Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

Ja, jeg forstår bedre nå.

Jeg vet ikke, men jeg vet at kufatec selger andre fistune bokser for original dab, s kanskje de endrer dette der?

På den x5en som jeg har nevnt tidligere, så er den antenneforsterken uten ekstern strøm. Så der betydde det ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antenneforsterkeren får strøm gjennom antennekabelen, men ikke nødvendigvis 12 volt. BMW sender ulike spenninger til forsterkeren som signal til å veksle mellom funksjoner, men det er ikke aktuelt for oss. Disse vindusantennene drives av 5-12 volt, og 5 volt er nok til å drive BMW sin antenneforsterker også. Siden Kufatec er laget for slike antenner, kan vi gå ut fra at den sender minst 5 volt gjennom antennekabelen. Selv bruker jeg en USB-DAB-dings (5 volt SMA output) fra eBay til 200 kroner, koblet til en Android-skjerm, og signalet fra ettermontert original antenneforsterker er helmaks. Til og med service following virker, det har ikke Kufatec klart å få til i sin dings til mange tusen kroner (fra GS: "DAB-tuneren støtter ikke service following, slik at enkelte kanaler kanskje må søkes inn på nytt"). ;)

Fra radioen er startet tar det 1-2 sekund før antenneforsterkeren er aktivert og fullt signal nås.

MWSnap892.png

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da burde det ikke være noe problem å bruke mObridge DAB+ boks som sender 12v til antennen. 

Nå har jeg prøvd både Kufatec og Denison produkter så tenkte jeg skulle kjøpe mObride til denne bilen. Skal vist være beste DAB modul på markedet angående lyd og dekning. For se om det stemmer. 

Erfaringen min er at dekning på Dension ikke var spesielt bra, men Kufatec var ganske bra med vindusantenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Øyvind L. skrev:

Ok. Da burde det ikke være noe problem å bruke mObridge DAB+ boks som sender 12v til antennen. 

Nå har jeg prøvd både Kufatec og Denison produkter så tenkte jeg skulle kjøpe mObride til denne bilen. Skal vist være beste DAB modul på markedet angående lyd og dekning. For se om det stemmer. 

Erfaringen min er at dekning på Dension ikke var spesielt bra, men Kufatec var ganske bra med vindusantenne.

I min forrige F01, 730 installerte jeg mObridge med original antenneforsterker, det gikk helt fint. 

De har en software til PC du kan laste ned. I den kan du justere volt ut på antennekabel fra 0 og opp til 12 hvis jeg ikke husker feil. Jeg prøvde litt forskjellige instillinger uten å merke noe forskjell. 

Gjorde det samme i en kollega sin 5-er, F11 med innebygget antenne i sideruten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, nokiaas skrev:

I min forrige F01, 730 installerte jeg mObridge med original antenneforsterker, det gikk helt fint. 

De har en software til PC du kan laste ned. I den kan du justere volt ut på antennekabel fra 0 og opp til 12 hvis jeg ikke husker feil. Jeg prøvde litt forskjellige instillinger uten å merke noe forskjell. 

Gjorde det samme i en kollega sin 5-er, F11 med innebygget antenne i sideruten. 

Ok. Da skal ikke det by på noen problemer. Hvordan ble dekningen med mObdridge og original antenne?

Så det var noe pc program man kunne gjøre justeringer med. 

Måtte du kode inn mObride dab+ modulen eller gikk det av seg selv?

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Øyvind L. skrev:

Ok. Da skal ikke det by på noen problemer. Hvordan ble dekningen med mObdridge og original antenne?

Så det var noe pc program man kunne gjøre justeringer med. 

Måtte du kode inn mObride dab+ modulen eller gikk det av seg selv?

Det ble myye bedre enn med glassantenne som jeg hadde først, men ikke like bra som med original DAB radio. Den originale radioen sender beskjed til diversity antenneforsterkeren at den skal veksle mellom alle antennene i vinduet for best mulig resultat. I F01 bakruten er det 3 TV antenner, FM, DAB, så da veksler den mellom alle sammen om nødvendig. 

Jeg kodet den inn selv som SAT radio. Det som er stilig da er at jeg kunne ha DVD veksler samtidig og man kan lagre kanaler på de programmerbare knappene 1 til 8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De har en software til PC du kan laste ned. I den kan du justere volt ut på antennekabel fra 0 og opp til 12 hvis jeg ikke husker feil. Jeg prøvde litt forskjellige instillinger uten å merke noe forskjell.

