neffets Skrevet Desember 30, 2015 Skrevet Desember 30, 2015 Vår 2011 x5 skal i følge idrive ha et oljeskift om ikke så altfor lenge. Bilen har hatt oljeskift utenom intervaller tidligere. Men når det gjelder selve intervallen, er det i grove trekk kun oljeskift og filter som er tenkt her? Eller kommer det opp andre punkter som krever sjekk basert på kilometerstand og hva som er gjort tidligere? Grunnen til at jeg lurer er fordi km stand er akkurat passert 100 tusen, og garanti er dermed utløpt. Ser da for meg å kanskje fått andre enn Bavaria til å utføre oljeskift både på grunn av pris og reiselengde til verksted. Men dersom bilen skal gjennom andre sjekkpunkter osv vil vel ikke dette komme fram hos andre verksted enn autoriserte Bmw verksted??
Reef89 Skrevet Desember 30, 2015 Skrevet Desember 30, 2015 Vår 2011 x5 skal i følge idrive ha et oljeskift om ikke så altfor lenge. Bilen har hatt oljeskift utenom intervaller tidligere. Men når det gjelder selve intervallen, er det i grove trekk kun oljeskift og filter som er tenkt her? Eller kommer det opp andre punkter som krever sjekk basert på kilometerstand og hva som er gjort tidligere? Grunnen til at jeg lurer er fordi km stand er akkurat passert 100 tusen, og garanti er dermed utløpt. Ser da for meg å kanskje fått andre enn Bavaria til å utføre oljeskift både på grunn av pris og reiselengde til verksted. Men dersom bilen skal gjennom andre sjekkpunkter osv vil vel ikke dette komme fram hos andre verksted enn autoriserte Bmw verksted?? Ikke helt med på spørsmålet ditt, men idriven sier ifra når det er service/bytte tid for de enkelte tingene. Ikonet endrer seg fra grønt, til gult.. service overdue: Rødt symbol. Man trenger kun å følge idriven, den gi beskjed om alt For eks. en oilservice er skifte av olje, filter, pakninger og sjekk etter lekkasje. En kan jo så klart be verkstedet se ekstra over bilen om de finne noe som er dårlig. laffe reagerte på dette 1
neffets Skrevet Desember 30, 2015 Forfatter Skrevet Desember 30, 2015 Det jeg mener er om bilen også ber om andre ting som ligger lagret basert på km stand feks? Mener jeg fikk beskjed hos bavaria at di måtte ha nøkkelen til bilen for å kunne lese hva servicen gikk ut på. Dette vil vel ikke kunne gjøres hos et uavhengig verksted siden de ikke kan lese av nøkkel? Og jeg vil da ikke få tatt den servicen bilen ber om.?
Reef89 Skrevet Desember 30, 2015 Skrevet Desember 30, 2015 Det jeg mener er om bilen også ber om andre ting som ligger lagret basert på km stand feks? Mener jeg fikk beskjed hos bavaria at di måtte ha nøkkelen til bilen for å kunne lese hva servicen gikk ut på. Dette vil vel ikke kunne gjøres hos et uavhengig verksted siden de ikke kan lese av nøkkel? Og jeg vil da ikke få tatt den servicen bilen ber om.? At di må ha nøkkel for det er vel fordi at de trenger info. fra idriven. Den går ikke på uten tenning på. Bilen varsler ikke om noen annen service enn den listen som står inni idrive. Det står jo også km stand til neste service.
Mjukas Skrevet Januar 1, 2016 Skrevet Januar 1, 2016 Det jeg mener er om bilen også ber om andre ting som ligger lagret basert på km stand feks? Mener jeg fikk beskjed hos bavaria at di måtte ha nøkkelen til bilen for å kunne lese hva servicen gikk ut på. Dette vil vel ikke kunne gjøres hos et uavhengig verksted siden de ikke kan lese av nøkkel? Og jeg vil da ikke få tatt den servicen bilen ber om.? Min bil (E91 2008) gir kun beskjed om noen få ting i idrive. F.eks. bytte av kupefilter, dieselfilter og luftfilter kommer ikke opp der, men skal gjøres med faste intervaller, f.eks. hvert tredje oljeskift. Info om det skal stå i serviceheftet. Forrige eier hadde hatt bilen på uavhengige verksteder og det var leeenge siden både diselfilter og luftfilter var byttet. Tydelig at de bare byttet olje som det står i idrive og ikke tenkte på andre ting.
neffets Skrevet Januar 1, 2016 Forfatter Skrevet Januar 1, 2016 Takk for svar! Var akkurat dette jeg prøvde å spørre om over her. Et uavhengig verksted vil mest sannsynlig ikke oppfatte andre servicepunkt enn det som står i idrive.
warg Skrevet Januar 2, 2016 Skrevet Januar 2, 2016 Nå vet jeg ikke hvilken biltype du har eller motor. Men denne siden kan gi deg en liten indikasjon på punkter som bør sjekkes ved gitte service intervall. Tviler på verksteder tar seg tid til dette men viss du har lyst å gjøre dette selv kan du slippe unna at du får uønskede reparasjoner. Vil også anbefalle deg å skaffe deg ett diagnoseapparat slik at du kan lese av diverse moduler som det ligger feil på (er mange som ikke gir feil som du kan lese på ett diagnoseapparat). http://www.turnermotorsport.com/BMW-E90/c-151-bmw-routine-maintenance-packages.aspx
Otis Skrevet Januar 2, 2016 Skrevet Januar 2, 2016 Alle uavhengige verksteder har programmer med info om servicer på stort sett alle biler. Som feks autodata. Også har EU bestemt at alle bil produsenter skal dele samme informasjon med alle verksteder på lik linje som med merkeverksted. Riktignok så kan dette kreves penger for, så det kan være dyrt for mange verksteder. Mem kjeder som feks mekonomen, meca og snapdrive har alt slikt tilgjengelig for sine kunder. Nå er det enkelte ting de uavhengige verksteder ikke kan gjøre, men det er stort sett deres begrensing mht økonomi. Som feks at snapdrive ikke hadde verktøy for å skru av tankarmatur på BMW da de mener det er for dyrt i forhold til etterspørsel. De hadde kun til noen få modeller fra andre fabrikat.
Mjukas Skrevet Januar 4, 2016 Skrevet Januar 4, 2016 Info om skift av luftfilter, kupefilter og dieselfilter står foran i instruksjonsboka, så det er ikke veldig vanskelig tilgjengelig. Tror problemet er at de ikke gidder å lese infoen og sjekke i serviceheftet når det sist ble gjort. Får de beskjed om oljeskift så skifter de oljen og tenker ikke mer på andre ting.
Otis Skrevet Januar 13, 2016 Skrevet Januar 13, 2016 https://drive.google.com/open?id=0B-5KtFtiv6tFamp3YU15NHkwT3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå