Gå til innhold

Bytte starter på 04 X3 3,0da + et par andre ting


Runet
 Share

Anbefalte innlegg

Den som jeg lurer på har dekktrykkvarsling. Noen som vet om dette er sånn batteribyttesensor, eller ok man må bytte hele sensoren? Heter vel TPMS?Eller om dette går på abs og rullemotstand? Litt greit å vite om hvilke kostnader som kan ryke på...

 

Edit: Ser nå at denne er så gammal at det stort sett bare fantes indirekte TPMS, Dvs at det styres av abs-sensorene. Altså ingen fare her :)

Endret av Runet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Hansh! Da føler jeg meg tryggere på det.

 

En annen ting. Den svetter i bakkant motor, og det sies at en simmerring/O-ring der pleier å lekke etter noe år. Bilen er gått under 150kkm.

Er dette noe som sånn lurium/pakningsmyknertilsetting kan fikse eller er dette noe jeg bør ta høyde for som en grusom kostnad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet starter på min 2008 x3 med 3-liter. Jeg kan ikke skjønne hvordan dette skal være mulig fra undersiden pga mellomaksling til firehjulstrekk.

Jeg tok min ovenfra, måtte demontere masse deksler, vindusviskere og innsugsmanifold. Det er litt arbeid men ikke spesielt vanskelig. Og når du først har ute manifolden fjerner du swirl flapsene i samme slengen.

Min lakk olje fra innsugsmanifold pga dårlige tettinger på swirl flap akslinger, hadde ikke blitt overrasket om denne har samme problem, ikke bakre simmerring.

Dekktrykksensor bruker abs ja, fungerer ganske dårlig er min erfaring, tillater alt for store avvik i dekktrykk før den varsler.

Endret av iittala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk iittala, det forklarer en del.

Jeg fjernet swirlflaps på min forrige 3,0 x3, og på min 330cd, så det er en ganske så grei øvelse for meg. Da får jeg se hvordan jeg kommer til starter samtidig.

Om oljen kommer derfra, så blir jo alt ordnet i en operasjon. Det blir bra! Blir avgjort om jeg handler bil i morgen formiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte X3-en.

Tror ikke starteren er gåen. Den gar bare litt tregt rundt. Kan det være at den ikke får nok strøm?

Har prøvd med friskt batteri, men det hjalp ikke. Jeg tror derfor starteren ikke får nok strøm pga dårlig jording eller dårlig kontakt et sted fra batteri til starter. Noen kjente punkter som bør sjekkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsket litt mer nå, Otis.

Koblet Alfaen på pluss og minuspunktene som man finner framme på bilens høyre side i motorrommet. Startet som et skudd, og starteren gikk rundt som bare det.

Tror jeg må sjekke batteriet bak (er bare et år gammelt) eller ledningene framover derfra. I følge siste eier hjalp det lite å koble på et nytt batteri bak.

Men nå har jeg lest at spesielt Manetti Marelli-starteren som er på de fleste 04 og 05-modellene ofter trekker 400 til 900 ampere ved start, mens de skal trekke 180 ampere etter boka. Neste gang skal jeg koble Alfaen til bak med batteriet og se om det går like bra da. Vet ikke hvordan jeg måler hvor mange ampere som trekkes i startøyeblikket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...