Gå til innhold

Motorhavari på 4 år gammel X3 2,0D: garantisak?

vaffel
 Share

Anbefalte innlegg

12 timer siden, vaffel skrev:

Synes ikke 11000 km over er så mye når det er snakk om mye langkjøring, og oljenivå jevnlig er sjekket og tidsintervallet på servicen ikke er overskredet.

Med andre brukere med mye småkjøring vil motoren svive i hundrevis av timer ekstra mellom hver service. Og med brukere i Tyskland ville motoren gått rundt mange flere ganger mer siden det ofte kjøres i mye høyere hastigheter enn i Norge.

Høyere hastighet vil ikke føre til flere omdreininger på motoren. Det vil lavere gear gjøre. Ellers så bryr jeg meg ikke om BMWs oljeskiftintervaller. Jeg bytter hver 10 000 km. Jeg føler med "fattern" for dette blir jo dyrt og skulle aldri ha skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hydraulisk strammer ja (to stykker). Orker ikke å belære trådstarter om oljeegenskaper, men kort fortalt så blir oljefilmen (det som forhindrer direktekontakt metall - metall) særdeles mye tynnere jo nærmere du kommer serviceintervallet på 30.000. Når du så overstiger dette med ytterligere 11.000, såklart smører den oljen dårlig! Det er akkurat slike ting som fører til at kjedet strekker seg. Og når det først har strekt seg vil det hele tiden ligge å nappe i slakken, som da selvsagt jobber seg større. 

Var en her på forumet som sendte oljen sin inn til analyse på en N47, og når han hadde kjørt 20.000 på den (castrol)  datt kvaliteten brått. Før det holdt den seg stabil.

En ting til, bmwer med CBS justerer aktivt indikatoren (på km, ikke dato) i forhold til eiers kjørestil.  Dvs mye småkjøring: kortere serviceintervall, mye langkjøring: lengre serviceintervall.

Endret av Kennethe34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken er nok så godt som tapt for din far. Policyen er ganske lik hos de fleste forhandlere, du kan ikke kjøre uendelig på et oljeskift. Flere kunder hos oss på Vag/Audi som fikk blankt avslag på reklamasjonen grunnet overskridet/neglisjert service. 30.000km er altfor langt på et skift, det gjør ikke saken bedre om du dropper hele servicen og bare turer på.

Vag, Audi og BMW har hatt mange havarier under denne Long Life epoken sin. Det sies også at denne tynne oljen kanskje ikke er helt optimal heller. Og viskositeten er nok på nivå med vann etter 42.000km. Mer friksjon på en allerede utsatt motor=register ras. 

Endret av bmwmann24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW er den profesjonelle part, og de har utført alle servicer på bilen.

De har hele tiden vært klar over at først sevice har vært utsatt.

De er også klar over at det har vært flere tilfeller med motorhavari på denne motoren, selv om alle servicer er fulgt.

Likevel velger de å ikke gjøre en grundig jobb med verken skifte eller sjekke nødvendige deler, og heller ikke gi info om at dette er en motor hvor dette er svært viktig når kunden har overskredet km-intervallet.

Slik jeg tolker garanti-bestemmelser må det være slik at BMW ikke har hatt noen sjanse til å se noen feil med motoren, eller kunnet forebygge videre skader på noen som helst måte for at de skal komme unna garantien. Det mener jeg at de har hatt, og derfor mener jeg BMW her har feilet totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke finnes noen deler i motoren som burde vært utskiftet eller sjekket, etter å ha overskredet første servicen, så har kanskje BMW rett. Men det har jeg ingen tro på. Det skulle da selvfølelig ikke vært BMW som skal betale for disse delene eller utskiftning av disse. Men hvis BMW kunne gjort forebyggende arbeid eller gitt forebyggende info etter servicen som er overskredet, mener jeg de har det fulle ansvaret for motorhavariet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir veldig lettvint å påstå at overskridelse av første service er direkte årsak til havari. 40 000km er lenge å kjøre på samme olje, men om det blir et dødsstøt for motor er vell heller tvilsomt.

Når det er sagt, er det å følge serviceintervaller meget viktig mtp.garanti. Du får gå knallhardt på forhandler / imortør slik at du får så mye som mulig i prisreduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eldre x3 med annen motor(m57n2) så vet ikke hvor relevant dette er.

På denne har jeg tatt service når bilen har bedt om det, og byttet olje på "halvveien". Dvs med frisk service er det ifølge serviceindikatoren 30 000 km igjen til neste service og jeg har byttet olje med 15 000 km igjen til neste service fordi jeg synes 30 000 km er alt for langt. 

Men - når jeg ser i serviceheftet, er det faktisk 40 000 km mellom hver service tatt på "bestilling" fra serviceindikatoren (og jeg har sannsynligvis byttet olje etter 20 000 km, ikke 15 000 km som jeg har trodd). Dette gjelder riktignok ikke de første 100 000 km bilen ble kjørt, men fra 100 000 og til ca 220 000 nå. Fra 0 km til 100 000 km har serviceintervallet vært ca 30 000 km.

I så måte bør 41 000 kilometer være ganske innenfor de toleransene som BMW selv oppgir.

Endret av iittala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.2.2016 at 11.47, orala skrev:

Høyere hastighet vil ikke føre til flere omdreininger på motoren. Det vil lavere gear gjøre. Ellers så bryr jeg meg ikke om BMWs oljeskiftintervaller. Jeg bytter hver 10 000 km. Jeg føler med "fattern" for dette blir jo dyrt og skulle aldri ha skjedd.

høyere hastighet fører til flere omdreininger i minuttet jo, men ikke per kjørte km som du sikkert mener :P, men motoren blir mer slitt av høyre turtall stort sett (med måte seff )

bytter olje en gang i året jeg, blir aldri nok km til oljeskift så er liksågreit :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, vaffel skrev:

BMW er den profesjonelle part, og de har utført alle servicer på bilen.

De har hele tiden vært klar over at først sevice har vært utsatt.

De er også klar over at det har vært flere tilfeller med motorhavari på denne motoren, selv om alle servicer er fulgt.

Likevel velger de å ikke gjøre en grundig jobb med verken skifte eller sjekke nødvendige deler, og heller ikke gi info om at dette er en motor hvor dette er svært viktig når kunden har overskredet km-intervallet.

Slik jeg tolker garanti-bestemmelser må det være slik at BMW ikke har hatt noen sjanse til å se noen feil med motoren, eller kunnet forebygge videre skader på noen som helst måte for at de skal komme unna garantien. Det mener jeg at de har hatt, og derfor mener jeg BMW her har feilet totalt.

Du mener altså at de burde anbefalt å bytte motoren ved den første servicen fordi den var overkjørt og trolig hadde fått skader som ville gi fremtidig ras? Skulle de eventuelt ha demontert ALT for å kontrollmåle alle toleranser?

Det hadde blitt en dyr service ;)

Av de motorene jeg har vært borti med havari i en eller annen form (også turbo) så er det en helt klar overvekt av disse som har overkjørt service. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Silverboy skrev:

Du mener altså at de burde anbefalt å bytte motoren ved den første servicen fordi den var overkjørt og trolig hadde fått skader som ville gi fremtidig ras? Skulle de eventuelt ha demontert ALT for å kontrollmåle alle toleranser?

Det hadde blitt en dyr service ;)

Av de motorene jeg har vært borti med havari i en eller annen form (også turbo) så er det en helt klar overvekt av disse som har overkjørt service. 

De kunne skiftet registerkjedet.

De vet jo at dette ikke tåler å bli kjørt på gammel olje.

Hadde de gjort det hadde ikke motoren havarert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19 Feb 2016 at 23.34, janerik171187 skrev:

høyere hastighet fører til flere omdreininger i minuttet jo, men ikke per kjørte km som du sikkert mener :P, men motoren blir mer slitt av høyre turtall stort sett (med måte seff )

bytter olje en gang i året jeg, blir aldri nok km til oljeskift så er liksågreit :P

Motoren ville gått rundt mange  flere ganger mer, er det som er skrevet og det er noe annet enn høyt turtall. Imidlertid er det egentlig interessant for meg og sikker mange andre hvor mye mer slites en motor på 4500 rpm ift f. eks. 3000 rpm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt enig med Vaffel faktisk. Jeg syns også 30.000 km er mye,og 41.000 km VELDIG mye,som alle andre har påpekt. MEN saken er jo at motor havarerte nærmere 60.000 km seinere,altså etter at motor passerte 100.000 km. Etter første service ble alle servicer fulgt opp,og service programmet var på track igjen. Om det var slakk i kjedet så burde det ha blitt oppfattet av mekaniker hos BMW ved utførte servicer.Et kjede med slakk gir fra seg lyd og det høres godt på tomgang og pådrag. En annen ting er at disse motorene er kjent for å ha registerhavari, og det gjaldt gjerne biler som var fulgt opp hele veien hos BMW fra bilen var ny. Så dette hadde jeg ikke gitt meg på Vaffel. Dra inn en advokat,og ta all kommunikasjon via advokat. Lykke til😊👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...