

Selv min gamle 520d holdt tempen fint ved -37,5.

Min nye diesel har jeg ikke testet i kaldere enn -22 og da holdt den rundt 86-89 grader hele tiden.

Ok, nei kan jo være. Men den jeg kjørte var kjørt 4000 km og var flunka ny. Men VAG er for meg boss. Antagelig var den og

midt i den skjulte utslippsmodusen  :evillol:  :evillol:  :lol:

Skrevet

Har du link til diagrammet på den reg. ventilen som styrer mengden vann? Synes det er rart at den ligger på 90 grader fra Arendal til Grimstad, og på 79 grader fra Grimstad til Arendal halvtimen etter. Ca 30 km hver vei.

Skrevet

post-62313-0-63634800-1446846358_thumb.j

 

Er vel og merke N47TU, har ikke helt sett om din er 184hk eller 177. Om det er sistnevnte finner jeg ikke denne på dens diagram og ser det heller ikke på min. Er og litt usikker hva de mener med auxilary water pump, tror det er om du har webasto?

 

 

Skrevet

Min er 177, så ikke TU. Ikke webasto på min bil. Termostat til automatolje da? Er det en kjent synder? Rart at feilen ikke trigger en feilkode. Burde jo være i bilens interesse å melde fra at til tross for langkjøring, er tempen ikke som den skal! :)

Skrevet (endret)

Hva er utetemp? Om det er 0-5 grader ute ville jeg ikke reagert så veldig på dette, er ikke unormalt med diesel. De er jo veldig effektive og produserer en del mindre varme enn bensinbiler. Når du byttet føler drenerte du kjølevæske og luftet skikkelig etter fylling? Skal du gjøre det helt skikkelig bør du og drenere via bolten på blokken. Har du sjekket vakuumslangen til EGR bypass? N47 har smart regulering av kjølevannet, om du ikke har feilmelding ville jeg ikke reagert. Så lenge temperaturen ikke er for varm for det er langt verre.

Du rabler tull og vas som vanlig.   :stupid:  Du får ikke feilkode på kjølevannstemperatur, med mindre den er for høy.

 

Visst alt er i orden, så skal man fint nå full driftstemp ved såpass milde temperaturer som rundt 0 grader. N47 motoren vår holder fint driftstemp i nord-norge, som jevnt over er langt kaldere enn hva dere får i ytre strøk sørpå.

Endret av CrZyWiz
Skrevet

Du rabler tull og vas som vanlig.   :stupid:  Du får ikke feilkode på kjølevannstemperatur, med mindre den er for høy.

 

Visst alt er i orden, så skal man fint nå full driftstemp ved såpass milde temperaturer som rundt 0 grader. N47 motoren vår holder fint driftstemp i nord-norge, som jevnt over er langt kaldere enn hva dere får i ytre strøk sørpå.

Sniffa lim igjen kompis? Forstår den, men les om igjen om du er edru. Skrev ikke noe om feilkode pga lav væsketemp

Skrevet

Har ikke fått den feilmeldingen om for varm motor (selv om den er helt kald) slik som er vanlig når temp sensoren feiler. Kjører rundt med temp-gun og er klar til å sjekke når jeg får en "kald tur" til. Når jeg ligger på 88 grader på kjørecomputeren, har jeg 80grader på slange til radiator, 84 på blokka, og 45 på slange FRA radiator. Så jeg venter på neste "kalde tur" for å se om alle tempene ligger 5-10 grader under, eller om det kan være målefeil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...