Grenadier Skrevet Februar 24, 2016 Share Skrevet Februar 24, 2016 Hei, har en 520d E61 2007-modell, og da såvidt jeg forstår med motoren M47d20. I ren angst for å oppleve turboras og alt annen faenskap med bilen som jeg leser om her inne til øyet blir stort og vått... så vil jeg nå skifte luftfilter, olje osv så snart som mulig på bilen. Men: Har jeg også veivhusfilter? Eller har jeg (vedlikeholdsfritt) syklonfilter? Har prøvd å søke litt her inne, men får ikke helt tak i om jeg har dette filteret eller ikke på min bil. Ser av servicehistorikken at det ble skiftet et "andningsfilter" rundt 100.000 (når har bilen gått 157.000), men vet ikke om det er veivhusfilter det siktes til. Huff, like før jeg sjekker ut en Toyota nå. Røyk nylig på uventede 10.000 i rep (termostat + skrangling fra eksosanlegg + klimaanlegg tomt for gass, måtte etterfylles med gass og sporstoff). Hadde bestemt meg for å kjøre bilen min i hvert fall 200.000, men usikker på hva jeg tør... Frykter at jeg står foran noen fete reparasjoner framover. Skal ikke så mange slike til før man kan betjene et helt greit billån! Takk for svar og betrakninger! Hilsen Espen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErikTveit Skrevet Februar 24, 2016 Share Skrevet Februar 24, 2016 Såvidt jeg vet, eeh. Langt ifra noen ekspert på noe sort og vis. Men jeg har 320d med m47d20tu2 motoren. Jeg har hvertfall veivhusfilter, og som jeg har forstått (les trf sin post om diesel motorer) så burde jeg ha skiftet den for lengre si en jeg tårer og tenke på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TDV Skrevet Februar 24, 2016 Share Skrevet Februar 24, 2016 (endret) Ja du har filter. Skift det til syklonfilter. Eg skiftar uansett filter på kvar 3 oljeskift. Mine oljeskift er på 9-10000km. 320dat 2006 automat. Gått 270 000. Turboen er frå då bilen var ny. Om du har m47tu Delenummer 11127799224 Endret Februar 24, 2016 av TDV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grenadier Skrevet Februar 24, 2016 Forfatter Share Skrevet Februar 24, 2016 12 minutter siden, TDV skrev: Ja du har filter. Skift det til syklonfilter. Eg skiftar uansett filter på kvar 3 oljeskift. Mine oljeskift er på 9-10000km. 320dat 2006 automat. Gått 270 000. Turboen er frå då bilen var ny. Om du har m47tu Delenummer 11127799224 Så man kan skifte til syklon? Snakket med verksted Arne Gulbrandsen (der jeg server bilen), og de har aldri nevnt behov for å skifte filteret. Det burde de vel kanskje ha gjort meg oppmerksom på, hvis de er såpass viktig. Jaja. Gledelig å høre at bilden din har gått 270k uten turbo-skifte, forresten. Bedriver du kanskje mest langkjøring? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Februar 24, 2016 Share Skrevet Februar 24, 2016 (endret) Du har M47d20 ja, den har veivhusventilasjon Koster 300 kr for ny på Koed, om du bruker hodet og ikke kjøper den det står BMW på. Oi! Leste ikke e61 Trodde det var E39 Endret Februar 24, 2016 av Shattered Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
And-reas Skrevet Februar 24, 2016 Share Skrevet Februar 24, 2016 Kan trøste deg med at moderne Toyota har vel så mye teknikk som kan gå galt. Det har skjedd en del med teknikkinnholdet i de siden Carina II og Corolla -96 herjet på toppen salgsstatistikkene. Men klart, hvis en verkstedregning på 10 000,- er nok til å skremme deg bort fra pent brukt BMW, så er kanskje en helt ny bil med garanti veien å gå. "Tør" du fortsette med nåværende bil, sett ihvertfall av "et lite" billån hver måned på en reparasjonskonto, så slipper det å gjøre så vondt i lønnskonto´n ved neste service/deleskift Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 25, 2016 Share Skrevet Februar 25, 2016 Det er ikke meningen å være uhøflig, men AC service er noe man må passe på å gjøre hvert 2.-3. år og er noe alle biler krever, så det vil ikke bli billigere på Toyota. Skranglingen i eksosen vet jeg ikke hva var, så den er grei. Termostaten(e) er dessverre et lite problem på BMW diesel så det er jeg enig i at det er for dårlig. Men jeg jobber med en kar som også sverger til Toyota og mener det er verdens mest feilfrie bil, så jeg skal ikke krangle om dette. Synes det bare var greit å opplyse om AC service. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TDV Skrevet Februar 25, 2016 Share Skrevet Februar 25, 2016 16 timer siden, Grenadier skrev: Så man kan skifte til syklon? Snakket med verksted Arne Gulbrandsen (der jeg server bilen), og de har aldri nevnt behov for å skifte filteret. Det burde de vel kanskje ha gjort meg oppmerksom på, hvis de er såpass viktig. Jaja. Gledelig å høre at bilden din har gått 270k uten turbo-skifte, forresten. Bedriver du kanskje mest langkjøring? Kjøp gjerne uorginalt. Ja det burde han informere deg om. Er det bmw verksted? Ein av grunnane til at desse motorane har fått "dårleg" rykte er fordi turboane ryk. Dei ryker på grunn av at desse filtera ikkke vert skifta. På eit "ikkje" bmw verksted veit dei ikkje om at desse filtera var dårlege orginalt og må skiftast til syklon modellen, difor får ein fleire unødvendige havari. Bilen min vart langkøyrd opp til 190 000. Deretter mykje småkøyring med ei langkøyring "240km" kvar 3 veke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grenadier Skrevet Februar 25, 2016 Forfatter Share Skrevet Februar 25, 2016 Hei dere, takk for svar. Tror jeg skal bygge om til syklon da. Når det gjelder servicer og kostnader, så innser jeg selvsagt at det ikke er gratis å drifte en bil - heller ikke BMW. Men for å nevne hva som har vært skiftet så langt på min bil: - Turbo (x2, en gang før jeg kjøpte, og en gang etter mitt kjøp på bruktbilgaranti) - Ledningsnett til bakluka (en rep som ligger på rundt 15-20.000 tror jeg?) - Div. foringer og endeledd foran (16.000) - Ny kompressor til klimaanlegg (brukbilgaranti) samt masse nye deler klimaanlegg (det var derfor jeg stusset over at anlegget nå igjen bød på trøbbel) - Oppgradering software (bilen stod på Stenshagen i et døgn for nedlasting) - Og altså nå nye termostater Synes dette allerede er nok på en bil som har gått 157.000 km, og er litt urolig for hva som venter rundt neste sving.. Tett DPF? Kompressor til nivåregulering? Dieselpumpe? Har diskutert med verkstedet mitt, og de sier at det er mange verksteder som "lever godt på e60/61". Særlig diesel, fikk jeg inntrykk av. Fantastisk bil å kjøre, og er oppriktig "glad" i den. Men å begynne å legge 50-100.000 i den (som jeg ser mange her inne har gjort) er ikke så aktuelt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 25, 2016 Share Skrevet Februar 25, 2016 Turbo x2 er svært unormalt og høres meget spesielt ut! Ledningsnettet er en feil på absolutt alle E61, så det er jeg med er drit. Div foringer og endeledd for 16k høres unektelig dyrt ut! Men jeg vet ikke mer om dette. Er det hele forstillingen er det ikke så gærnt, da holder det jo i 150k til. Ny kompressor er heller ikke vanlig, så det høres litt suspekt ut, men alt kan selvsagt gå i stykker. Oppgradering av bilens software er egentlig et negativt punkt, fint med nyeste software! Nye termostater er som sagt drit med BMW diesel, men det er ikke noen stor kostnad, kanskje 2-3K? Men du skal selvsagt få lov til å være misfornøyd med din bil, ingen problem i det. DPF er noe som går i stykker på alle diesel biler, da de til slutt vil bli fulle, så det er ikke bilens feil. Kompressor til nivå kan absolutt gå i stykker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grenadier Skrevet Februar 25, 2016 Forfatter Share Skrevet Februar 25, 2016 Hei Otis, takk for svar. Jeg er jo slett ikke misfornøyd per nå egentlig. Men litt angstfull for hva som kommer framover. Snakket med mekanikere på Arne Gulbrandsen (verkstedet jeg bruker) og de sa at jeg i hvert fall burde sette av 30.000 til rep i året. Synes det er ganske mye, egentlig. Men ikke dermed sagt at de får rett, selvsagt. Etter nevnte reparasjoner har bilen oppført seg pent. Krysser fingre.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 26, 2016 Share Skrevet Februar 26, 2016 (endret) 30k per år i rep?? Hvilke timepriser har de på dette verkstedet? Her er min oversikt over alle utgifter på min bil, sånn ca rett etter den kom til Norge. Endret Februar 26, 2016 av Otis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grenadier Skrevet Desember 9, 2016 Forfatter Share Skrevet Desember 9, 2016 Hei Otis, såvidt jeg kan se har det blitt brukt ca. 300.000 på din bil siden 2009? Det er i så fall ikke så utrolig oppløftende, synes jeg.. Evenol reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 9, 2016 Share Skrevet Desember 9, 2016 @Grenadier Vel. Du må nesten lese hva som er gjort da. En stor post er feks girkasse, så har vi kollisjonsskade, noe små lakkering, ettermontering av webasto, garanti jobber, ledningsbrudd i bakluke og service. Men ja, det er mye penger. Shattered reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 9, 2016 Share Skrevet Desember 9, 2016 Sjekket historikken nå selv og det er faktisk svært lite penger som har gått til service og slitedeler. Bare se selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå