Gå til innhold

Kobling av ac vifte e39, forskjellige oppsett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått tak i en ny ac vifte til å erstatte min defekte ac vifte på min E39. Den nye viften har tilsynelatende lik kontakt som på bilen, men bare 3 av 4 pinner på den nye viften er ibruk, i forhold til 4 av 4 pinner på den gamle. Kontaketen var også designet slik at jeg ikke skulle få satt denne inni bilen, det var på en måte "plast" i det ene sporet som guider kontaktene sammen. Hva er forskjellene her, hva skjer dersom jeg kobler disse sammen tross disse forskjellene? Noen som har prøvt?

Var litt vanskelig å beskrive dette men tror det er forståelig for de som har hatt samme problem. Evt kan jeg ta noen bilder å legge ut dersom ingen klarer å hjelpe meg uten. Men jeg antar at jeg har ny type vifte og bilen min er gammel type. (Bilen er en '97 E39)

Skrevet

Der er forskjell på viftene ja, de nyere styres av pulstog, og ikke flere motstander som din orginale vifte.
Sikker på det ikke er motstandene som er problemet på den gamle da?

Skrevet

Det var det jeg mistenkte, da skal jeg sjekke koblings skjemaet. Er det noen som vet om jeg klarer å lage den nye typen som jeg har fått tak i, kompatibel med min gamle som hadde motstander?

Byttet motstander i den gamle 2 ganger, men motoren og alt var så dårlig at alt bare smuldret opp til slutt.

Skrevet (endret)

Hei Viggen,

BMW laget på 1997-modeller og tidlig 1998-modeller systemet litt annerledes enn på senere modeller. På bilen din er AC-viften styrt av en tre-serierresistor og kjølevæsketemperatur-sensor som justerer hastigheten på viften din, denne kontakten har fire pinner. Fra 1998 og senere blir viften styrt av et PWM-system, pulse width modulated, eller puls-bredde modulasjon på norsk. På senere modeller er viften styrt av motorens hjerne, som sender signaler i form av puls-bredde modulasjon (pulstog)

For å gjøre det litt klart og enkelt: Du har fire ledninger i din gamle kontakt, en er til jording, en er til 12-volt, og de to siste går til styring av viftehastighet (via resistorstyring). 

På din nye vifte er det tre ledninger, en er til jording, en er til 12-volt og den siste går direkte til hjernens DME, hvor det blir sendt signaler i form av puls-bredde modulasjon (PWM). 

Du kan ikke bare koble om disse, da dette er to forskjellige systemer for viftestyring. Det du kan gjøre er å bygge over styringen fra den gamle viftemotoren og over til den nye, eller bygge om styringen til PWM. Det enkleste og kanskje beste er å skaffe deg en ny vifte som er beregnet for din viftestyring (4-kontakt).

Endret av MSJ
Skrevet

Ok kjempegreier takk for raske svar. Skal se om jeg får tak i en annen vifte heller, med motstander. Dumt jeg har kastet min gamle for en stund siden, ble irritert på den etter å ha prøvt å fikse den et utall ganger. :)

Hva ville skjedd om jeg modifiserte kontakten så jeg fikk koblet den nyere 3 pins viften inn i stikket på bilen? Jeg har nå målt 12 volt inni der. Vil den bare gå på fult så lenge a/c er aktiv? For isåfall så er det jo bedre enn ingen vifte..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...