BMW E39 M-TECH Skrevet Februar 11, 2016 Skrevet Februar 11, 2016 Hei. Jeg kjører til daglig en ganske strøken og trofast bmw 520IA men, jeg var ute og kjørte for 2dager siden så begynnte motor lampen å lyse og bilen begynnte og lugge å riste ved gasspådrag bilen går også veldig dårlig m.t.p at det er en sekser føles som en polo med 1,2 L hehe jeg har testet Luftmenge måleren på tomagang og den er ikke synderen iallefall. bilen er ikke noe problem og starte men når den er kald på morningen men må jeg holde bilen i N og holde turtallet opp på 2000omdreininger en liten stund eller så klarer rett og slett ike bilen og dra hverken i D eller i 1gir på "manuell" men når motoren blir litt varm går det seg til, men den går ikke bra da heller. men er kjørbar. har selvfølgelig sjekket alle sikringer osv. så mitt spørmål er kan dette være problemet. er ikke sikker på hva de sensorene er til men når jeg tar ut kontaktene på begge 2 reagerer ikke bilen på noen måte på tomgang. er det noen som vet hva de sensorene er til fordi den ene kontakten var løs og satt den tilbake da gik bilen fint og lampen lyste ikke lenger men så skjedde det akkurat det samme igjen. tok da ut kontene og renset dem med elektrorens og da fungerte det normalt en liten stund men så kom problemet tilbake igjen så jeg tror disse må være gående? Håper noen kyndige har noen tips har ikke aning men kan skru en del selv å har greit med erfaring
Poppy Skrevet Februar 11, 2016 Skrevet Februar 11, 2016 Som nevnt i den andre tråden så er det aller beste å kjøre på med en diagnose via PC slik at du får en pekepinne om hva det burde være.
BMW E39 M-TECH Skrevet Februar 11, 2016 Forfatter Skrevet Februar 11, 2016 ja skjønner det men jeg er veldig lysten på og vite hva de 2 sensorene er? fordi jeg har lest og snakket med mange med lingnde problemer med samme bil å er intrisert i og prøve bare rett og slett bytte disse 2 da det ikke er rare jobben og se om feilen retter seg skal få tatt en diagnose men må vente til neste uke.
Poppy Skrevet Februar 11, 2016 Skrevet Februar 11, 2016 Er det veiv og kamsensorene du mener? Vanskelig å se ut ifra de bildene der..
BMW E39 M-TECH Skrevet Februar 11, 2016 Forfatter Skrevet Februar 11, 2016 Ja den hvite sylinder forma sensoren med svart kontakt. Som du ser nederst og den andre rett over begge går på samme kabel videre inn i motoren.
BMW E39 M-TECH Skrevet Februar 12, 2016 Forfatter Skrevet Februar 12, 2016 Noen som vet? Trenger sårt hjelp denne stakkars bilen
Saltkjelen Skrevet Februar 12, 2016 Skrevet Februar 12, 2016 1 time siden, BMW E39 M-TECH skrev: Noen som vet? Trenger sårt hjelp denne stakkars bilen Du kan med fordel endre emnetittelen på tråden din, da "BMW 525iA 2002 mod" ikke er spesielt informativt i forhold til hva du lurer på. De færreste gidder å gå innom tråder som ikke gir indikasjon på hva den går ut på. BMW E39 M-TECH reagerte på dette 1
BMW E39 M-TECH Skrevet Februar 12, 2016 Forfatter Skrevet Februar 12, 2016 Takk for info er relativt ny her så kan ikke alt enda :/
BMW E39 M-TECH Skrevet Februar 12, 2016 Forfatter Skrevet Februar 12, 2016 (endret) 11 minutter siden, BMW E39 M-TECH skrev: Hei igjen, ikke så mye info jeg har fått her inne enda men, håper noen som har litt peiling kan ta seg tid til å skrive litt fått tatt en diagnose idag selv på bilen å her er resultatet. Jeg mistenker at toppdeksel-pakningen er gåen i.o.m at det lekker olje i plugger å coil. noen innvendinger eller er det noen som mener noe annet? Endret Februar 12, 2016 av BMW E39 M-TECH
MrBrum Skrevet Februar 13, 2016 Skrevet Februar 13, 2016 (endret) Kontaktene som vises demontert på bildene øverst her er kam aksel sensor på eksos siden. (øverst i bildet, en sort kontakt som stikker ut.) Den andre kontakten som er tatt løs er til VANOS kontroll ventilen på eksos siden. Det er den runde metall saken under kam aksel sensor kontakten. (VANOS på både eksos og innsug på denne motoren - dobbel VANOS) Og når en av disse sensor kontaktene var løs som du beskriver så vil det absolutt påvirke hvordan motoren går. Men å ta ut kontakter for å se hvordan motoren reagerer er ikke måten å finne feil på. Det må brukes et skikkelig BMW kompatibelt diagnose system. Det som skjer når du drar ut flere sensorer er at motorens styringsenhet (DME) genererer feilkoder fordi den registrerer at signalet til sensorene er brutt. Det gir også andre følgefeilkoder og symptomer. De feilene du har fått på diagnose er feilkoder du har fått både pga kontakter som er tatt ut og feilkoder som kommer av reelle feil. Når jeg går gjennom både det du skriver og feilkodene, tipper jeg du har oljelekkasje i toppdeksel pakning som skaper trøbbel for både kontakter og coiler. Du har en feilkode på coil på sylinder 4. Jeg tipper det er den som er årsaken til fjuskingen din i tillegg til løse/sølete kontakter. Så: bytt toppdeksel pakning først og sannsynligvis må coilen på sylinder 4 byttes. Det kan jo tenkes at den fungerer igjen når oljesølet blir borte, men jeg tror ikke det ettersom det er feilkode på tennspole. Sørg også for at nevnte kontakter er rene og sitter godt på plass. Og til slutt....å skru selv på disse motorene/bilene uten diagnose system tilgjengelig er umulig. Du kommer ikke utenom diagnose. Det er et eget fag å sette seg inn i, men veldig spennende. Under diagnose tråden her inne står det veldig mye om dette. Å nappe ut kontakter gjør bare vondt verre. Da får du feilkoder på ting som egentlig ikke er problemet. Motoren går i nødmodus og du blir ikke mye klokere. Det beste er å ta en diagnose etter alle nevnte ting er rettet på. Først må alle koder slettes. Så må du starte motoren og evt kjøre en liten tur. Så tar du diagnose da hvis lampa begynner å lyse igjen. Men uten å dra ut kontakter. Koble fra batteriet under skruing. Lykke til. Spør om det er noe. Endret Februar 13, 2016 av MrBrum BMW E39 M-TECH reagerte på dette 1
MrBrum Skrevet Februar 13, 2016 Skrevet Februar 13, 2016 Jeg ser forresten at du bor i Sørum, ikke langt fra der jeg bor. Derfor kan jeg sikkert hjelpe deg med diagnose. BMW E39 M-TECH reagerte på dette 1
yeppbiz Skrevet Februar 13, 2016 Skrevet Februar 13, 2016 Bytt plugger! Samme problem på min bil. Der var pluggene litt løse og det kom olje opp i coilhettene. Bytt til biltema plugger til 40kr stykket. Funke utmerket. BMW E39 M-TECH reagerte på dette 1
Poppy Skrevet Februar 13, 2016 Skrevet Februar 13, 2016 Mitt tips er å bytte toppdekselpakning, tørke opp olje rester med lofritt papir og deretter installere nye plugger. Dersom den forsatt feiltenner på noen av sylinderene må du bytte coilene på de. BMW E39 M-TECH reagerte på dette 1
BMW E39 M-TECH Skrevet Februar 13, 2016 Forfatter Skrevet Februar 13, 2016 (endret) 9 timer siden, yeppbiz skrev: Takk for svar alle sammen. Har i dag gått til innkjøp av toppdekselpakkningset å 6 nye super sport plugger fra bavaria. Ikke frekt ment eller noe men, jeg kjører KUN originale bmw deler på min bil pluggene og original delene er noe dyrere ca 220kr stk pr plugg å ca 700 for sett men den prisen unner jeg god bilen min Endret Februar 13, 2016 av BMW E39 M-TECH sliter litt med å komme inni dette systemet på nye bimmers men det kommer seg etterhvert beklager at det blir litt rot i tråden min :)
BMW E39 M-TECH Skrevet Februar 13, 2016 Forfatter Skrevet Februar 13, 2016 Jeg bytter toppdekselpakkning begynner i kveld å regner med at det tar meg 1-3 timer igjen takk for all hjelp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå