Gå til innhold

Har jeg veivhusfilter?


Grenadier
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har en 520d E61 2007-modell, og da såvidt jeg forstår med motoren M47d20.

I ren angst for å oppleve turboras og alt annen faenskap med bilen som jeg leser om her inne til øyet blir stort og vått... så vil jeg nå skifte luftfilter, olje osv så snart som mulig på bilen. 

Men: Har jeg også veivhusfilter? Eller har jeg (vedlikeholdsfritt) syklonfilter? Har prøvd å søke litt her inne, men får ikke helt tak i om jeg har dette filteret eller ikke på min bil.

Ser av servicehistorikken at det ble skiftet et "andningsfilter" rundt 100.000 (når har bilen gått 157.000), men vet ikke om det er veivhusfilter det siktes til. 

Huff, like før jeg sjekker ut en Toyota nå. Røyk nylig på uventede 10.000 i rep (termostat + skrangling fra eksosanlegg + klimaanlegg tomt for gass, måtte etterfylles med gass og sporstoff). 

Hadde bestemt meg for å kjøre bilen min i hvert fall 200.000, men usikker på hva jeg tør... Frykter at jeg står foran noen fete reparasjoner framover. Skal ikke så mange slike til før man kan betjene et helt greit billån!

Takk for svar og betrakninger!

Hilsen

Espen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet, eeh. Langt ifra noen ekspert på noe sort og vis.

Men jeg har 320d med m47d20tu2 motoren. Jeg har hvertfall veivhusfilter, og som jeg har forstått (les trf sin post om diesel motorer) så burde jeg ha skiftet den for lengre si en jeg tårer og tenke på :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har filter. Skift det til syklonfilter. Eg skiftar uansett filter på kvar 3 oljeskift. Mine oljeskift er på 9-10000km. 320dat 2006 automat. Gått 270 000. Turboen er frå då bilen var ny. 

Om du har m47tu

 

Delenummer

11127799224

Endret av TDV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, TDV skrev:

Ja du har filter. Skift det til syklonfilter. Eg skiftar uansett filter på kvar 3 oljeskift. Mine oljeskift er på 9-10000km. 320dat 2006 automat. Gått 270 000. Turboen er frå då bilen var ny. 

Om du har m47tu

 

Delenummer

11127799224

Så man kan skifte til syklon? Snakket med verksted Arne Gulbrandsen (der jeg server bilen), og de har aldri nevnt behov for å skifte filteret. Det burde de vel kanskje ha gjort meg oppmerksom på, hvis de er såpass viktig. Jaja. 

Gledelig å høre at bilden din har gått 270k uten turbo-skifte, forresten. Bedriver du kanskje mest langkjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan trøste deg med at moderne Toyota har vel så mye teknikk som kan gå galt. Det har skjedd en del med teknikkinnholdet i de siden Carina II og Corolla -96 herjet på toppen salgsstatistikkene. Men klart, hvis en verkstedregning på 10 000,- er nok til å skremme deg bort fra pent brukt BMW, så er kanskje en helt ny bil med garanti veien å gå. "Tør" du fortsette med nåværende bil, sett ihvertfall av "et lite" billån hver måned på en reparasjonskonto, så slipper det å gjøre så vondt i lønnskonto´n ved neste service/deleskift :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meningen å være uhøflig, men AC service er noe man må passe på å gjøre hvert 2.-3. år og er noe alle biler krever, så det vil ikke bli billigere på Toyota.
Skranglingen i eksosen vet jeg ikke hva var, så den er grei.
Termostaten(e) er dessverre et lite problem på BMW diesel så det er jeg enig i at det er for dårlig.

Men jeg jobber med en kar som også sverger til Toyota og mener det er verdens mest feilfrie bil, så jeg skal ikke krangle om dette. Synes det bare var greit å opplyse om AC service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Grenadier skrev:

Så man kan skifte til syklon? Snakket med verksted Arne Gulbrandsen (der jeg server bilen), og de har aldri nevnt behov for å skifte filteret. Det burde de vel kanskje ha gjort meg oppmerksom på, hvis de er såpass viktig. Jaja. 

Gledelig å høre at bilden din har gått 270k uten turbo-skifte, forresten. Bedriver du kanskje mest langkjøring?

Kjøp gjerne uorginalt. Ja det burde han informere deg om. Er det bmw verksted? Ein av grunnane til at desse motorane har fått "dårleg" rykte er fordi turboane ryk. Dei ryker på grunn av at desse filtera ikkke vert skifta. På eit "ikkje" bmw verksted veit dei ikkje om at desse filtera var dårlege orginalt og må skiftast til syklon modellen, difor får ein fleire unødvendige havari.

 

Bilen min vart langkøyrd opp til 190 000. Deretter mykje småkøyring med ei langkøyring "240km" kvar 3 veke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere, takk for svar. 

Tror jeg skal bygge om til syklon da. 

Når det gjelder servicer og kostnader, så innser jeg selvsagt at det ikke er gratis å drifte en bil - heller ikke BMW. Men for å nevne hva som har vært skiftet så langt på min bil: 

- Turbo (x2, en gang før jeg kjøpte, og en gang etter mitt kjøp på bruktbilgaranti)

- Ledningsnett til bakluka (en rep som ligger på rundt 15-20.000 tror jeg?)

- Div. foringer og endeledd foran (16.000)

- Ny kompressor til klimaanlegg (brukbilgaranti) samt masse nye deler klimaanlegg (det var derfor jeg stusset over at anlegget nå igjen bød på trøbbel)

- Oppgradering software (bilen stod på Stenshagen i et døgn for nedlasting)

- Og altså nå nye termostater

Synes dette allerede er nok på en bil som har gått 157.000 km, og er litt urolig for hva som venter rundt neste sving.. Tett DPF? Kompressor til nivåregulering? Dieselpumpe?

Har diskutert med verkstedet mitt, og de sier at det er mange verksteder som "lever godt på e60/61". Særlig diesel, fikk jeg inntrykk av.  

 

Fantastisk bil å kjøre, og er oppriktig "glad" i den. Men å begynne å legge 50-100.000 i den (som jeg ser mange her inne har gjort) er ikke så aktuelt..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo x2 er svært unormalt og høres meget spesielt ut!
Ledningsnettet er en feil på absolutt alle E61, så det er jeg med er drit.
Div foringer og endeledd for 16k høres unektelig dyrt ut! Men jeg vet ikke mer om dette. Er det hele forstillingen er det ikke så gærnt, da holder det jo i 150k til.
Ny kompressor er heller ikke vanlig, så det høres litt suspekt ut, men alt kan selvsagt gå i stykker.
Oppgradering av bilens software er egentlig et negativt punkt, fint med nyeste software!
Nye termostater er som sagt drit med BMW diesel, men det er ikke noen stor kostnad, kanskje 2-3K?

Men du skal selvsagt få lov til å være misfornøyd med din bil, ingen problem i det.


DPF er noe som går i stykker på alle diesel biler, da de til slutt vil bli fulle, så det er ikke bilens feil.
Kompressor til nivå kan absolutt gå i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Otis, takk for svar. 

Jeg er jo slett ikke misfornøyd per nå egentlig. Men litt angstfull for hva som kommer framover. Snakket med mekanikere på Arne Gulbrandsen (verkstedet jeg bruker) og de sa at jeg i hvert fall burde sette av 30.000 til rep i året. Synes det er ganske mye, egentlig. Men ikke dermed sagt at de får rett, selvsagt. Etter nevnte reparasjoner har bilen oppført seg pent. Krysser fingre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...