Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

On 5.4.2017 at 10.20, DieselMotor skrev:

Fikk min Kufatec 40148 i går, og monterte den. Fungerte helt utmerket, og menysystemet er ganske så likt FM-radioen. Det fungerte veldig bra på alle lokale kanaler, men ikke på noe annet.... Ringte importøren AutoHifi i dag, og fikk vite at den må inn på softwareoppdatering for å få resten av kanalene. De driver nå med tilbakekalling på noen av kufatec sine adaptere.

 

 

20170404_235356_resized.jpg

Hvor hen plasserte du DAB-modulen? Jeg har vanskeligheter med å finne plass til den.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke helt klok på disse DAB+ greiene, og heller ikke hva som passer med hva.

Kjøpte for men mnd siden, noe som skulle være 2009 modell, som jeg sjekket ble bygget 25.09.2008

Jeg leser at noen av de integrerte boksene ikke fungerer hvis man ikke har nyeste versjon/oppgradering av software

Håper noen med noe mer kunnskap kan komme med noen tips her

Legger ved bilde av skjerm/kontrollhjul

20170422_170719[1].jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bollis69, man klarer å plassere den bak der om man prøver seg litt frem. Alternativt kan den plasseres i bagasjerommet om man har f.eks. bluetooth eller Logic 7.

@TIH, du har en 2009-modell, men med "gammel" iDrive (CCC). Det enkleste for deg vil være å kjøpe en Kufatec som er nevnt de siste innleggene her. Da vil du få så godt som original DAB-integrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, awt skrev:

@Bollis69, man klarer å plassere den bak der om man prøver seg litt frem. Alternativt kan den plasseres i bagasjerommet om man har f.eks. bluetooth eller Logic 7.

@TIH, du har en 2009-modell, men med "gammel" iDrive (CCC). Det enkleste for deg vil være å kjøpe en Kufatec som er nevnt de siste innleggene her. Da vil du få så godt som original DAB-integrering.

@awt Takker for kjapt svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.4.2017 at 21.25, steinroar skrev:

Hei, forsøker meg på en DAB+ oppgradering på min E61. Installasjonen ser tilsynelatende ut til å være riktig, får opp "DAB" i CCC-en, men får kun "NO SIGNAL" og ingen kanal-treff. Har en Kufatec Fistuen 40148-1 som erstatter den orginale DAB-boksen bak i bilen. Står imidlertid 40153 på denne). Har vært igjennom 32 sider i denne tråden nå uten å se lignende "NO SIGNAL"-problemer, mulig jeg har oversett noe på veien. Bilen er en 2008 (prod 16.jan) med Navi Pro og orginal DAB.

Noen som har vært borte i tilsvarende? Trenger jeg en ny antenne eller eventuell noe koding av bilen? Har forsøkt begge de orginale DAB-antennene med samme resultat.

Skal i gang med en X1 også, men ønsker å få orden på denne 530-en først... :)

 

20170413_085850.jpg

Følgte det med en kobling med en loop ved Kufatecen? Jeg fikk bare "No Signal"  visst jeg ikke brukte den først når jeg satte på strømmen. Etter at strømmen var på, satte jeg i den rette koblingen. Og vipps så funket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30.4.2017 at 15.10, Bollis69 skrev:

Hvor hen plasserte du DAB-modulen? Jeg har vanskeligheter med å finne plass til den.. :(

Hvis du har forsterker eller noe baki bilen, kan du sette det der, hvis ikke er det en fiber loop ende bak hanskerommet. Mulig du må demontere det for å finne den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd mObridge sammen med til CCC iDrive?

Jeg trodde ikke den kombinasjonen var mulig, men i følge forhandler var den det og de anbefalte denne foran Kufatec. Prisen var heller ikke avskrekkende, og ca den samme som hva jeg har sett enkelte tar for Kufatec ferdig montert (rundt 6500,- med antenne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen problem det, men jeg ser ikke helt hvorfor de anbefaler denne over Kufatec da funksjonaliteten er helt lik, og prisen høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, awt skrev:

Det er ingen problem det, men jeg ser ikke helt hvorfor de anbefaler denne over Kufatec da funksjonaliteten er helt lik, og prisen høyere.

Ok. Så funskjonalitet og utseende i iDrive blir likt både for Kufatec og mObridge? Jeg har kun eksempler på Kufatec og synes det ser bra ut, men gjengangern i denne tråden er vel at mObrigde er et bedre produkt, men det gjelder kanskje mest CIC/NBT iDrive.

Verkstedet jeg hørte med hadde ikke Kufatec på lager, og viste heller ikke når de fikk inn. Dette sammen med hadde de hadde noen dårlige erfaringer med Kufatec var årsaken til at de anbefalte mObridge. Prisen ferdigmontert ble den samme som det jeg har blitt tilbud for Kufatec ferdigmontert på et annet verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de er satt opp likt blir det likt ja, men mObridge kan i tillegg settes opp som satelittadio (uten at dette har noe å si for bruk på CCC).

mObridge er et bedre produkt på CIC, men fungerer i utgangspunktet kun på 2008- og 2009-modeller.

Så lenge prisen blir lik er det jo hipp som happ hva man velger uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30.4.2017 at 15.10, Bollis69 skrev:

Hvor hen plasserte du DAB-modulen? Jeg har vanskeligheter med å finne plass til den.. :(

La den bak spilleren rett og slett. Plenty med plass der hos meg. Står oppreist bak Klima og spilleren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Da har jeg også montert kufatec i min e61 2005 med CCC kjøpt fra GS sammen med antennen de hadde til den. Monteringen gikk sånn tålig greit med den noe enkle instruksen fra kufatec. Boksen endte opp i hanskerommet, hvor CD veksler er ment til å plasseres, ledningene var noe korte til det, men det gikk akkurat.

Men er lite fornøyd med lydkvaliteten fra DAB. hører stor forskjell fra FM til DAB. Er ikke noe hifi entusiast, men kunne like gjerne spilt av rett fra mobiltelefonen, alt av lave toner og bass er helt borte. Leser litt rundt at det er noen som sier det er forskjell den ene eller andre veien, men dette er så ille at jeg mistenker det må være noe galt med selve kufatec boksen. 

Noen andre som har erfaringer rundt dette, er det vesentlig dårligere lyd fra deres adapter iforrhold til fm radio, kan det være en feil med mitt adapter som gjør dette? Vurderer å kontakte GS angående dette, men tenkte å høre hva dere mener først.

Vil også nevne at antennen ikke ble jordet etter å ha montert den etter instrukser, endte opp med å legge en liten ledning under jord stripsen som limes til karosseriet og føre den opp til en skrue lenger opp på A stolpen. målte dette med multimeter.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.4.2017 at 9:25 PM, steinroar said:

Hei, forsøker meg på en DAB+ oppgradering på min E61. Installasjonen ser tilsynelatende ut til å være riktig, får opp "DAB" i CCC-en, men får kun "NO SIGNAL" og ingen kanal-treff. Har en Kufatec Fistuen 40148-1 som erstatter den orginale DAB-boksen bak i bilen. Står imidlertid 40153 på denne). Har vært igjennom 32 sider i denne tråden nå uten å se lignende "NO SIGNAL"-problemer, mulig jeg har oversett noe på veien. Bilen er en 2008 (prod 16.jan) med Navi Pro og orginal DAB.

Noen som har vært borte i tilsvarende? Trenger jeg en ny antenne eller eventuell noe koding av bilen? Har forsøkt begge de orginale DAB-antennene med samme resultat.

Skal i gang med en X1 også, men ønsker å få orden på denne 530-en først... :)

 

20170413_085850.jpg

Hei.

 

Jeg fikk samme problem som deg, men det var bare jeg som ikke fulgte instruksene nøye nok.

After a successful configuration pls. select menu point “Autostore“ (Fig.13) and confirm the selection. Following confirm the function “Autostore“ (Fig. 14) – the search starts, all found channels will be stored automaticly. 

Refererer fra instruksen, fikk ikke med bildene.

Må gå inn på menyen hvor det står autostore, og gå ned på taben det står autostore (fig 14) og trykke der, selv om det står NO SIGNAL nede på skjermen så begynner den søket da, og det tok et lite minutt for den å søke opp kanalene, så plutselig kom de. Hadde problemer med det steget jeg også, ettersom når du trykker på autostore, skjer det ingenting, ingen tilbakemelding at du trykket på noe, og det står fortsatt NO SIGNAL, så det ser ut som at ingenting skjer, men etter litt tid kom alle kanalene og  problem løst. 

Håper dette hjelper, om du ikke allerede har funne ut av det.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...