Ingen forskjell i signalstyrke selv når spenningen ble satt til 0?

 

Den originale radioen sender beskjed til diversity antenneforsterkeren at den skal veksle mellom alle antennene i vinduet for best mulig resultat. I F01 bakruten er det 3 TV antenner, FM, DAB, så da veksler den mellom alle sammen om nødvendig.

Nettopp, derfor kan det være av en viss betydning hvilken spenning man sender til antennen. Står litt om dette her, finner ikke nå hvor jeg leste konkret hvilke spenningsnivåer som switcher, men for vårt tilfelle er det vel bare å prøve om signalet blir bra. For biler med NBT fungerer det annerledes (se samme link).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Ingen forskjell i signalstyrke selv når spenningen ble satt til 0?

Nettopp, derfor kan det være av en viss betydning hvilken spenning man sender til antennen. Står litt om dette her, finner ikke nå hvor jeg leste konkret hvilke spenningsnivåer som switcher, men for vårt tilfelle er det vel bare å prøve om signalet blir bra. For biler med NBT fungerer det annerledes (se samme link).

Jeg fant ikke ut at det ble noe bedre eller dårligere når jeg endret spenningen.

Her er detaljert info ang diversity splitter og spenninger med mere. Regner med det er flere varianter for andre modeller utenom F01

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, nokiaas skrev:

Det ble myye bedre enn med glassantenne som jeg hadde først, men ikke like bra som med original DAB radio. Den originale radioen sender beskjed til diversity antenneforsterkeren at den skal veksle mellom alle antennene i vinduet for best mulig resultat. I F01 bakruten er det 3 TV antenner, FM, DAB, så da veksler den mellom alle sammen om nødvendig. 

Jeg kodet den inn selv som SAT radio. Det som er stilig da er at jeg kunne ha DVD veksler samtidig og man kan lagre kanaler på de programmerbare knappene 1 til 8

Ok. Da blir det litt spennende å se hvordan dekningen blir på E90 som bare har en antenne i bakruta.. :) Hadde håpet å få ganske god dektning da jeg har blandet erfaring med disse vindusantennene som man klisterer på. :)

Kamerat av meg har en F20(1 serie) med original DAB. Den har iallefall veldig bra dekning. Slik jeg kan se så har F20 også bare antennen i bakruta.. 

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Da har jeg målt spenningen på antenneutgangen til min Fistune boks.. 34 mV. Får se meg om etter et egnet power for mating av spenning gjennom antennekabelen til DAB antenneforsterkeren som er på vei..

Fikk faktisk mottak i radion med multimeter på senterpinnen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kom DAB antenneforsterkeren i posten fra UK. Første steg mot DAB me original antenne.  Satser på at mObridge DAB+ boksen kommer i posten i morgen. :D

Regner ikke med at den antenneforserkeren må kodes inn etter at den er byttet?IMG_20200504_202244.thumb.jpg.bd011ae972f18b110fab6199d409837a.jpg

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg fått kodet inn MoBridge DAB sammen med original antenneforsterker å antennen i bakruta. BimmerUpgrade hjalp til å kode inn Sat Radio min E90.

Men veldig skuffet over dekningen som vanlig med ettermontert DAB. NRK kanalene virker bra, men resten av kanalene som Radio Rock osv de forsvinner et par km utenfor byen.. Hadde tror det skulle være bedre dekning..

Har stilt MoBridge boksen til å søke på DAB III båndet som vi bruker her i Norge, men elendig dekining alikevell. :(

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nesten ut som det er noe feil med antennekabel eller forsterker. Jeg har ettermontere DAB på 3 biler, 2 med uoriginal antenne  og en med original. Egentlig svært gode radiosignaler på alle 3.

Nå var dette riktignok med kufatec DAB og funke710.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Otis skrev:

Høres nesten ut som det er noe feil med antennekabel eller forsterker. Jeg har ettermontere DAB på 3 biler, 2 med uoriginal antenne  og en med original. Egentlig svært gode radiosignaler på alle 3.

Nå var dette riktignok med kufatec DAB og funke710.

Helt ny antennekabel, men brukt antenneforsterker. Hadde tror det skulle være mye bedre så ble litt skuffet. :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i vurderingen at her er det mottaksutfordringer. Sjekk koblinger først, deretter forsterkeren. Jeg har hatt noen slike utfordringer selv, og erfart at litt motstand i en uskyldig "ledningsknekk" var nok til å redusere signalet til nesten ubrukelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...