Runet Skrevet November 16, 2015 Share Skrevet November 16, 2015 (endret) Er det greit å komme til for å bytte starter på en sånn? Er det samme starter på alle 3,0d-motorene? Endret November 17, 2015 av Runet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 16, 2015 Share Skrevet November 16, 2015 Det ser veldig enkelt ut i manualen. Det gjøres fra undersiden ser det ut til. Virker også som det er samme starter på alle 3 liter diesel ja. Ref: http://bmwfans.info/parts-catalog/E83/Europe/X3_3.0d-M57N/feb2004/browse/engine_electrical_system/starter/#7788680_1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runet Skrevet November 17, 2015 Forfatter Share Skrevet November 17, 2015 Takk Otis! Da blir det kanskje å handle inn en X3 3,0d. Det blir min andre sånn... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runet Skrevet November 17, 2015 Forfatter Share Skrevet November 17, 2015 (endret) Den som jeg lurer på har dekktrykkvarsling. Noen som vet om dette er sånn batteribyttesensor, eller ok man må bytte hele sensoren? Heter vel TPMS?Eller om dette går på abs og rullemotstand? Litt greit å vite om hvilke kostnader som kan ryke på... Edit: Ser nå at denne er så gammal at det stort sett bare fantes indirekte TPMS, Dvs at det styres av abs-sensorene. Altså ingen fare her Endret November 17, 2015 av Runet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet November 17, 2015 Share Skrevet November 17, 2015 E92 bruker i hvert fall bare abs-giverne, sikkert det samme på X3 ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runet Skrevet November 17, 2015 Forfatter Share Skrevet November 17, 2015 Takk Hansh! Da føler jeg meg tryggere på det. En annen ting. Den svetter i bakkant motor, og det sies at en simmerring/O-ring der pleier å lekke etter noe år. Bilen er gått under 150kkm. Er dette noe som sånn lurium/pakningsmyknertilsetting kan fikse eller er dette noe jeg bør ta høyde for som en grusom kostnad? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iittala Skrevet November 17, 2015 Share Skrevet November 17, 2015 (endret) Har byttet starter på min 2008 x3 med 3-liter. Jeg kan ikke skjønne hvordan dette skal være mulig fra undersiden pga mellomaksling til firehjulstrekk. Jeg tok min ovenfra, måtte demontere masse deksler, vindusviskere og innsugsmanifold. Det er litt arbeid men ikke spesielt vanskelig. Og når du først har ute manifolden fjerner du swirl flapsene i samme slengen. Min lakk olje fra innsugsmanifold pga dårlige tettinger på swirl flap akslinger, hadde ikke blitt overrasket om denne har samme problem, ikke bakre simmerring. Dekktrykksensor bruker abs ja, fungerer ganske dårlig er min erfaring, tillater alt for store avvik i dekktrykk før den varsler. Endret November 17, 2015 av iittala Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runet Skrevet November 17, 2015 Forfatter Share Skrevet November 17, 2015 Takk iittala, det forklarer en del. Jeg fjernet swirlflaps på min forrige 3,0 x3, og på min 330cd, så det er en ganske så grei øvelse for meg. Da får jeg se hvordan jeg kommer til starter samtidig. Om oljen kommer derfra, så blir jo alt ordnet i en operasjon. Det blir bra! Blir avgjort om jeg handler bil i morgen formiddag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runet Skrevet November 21, 2015 Forfatter Share Skrevet November 21, 2015 Kjøpte X3-en. Tror ikke starteren er gåen. Den gar bare litt tregt rundt. Kan det være at den ikke får nok strøm? Har prøvd med friskt batteri, men det hjalp ikke. Jeg tror derfor starteren ikke får nok strøm pga dårlig jording eller dårlig kontakt et sted fra batteri til starter. Noen kjente punkter som bør sjekkes? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 22, 2015 Share Skrevet November 22, 2015 Det kan jo være dårlig smurning på solenoid? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runet Skrevet November 22, 2015 Forfatter Share Skrevet November 22, 2015 Forsket litt mer nå, Otis. Koblet Alfaen på pluss og minuspunktene som man finner framme på bilens høyre side i motorrommet. Startet som et skudd, og starteren gikk rundt som bare det. Tror jeg må sjekke batteriet bak (er bare et år gammelt) eller ledningene framover derfra. I følge siste eier hjalp det lite å koble på et nytt batteri bak. Men nå har jeg lest at spesielt Manetti Marelli-starteren som er på de fleste 04 og 05-modellene ofter trekker 400 til 900 ampere ved start, mens de skal trekke 180 ampere etter boka. Neste gang skal jeg koble Alfaen til bak med batteriet og se om det går like bra da. Vet ikke hvordan jeg måler hvor mange ampere som trekkes i startøyeblikket... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runet Skrevet November 23, 2015 Forfatter Share Skrevet November 23, 2015 (endret) Ser at starter som heter Cevam 3861 skal passe. Er dette bare dritt eller noen som har hørt noe bra eller ille om disse? Prisen er iallfall hyggelig på den. Samme med Bölk B051079. Endret November 23, 2015 av Runet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runet Skrevet Desember 3, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 3, 2015 Cevam 3861 passet ikke. Helvetes drittsider som har tabeller med feil i. Mister- Auto.no sier den skal passe, men det er feil ja... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå