Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

Den eneste fordelen med DAB er fullintegrering med bilens system. Det kunne blitt løst veldig enkelt om viljen var der, mye enklere enn integrering av DAB.

Telenor skal ha 99,8 prosent dekning på 4G innen utgangen av året, mens dekningskravet for DAB er 99,5.

Netcom sier at om én million streamer samme radiokanal samtidig, så er det intet problem for deres nett.

Hverken dekning eller kapasitet er ankepunkt mot nettradio, altså. Så da skjønner jeg ikke at nettbasert radio bare er et godt alternativ, men ingen erstatning for DAB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om nettradio hadde vært en del av bilens system, og hadde fungert slik at den startet automatisk (på lik linje med FM/DAB), uten at man måtte koble til noe og slikt er jeg enig i at det hadde vært bedre. Slik er det dessverre ikke, og frem til vi evt. kommer dit vil jeg ikke si nettradio er en erstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi vel enige. Nettradio er ikke et fullgodt alternativ til DAB i dag fordi den ikke har samme integrasjonsmuligheter. Kun biler som har et iOS eller Android-basert infotainmentsystem vil kunne integrere nettradio like godt eller bedre enn DAB. Her ligger en stor fordel i tredjeparts infotainmentanlegg. Hadde bare bilprodusentene sett dette, og laget et grensesnitt til tredjeparts produsenter istedenfor å bale med dette selv.  For BMWs vedkommende er dette dessverre ikke aktuelt. Utviklingssjefen har uttalt at hverken iOS eller Android er aktuelt for dem, fordi de ikke ønsker at brukerne skal kunne endre ting selv. BMW ønsker et felles uttrykk på tvers av biler og modeller. Jeg tror dette er et feiltrinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se slik ut. :D

Det er liten tvil om at systemene går mer i retning av å være et "basissystem", altså man får stort sett en skjerm med elementære funksjoner, så supplerer man det man selv vil via telefonen. Opel Ampera-e er et godt eksempel på dette, da den f.eks. ikke leveres med navigasjon, og man må benytte Android Auto eller Apple Carplay for dette. Jeg har også sansen for denne utviklingen, og spesielt for navigasjon fungerer det glimrende.

På basisfunksjoner derimot (som f.eks. radio er) synes jeg det kan bli litt mer tungvindt, da man må koble til, laste ned app (ihvertfall på Android Auto?) osv. Tar man med at bildelingstjenester blir mer og mer vanlig er det enda mer tungvindt å måtte gjøre dette hver gang man skal kjøre en tur, men det spørs om ikke dette blir standarden innen få år, og at alt går helt automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7.6.2017 at 7.54, Maxmek skrev:

Hei, er det noen som har vært borti denne DAB tuneren? Den har "Service Following" noe som Kufatek ikke har etter det jeg har fått med meg.

http://www.autohifi.no/Produkter/Bilunderholdning/Bilmerke-tilbehør/BMW/DAB-integrering/AUTODAB-SWC-DAB-INTEGRERING-SF-BMW-2005-CTDABBM12-p0000017796

 

 

On 7.6.2017 at 8.45, awt skrev:

@Maxmek, disse integreres knapt, og fungerer best til biler som ikke har andre muligheter. De kan kun betjenes med knappene på rattet (og ikke selve spilleren), samt at den kommer opp som en FM-kanal.

Hei, og takk for svar awt. 

Er det noen som kan si noe om hvordan Kufatec virker når man kjører et langt stykke? må man stadig søke opp kanaler?

Noen som vet om Kufatec vil komme med "service Following", eller er dette vanskelig å få integrert i systemet siden den ikke har det allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12.6.2016 at 16.56, tthuns skrev:

Hei,

Jeg gjorde det samme på en X5 i cic. La inn $655 i VO i CAS og FRM, codet om cic, Satelitt kom frem slik som du viser i dette bildet men det kom ikke frem noe mer når vi gikk inn på det valget i CIC(ingen lyd). Må mann legge inn noe mer? hvilke steg tok du etter at du hadde codet om CIC? Hvilket program brukte du for å kode? jeg Har brukt NCS expert med den kildefilene. 

 

Har du noen løsning for dette? Jeg har en CIC med NØYAKTIG samme problem!

Korreksjon: Nesten samme problem. Alt kommer frem, søk-resetting osv fungerer greit.Kanaler vises; men NULL lyd..

Endret av nkstokp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

Man må endre "SDARS" til exbox med NCS Expert.

For å få lyd? Resten fungerer, bare ikke lyd??  Har sjekket signalet, som er framifrå. Null på errorapport og 250 i styrke på reception når jeg bruker mObridge DAB+ appen. Skal sjekke at exbox er aktiv... Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke hjemme akkurat nå, men det ser HELT ut slik som det skal. Velger Ensemble: riks, lokal, alle settings(bare  scan og reset), etc etc. På linjen under kommer kanalen opp, og skifter etterhvert til info om det som spiller.. men ingen lyd.

GODT SIGNAL. Jeg tror det kan være noe MOST-muffens i enheten min. Fikk akkurat melding om at mObridge har en tekniker i OSLO, og han kommer til meg ca kl 1500 i dag for å kikke på saken. Jeg vil oppdatere her i forum etter besøket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har mObridge-ingeniøren vært innom og feilsøkt bilen. Uten å være ekspert skal jeg forklare hva som skjer: DABradioen blir innmelt i MOST-nettverket og allokert en lydkanal, deretter gir headunit "blaffen" i hva som er allokert til enheten. Ingeniøren satte en forsterker med analogutgang i nettverket, og klarte da og få lyd fra mObridgen. Det ser ut til at det er mulig å omskrive instruksjonene i programvaren på radioen, slik at den vil benytte en annen lydkanal alternativt repetere kanalallokeringen slik at den ikke blir "skrotet". Krysser fingrene, og takk til dere som har svart i løpet av dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd! 

Har en ønskedrøm her. Skulle veldig gjerne hatt en DAB+ løsning for min F31 med busines stereo og uten MOST. Aller helst også med integrert bluetooth musikk streaming. Har googlet masse, men ikke funnet noen god løsning ennå. Noen som har funnet noe sånn? Kan også bruke en Tune2air for musikk (som jeg elsker), men da må DAB løsningen bruke en annen inngang enn USBen i armlene. 

Veldig takknemlig for tips her!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biz stereo kan være mye rart. Trenger vel noe mer spesefikt enn det? årsmodell? CD veksler? navi? CCC? CIC?, NBT?

Legger ved noe de hadde hos mObridge.

 

<hvis du har en av disse er det godt mulig du har MOST likevel, men at det må aktiveres før du kan installere en integrert løsning som Kufatech eller mObridge. Sistnevnte går nok ikke, men jeg antar at du har CIC Buisiness, som støttet av Kufatech Fistune for din bil. ( https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=54946054 )

mObridge APPLICATION REFERENCE for BMW-MINI - Head Units.pdf

Endret av nkstokp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, nkstokp skrev:

Biz stereo kan være mye rart. Trenger vel noe mer spesefikt enn det? årsmodell? CD veksler? navi? CCC? CIC?, NBT?

Legger ved noe de hadde hos mObridge.

 

<hvis du har en av disse er det godt mulig du har MOST likevel, men at det må aktiveres før du kan installere en integrert løsning som Kufatech eller mObridge. Sistnevnte går nok ikke, men jeg antar at du har CIC Buisiness, som støttet av Kufatech Fistune for din bil. ( https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=54946054 )

mObridge APPLICATION REFERENCE for BMW-MINI - Head Units.pdf

 Snakket med verkstedet mitt og de klarte ikke å svare 100% på om jeg hadde CCC eller CIC. NBT har jeg i hvertfall ikke. "Radio BMW prof CD" mente de. Har ikke CD skifter. Dette er en 2013 modell. Skikkelig snik utgave av en firmabil. Ikke engang navi.

 En annen tanke. Det som sitter i bilen nå er en Denison sak som kobler seg på USB kontakten under armlenet i bilen. Denne irriterer meg da den tar bort muligheten for å bruke min VISEEO TUNE2AIR WMA3000B for å streame musikk via blåtann. Nå har denne Densionsaken en USB og en Micro USB kobling. Radioen virker like fint på begge kontaktene. Kanskje jeg kan bruke Micro USB til å koble inn i bilen og så sette VISEEO TUNE2AIR WMA3000A inn i USB porten sånn at jeg kan bruke begge?

Endret av Hosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...