Gå til innhold

Tett DPF på E61 - Suksess historie?


la3yna
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, 

Dette gjelder en BMW 530D, 2006 med 250 000km på klokka. Den har i lengre stund vært vært "slapp" , og samtidig gitt feilmelding i iDrive om partikkelfilter-feil. 

Begynte først med å få sjekket kjølevesketemperatur - den kom aldri over 70 grader. Først byttet jeg hovedtermostat uten at det ble bedre. Byttet så den mindre EGR termostaten. Motoren har nå mye bedre kupevarme og den stiger raskt til rundt 85-88 grader.  (Regen må ha over 75 grader)

Ting ble fortsatt ikke bedre. Et prat med verksted og priser rundt dette gjør at man blir kreativ. Leser meg opp og kjøper en INPA kompatibel kabel sånn at jeg kan gjøre egen diagnose på bilen. Har installert Windows 10 (32bit) på en Tablet, installerer VMWARE 10.0.4 og DIS 5.7 og SSS Progman.  Fyrer opp bilen og ser den hiver 480A og 481A feilkoder. 

Sletter feilkoder og tar en  kjøretur. Tar bare sekunder før 480 og 481 kommer som feilkode. Sletter disse og starter DPF Regenerering via DIS.  Feilkoder kommer tilbake, men tar nå litt lengre tid mellom hver gang. Etter å ha slettet disse kodene mellom 15 og 20 ganger så klarer bilen til slutt å kjøre en fullstendig regenerering.  Kjører fortsatt videre og ingen nye feilkoder kommer (!). Bilturen fortsetter og jeg går i DIS og ber om flere regenereringer, men den starter ikke. Etter ca 20 minutter så sparker en ny runde med regenerering inn. 

Runde nr 2 så sluttet regenerering umiddelbart bilen var under 60 km/t (kom til rundkjøring på E-18). Da hadde den regenerert i rundt 10 minutter. Ellers var det veldig lett i DIS å se at regenerering pågår, og det er at eksostemperaturen øker fra 250-300 til 550-600 grader, og dieselforbruket gikk merkbart opp. 

Virket som om regenerering også startet raskere når bilen ble kjørt i sport og tvingte den til feks 3. gir.  (automat) 

Bilen har blitt som ny og går som en kule i forhold, så får en håpe det holder en stund...... : ) 

 

Noen erfaringer..:

- Windows 10 32 bit fungerer til formålet

- KUN VMWare Workstation  10.0.4 fungerer på Windows 10, 32 bit.  (prøvde 6, 7,9, 10.01, 11 og versjon 12)

- Bilen må ikke under 60 km/t mens regen. pågår

- det KAN være defekte glødeplugger (4 av 6 er defekte) for at regen skal starte.

- Termostat på bmw e60/61 bør sjekkes...

 

 

 

Endret av la3yna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Artig lesning for en som mistenker å har et DPF problem!

Min E61 LCI (N47) vil nå ikke starte og viser Particulate filter varsel på skjermen.. Det hele startet med tap av gassrespons, hosting og til slutt stans. I en tunnel selvsagt. Redningsbil og greier..

Har nå fått bilen til gårdsplassen hos slekt i Stavanger, og heldigvis hos mekanisk kompetente personer. Uheldigvis står de fast. Bilen orker bare ikke.

Det er såpass at batteriet måtte lades etter flere startforsøk, da den bare kinner.. Får start på den med ujevne mellomrom men da rister hele bilen før den dauer, etterfulgt av DPF-meldingen.

Jeg har OBD2 USB-kabel men er ganske noob på det området, du har ikke tilfeldigvis link til disse programmene jeg bør gå til anskaffelse av? :)

 

Mvh

Desperat kar på utenbystur med dårlig tid

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...