Gå til innhold

kjøpe 2011 mod 520d med høy km?


ach
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer å kjøpe meg en 520d 2011 mod. Som har gått 280000KM. Motor har blitt byttet, fabrikkny og har gått ca 100000.

Jeg er meget redd for å kjøpe katta i sekken, og lurer derfor på om noen har noen innspill anbefalinger erfaringer med disse bilene? Bilen står til 200000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store spørsmålet burde være hvorfor er motoren byttet? På ett kvalitetskjøretøy som BMW så burde motoren vare lengere. Da tenker jeg at bilen kanskje ikke har blitt pent brukt, man har kanskje vært slurvete med vedlikehold osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor motoren er byttet, men d er et spørsmål jeg skal ta med hn. Karosseri og bil er veldig strøket, så ser ikke ut som den er hardt kjørt heller. Alle service fulgt på bmw, og kun en eier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen har jo N47 motoren som i tidligere generasjoner har slitt med registerhavari. Men dette har blitt utbedret siden F11 kom på markedet og skal ikke være noen stor issue på denne. N47 motoren er jo også den desidert mest solgte motoren i F10/11, samt at den står i en god del 5-serie/X3 i drosjevirksomhet. Derfor stiller jeg litt spørsmålstegn ved hvorfor denne er byttet. Det ville jeg funnet ut av før jeg handlet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen har jo N47 motoren som i tidligere generasjoner har slitt med registerhavari. Men dette har blitt utbedret siden F11 kom på markedet og skal ikke være noen stor issue på denne. N47 motoren er jo også den desidert mest solgte motoren i F10/11, samt at den står i en god del 5-serie/X3 i drosjevirksomhet. Derfor stiller jeg litt spørsmålstegn ved hvorfor denne er byttet. Det ville jeg funnet ut av før jeg handlet :)

 

Jeg har sett mange F10 & F11 520D som har byttet motor. Usikker hvorfor.

Endret av Evenol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett mange F10 & F11 520D som har byttet motor. Usikker hvorfor.

Jeg har også sett dette, men å si at det er mange er vel å overdrive litt med hensyn til hvor stor markedsandel denne motoren har. De jeg har sett har i hovedsak vært biler med over 250 000 km, og jeg skjønner ikke hva det er som gjør at en motor må byttes etter dette. Om 10 år kommer 80 prosent av alle landets F10/11 520d til å ha denne kilometerstanden og jeg sliter med å se for meg at alle disse innen da må bytte motor. Jeg har f eks aldri sett noen F10/11 med N57 dieselsekseren som har fått byttet motor ved høy kilometerstand. Dette er ett sært fenomen som kun gjelder N47 og i all hovedsak F10/11 biler, ikke noen andre modeller etter hva jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vært redd for å kjøpe denne type bil med denne km standen.Hvertfall når der er ny motor.

Mest sannsynelig er vel denne drosjekjørt og som det nevnes over ,har det vel skjedd et havari av noe slag som sikkert er blitt byttet på garanti av Bmw.

Den nye motoren som står i ,er sikkert forbedret i og med den var ny for 100000 km siden.

En fantastisk bil er det  men skjønner deg godt med skepsisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller kjøpt en brukt F10/F11 med sekserdiesel. Det er absolutt ingen tvil om at det er i overkant mange havarier på N47 i F10/F11. På finn nå har de fire F10/F11 520d med høyest kmstand alle sammen byttemotor. Motorene har rast på henholdsvis 202k, 187k, 185k og 155k km. Jeg følger en del med på alle bilmerker med høy km på finn, og F10/F11 520d har mange flere havarier enn gjennomsnittet.    Kjøper man en F10 520d med byttemotor som har gått 100 000 km er risikoen unormalt høy for nok et havari om ca 100 000 km faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tvil om at N57 sekseren er skuddsikker, faktisk så finnes det ingen kjente feil med disse motorene. Jeg har de siste årene gravd og gravd i driftsikkerheten til N57 og jeg klarer ikke å finne gjengangere eller alvorlige feil, det jeg finner er småfeil som en hver motor kan bli utsatt for. Men å si at 520d har flere havarier enn øvrige merker og modeller blir helt feil, men noe er det da enkelte motorer har havarert. Enten er det snakk om en feil ifra fabrikkens side, f eks at serviceintervallene blir for lange. Eller så mistenker jeg at det er bruksmønsteret, dette er som sagt forbeholdt F10/11. Videre er det snakk om Norsksolgte biler i de aller fleste tilfeller, dette synes jeg er rart.

Ellers så må jeg bare få berolige at F10/11 er blandt de mest driftsikkre bilene i sin klasse, tross dette vi diskuterer her. Så det er ingen grunn til å styre unna disse bilene, tvert i mot. Men finn en bil med sekser eller lavere kilometerstand :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...