la3yna Skrevet Februar 10, 2016 Share Skrevet Februar 10, 2016 (endret) Hei, Dette gjelder en BMW 530D, 2006 med 250 000km på klokka. Den har i lengre stund vært vært "slapp" , og samtidig gitt feilmelding i iDrive om partikkelfilter-feil. Begynte først med å få sjekket kjølevesketemperatur - den kom aldri over 70 grader. Først byttet jeg hovedtermostat uten at det ble bedre. Byttet så den mindre EGR termostaten. Motoren har nå mye bedre kupevarme og den stiger raskt til rundt 85-88 grader. (Regen må ha over 75 grader) Ting ble fortsatt ikke bedre. Et prat med verksted og priser rundt dette gjør at man blir kreativ. Leser meg opp og kjøper en INPA kompatibel kabel sånn at jeg kan gjøre egen diagnose på bilen. Har installert Windows 10 (32bit) på en Tablet, installerer VMWARE 10.0.4 og DIS 5.7 og SSS Progman. Fyrer opp bilen og ser den hiver 480A og 481A feilkoder. Sletter feilkoder og tar en kjøretur. Tar bare sekunder før 480 og 481 kommer som feilkode. Sletter disse og starter DPF Regenerering via DIS. Feilkoder kommer tilbake, men tar nå litt lengre tid mellom hver gang. Etter å ha slettet disse kodene mellom 15 og 20 ganger så klarer bilen til slutt å kjøre en fullstendig regenerering. Kjører fortsatt videre og ingen nye feilkoder kommer (!). Bilturen fortsetter og jeg går i DIS og ber om flere regenereringer, men den starter ikke. Etter ca 20 minutter så sparker en ny runde med regenerering inn. Runde nr 2 så sluttet regenerering umiddelbart bilen var under 60 km/t (kom til rundkjøring på E-18). Da hadde den regenerert i rundt 10 minutter. Ellers var det veldig lett i DIS å se at regenerering pågår, og det er at eksostemperaturen øker fra 250-300 til 550-600 grader, og dieselforbruket gikk merkbart opp. Virket som om regenerering også startet raskere når bilen ble kjørt i sport og tvingte den til feks 3. gir. (automat) Bilen har blitt som ny og går som en kule i forhold, så får en håpe det holder en stund...... : ) Noen erfaringer..: - Windows 10 32 bit fungerer til formålet - KUN VMWare Workstation 10.0.4 fungerer på Windows 10, 32 bit. (prøvde 6, 7,9, 10.01, 11 og versjon 12) - Bilen må ikke under 60 km/t mens regen. pågår - det KAN være defekte glødeplugger (4 av 6 er defekte) for at regen skal starte. - Termostat på bmw e60/61 bør sjekkes... Endret Februar 10, 2016 av la3yna ronnygr reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ronnygr Skrevet August 18, 2016 Share Skrevet August 18, 2016 Artig lesning for en som mistenker å har et DPF problem! Min E61 LCI (N47) vil nå ikke starte og viser Particulate filter varsel på skjermen.. Det hele startet med tap av gassrespons, hosting og til slutt stans. I en tunnel selvsagt. Redningsbil og greier.. Har nå fått bilen til gårdsplassen hos slekt i Stavanger, og heldigvis hos mekanisk kompetente personer. Uheldigvis står de fast. Bilen orker bare ikke. Det er såpass at batteriet måtte lades etter flere startforsøk, da den bare kinner.. Får start på den med ujevne mellomrom men da rister hele bilen før den dauer, etterfulgt av DPF-meldingen. Jeg har OBD2 USB-kabel men er ganske noob på det området, du har ikke tilfeldigvis link til disse programmene jeg bør gå til anskaffelse av? Mvh Desperat kar på utenbystur med dårlig tid Ronny Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 18, 2016 Share Skrevet August 18, 2016 I min signatur er all nødvendig programvare. Anbefaler rheingold. ronnygr reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ronnygr Skrevet August 18, 2016 Share Skrevet August 18, 2016 Takk Otis for superkjapt svar! Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå