Gå til innhold

M30b34 Stopper når den blir varm?


pumba
 Share

Anbefalte innlegg

Halloen.

 

Har en 535i med M30b34. starter fint når den er kald men har ruskete gange.

Stopper og vil ikke starte igjen når den blir varm!

Har byttet temp sensor (den blå) men ingen forskjell.
Kan det være ICV som er skitten?

Tips mottaes med takk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MrBrum skrev:

Har du tatt diagnose? Det er obligatorisk. Bytte deler for å prøve og se kan bli langvarig og frustrerende. ;-)

Det kan være veiv sensor. Men det blir gjetting. Diagnose.

diagnose ? eeeeh joa det finnes vel en form for analog maskin sikkert som kan det, men du er klar over at du ber han ta diagnose på en motor som er over 30 år gammal ? :-P

 

 

men videre til trådstarter, njæ tviler på at det er tomgangsregulatoren din som er synderen her , har du lambda på din ? evnt sjekk at tps klikker som den skal så bilen ikke surner osv, tviler litt på at det er veiv sensor, men kan være en fordel å ohme bare for å se, mistenker at feilen din kan være et resultat av flere ting egentlig, å sist men ikke minst, sjekk falsk luft, spesielt da slangen til LMM, å lille slangen til BTR. 

 

 

 

disse motorene er så gamle så her er det egentlig litt feilsøking som gjelder, men man får målt og sjekka mye nedi der på 1 time :-)

Endret av stig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar,

Er ikke lambda på denne.

Hva er oddsen for ledningsbrudd fra temp. sensor til hjerne?
Noen som vet hvor mye forskjell det er på motstand ved varm motor kontra kald motor? Har som tidligere nevnt ny temp sensor men det kunne vært interessant å måle den uansett. 

Hvis veivsensoren er gåen vil vel ikke motoren starte når den er kald heller?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er gammel, men likefullt en injection motor. Dermed kan hvertfall et BMW (+ noen andre også) verkstedet ta diagnose på den.

Men hvis jeg skal tippe, heller fortsatt mot veiv sensor. Det finnes rep. håndbøker som kanskje kan si hvilken ohm verdi du skal ha på sensorene i motoren. Faren med å stole på ohm måling er at den varierer ved kald/varm motor. Kan være riktig ved kald måling og være feil når motoren er god og varm. Veiv sensoren gir info om turtall til motoren. Hvis sensoren er i grenseland vil motoren få trøbbel med å gå rent, evt stoppe. Og det er typisk når denne sensoren er dårlig, at motoren starter igjen når den er kald. Et annet symptom denne sensoren KAN (ikke nødvendigvis) gi, er at turtelleren hopper og danser.

Hvis det er kam sensor vil normalt motoren gå likevel.

Det kan være LMM, spesiellt med tanke på alder, men også hvis det sitter sport luft inntakk på den. Det er mere åpent og LMM er mere utsatt for grums. Men jeg tror egentlig ikke den stopper selv om LMM er dårlig.

Men under feilsøking her må man også se etter ledningsbrudd, irring i kontakter, ikke bare til sensorer, men også til DME.

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det virker som motoren krever systematisk gjennomgang med utstyr som bare verkstedene (og viderekomne hjemme mekanikere) har. Jeg står fortsatt på det jeg skrev over her. Med rett utstyr kan eventuelle feilkoder tas ut av systemet.

Det kan være flere dårlige coiler. Du kan måle OHM i dem, men med risiko for å friskmelde en defekt coil. Fordi du kan ha rett OHM verdi i den selv om det er overslag i den. Derfor bør tenning måles live på et verksted.

Bensintrykket bør måles, ikke bare sjekke at det kommer bensin. Evt se om dysene sprer slik dem skal. Plugger.

Har den strøm nok? Hvis den lader dårlig og har dårlig batteri vil den kjøre seg strømtom når den begynner å bli varm og starte igjen når den har stått en stund. Men hvis dette er problemet vil jo starteren ikke dra rundt.....

Bare noen tips.

EDIT: Jeg kom til å tenke på at denne motoren har kanskje bare to coiler. :-)  Har du sett ettter irring rundt omkring? Både i tennkabler, men også i andre kontakter...

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur du virkelig det er live måling på denna motoren ? jeg kan nesten garrantere deg med 99.9% sikkerhet at å ta denna bilen til et bmw verksted som ikke spesialiserer seg på veteran bmw så kommer de ikke til å få til noe som helst, da alle som skrudde på disse motora er enten daue eller slutta for 20 år sia ;-) å istedet for å koste på seg flere tusen kr i feilsøking, ja da kan han like så gjerne stå å klusse med det sjøl hvis man har grunnleggende mekaniske ferdigheter.

 

å så det er sagt, m30 har har uno coilos fujente (dvs ,m30 har kun 1stk coil)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9.3.2016 at 20.49, MrBrum skrev:

EDIT: Jeg kom til å tenke på at denne motoren har kanskje bare to coiler. :-)  Har du sett ettter irring rundt omkring? Både i tennkabler, men også i andre kontakter...

detta hadde du snøring på ja.. forklar hvordan du får en seker til å gå med to coiler... om du i det hele tatt visste att m30 er en sekser da.... #-o:lol::lol:

 

ville sjekket for falskluft jeg, og event prøvd en annen Lmm.. sånn bare for å hjelpe deg med problemet.. som ingen andre her klarer :)

 

prøv også å blend kaldstartdysa, da di har en tendens til å låse seg i åpen stilling, og da pøser den på med for mye bensin og drukner motoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et originalt BMW diagnose apparat fra 80 tallet hjemme og måten man feilsøker med er og koble inn en ekstra kontakt mellom ledningsnett og hjerne, ingen feilmeldinger og lese ut her. Det en en stor kladd som veier sikkert 500 kg.

Ellers er det bare systematisk feilsøking som gjelder, og bytte deler på måfå er ikke noe poeng. Sjekk alle vakumslanger, de blir harde og sprekker etter noen år. Det sitter også et par releer som styrer insprutet som kan feile. Vet ikke hvor de sitter på E28 men på E23 sitter det et på sikringsboksen som styrer bensinpumpen og et på torpedoveggen som gir strøm til hjernen.

Følg med på økonomimeteret ditt, det gir en bra peiling på hvor du skal begynne og lete. Hvis nåla gir utslag selvom motoren stopper så er det feil på tenningssystemet, Hvis nåla går til 0 så er det feil på innsprutet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Morty999 skrev:

detta hadde du snøring på ja.. forklar hvordan du får en seker til å gå med to coiler... om du i det hele tatt visste att m30 er en sekser da.... #-o:lol::lol:

Det har skjedd et generasjon skifte her inne. Det har kommet en generasjon som er "verdensmestre", og som rakker ned på andre så fort sjansen byr seg. Tidligere var dette her et saklig forum med en høflig tone. De tider er forbi.

Jeg har ikke bilde av motoren jeg nevnte, men her ser du en med 3 coil'er. Og motoren er en sekser, og hvordan den går på 3 coiler gidder jeg ikke forklare, for det vet vel du som er verdensmester.  Dessuten finnes det hjelpemidler til å feilsøke en slik gammel motor, men dere er jo verdensmestre i dette, så da gidder ikke jeg å forklare noe mere.

DSC_0583.thumb.jpg.35f607172c379d69b17b8

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, MrBrum skrev:

Det har skjedd et generasjon skifte her inne. Det har kommet en generasjon som er "verdensmestre", og som rakker ned på andre så fort sjansen byr seg. Tidligere var dette her et saklig forum med en høflig tone. De tider er forbi.

Jeg har ikke bilde av motoren jeg nevnte, men her ser du en med 3 coil'er. Og motoren er en sekser, og hvordan den går på 3 coiler gidder jeg ikke forklare, for det vet vel du som er verdensmester.  Dessuten finnes det hjelpemidler til å feilsøke en slik gammel motor, men dere er jo verdensmestre i dette, så da gidder ikke jeg å forklare noe mere.

DSC_0583.thumb.jpg.35f607172c379d69b17b8

 

den kan vel hende Morty bare ble oppgitt over at du nekter å gi fra deg ideen om at diagnose på verksted er tingen, enda du fikk bekreftet at det var en her inne som hadde et slikt apparat som han selv sa var totalt ubrukelig.

 

kan være fordel å vite hvilken motor man prater om når man skal være så "hard på krava" som det du var.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en teori om at det kan være noe med bensinpumpen eller releet. Prøvde så snarest å vri om tenningen i dag tidlig å kunne ikke høre at transferpumpen startet. skal sjekke sikring og relee når jeg får tid i ettermiddag.
Hvis jeg ikke tar feil kan bilen fortsatt starte selv om ikke transferpumpen går??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...