Gå til innhold

Bytte ut E65, vurderer E70?


Bayerfun
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Har nå kjørt min kjære E65 LCI i noen år og er egentlig veldig fornøyd med bilen. Har ikke vært noe tull selv om den har passert 320,000km uten den minste alvorlige hikke. Aner ikke hvor langt den vil gå eller hva som eventuelt ryker først, men med godt vedlikehold så tror jeg ikke det skal komme store overraskelser med det første. Men, det er alltid et stort men; jeg begynner å føle at jeg trenger forandring, helst noe nyere og sprekere, mer utstyr og kanskje xDrive.

Jeg har trålet finn.no rundt og rundt titt og ofte, men jeg finner liksom ikke den bilen jeg ønsker meg (tatt pris i betraktning). Jeg tenker enten F01 eller E70, men av en eller annen grunn sliter jeg med å finne gode eksemplarer med utstyret jeg ikke kan klare meg uten - dette gjelder spesielt for E70. Helst vil jeg ha en med V8 bensin (er så luta lei diesel), men jeg må nok innse at det neppe lar seg gjøre.

Når det gjelder E70, så har jeg forsøkt å finne en komplett liste over hva som var tilgjengelig av options, men har ikke lykkes med det. Er det noen som tilfeldigvis har noe slikt?

Det jeg har på min E65 i dag som er et krav til utstyr på en annen bil er:
- Active Cruise Control (radar i fronten, finner ingen E70 med dette)
- Fjernstyrt Webasto
- Softclose-dører
- Comfortseter med memory
- Adaptive xenonlykter (svinger)
- Navigasjon m/voice command, AUX, Top Hifi (Logic 7 eller tilsvarende)
- Dynamic Drive
- Electronic Damper Control
- Nivåregulering
- Oppvarmet ratt
- Oppvarmede seter foran og bak (et stort pluss om det er kjøling foran)
- Speil med automatisk blending og varme
 

Utstyr utover dette som jeg ønsker, men ikke har i dag:
- HUD
- Night Vision (ikke så viktig, men hadde vært moro)
- xDrive

 

Jeg ser at det kan være 5-serie som oppfyller en del av dette, men jeg vil absolutt ikke ha Touring, men dessverre så er det veldig langt mellom F10 som er godt utstyrt og motorisert. Dessuten så går det så altfor mange F10/F11 på veien. Det samme kan kanskje sies for E70 også.. Liker å kjøre noe som ikke er fullt så vanlig ;)

Når det gjelder motorisering, så har jeg 730d Hartge i dag (271 hk / 600Nm). For E70 så ser jeg for meg 3.0sd/35d, men det morsomste hadde vært 4.8is. I en evt. F01 så tenker jeg 740d eller 750i. Dessverre så ser jeg flest av de med de minste motorene, og det er ikke så aktuelt.

Er det noen som har fått øye på en fin bil som passer til denne beskrivelsen eller har andre modeller å anbefale? Alt er sikkert et prisspørsmål så klart, vet jo ikke hva min E65 er verdt i dag (kilometerstand straffer meg unødvendig hardt når jeg pendler over åtte mil hver vei til jobb)..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken, awt. Ser ut som det er noen ting man ikke kan få på E70 X5, noe som er veldig synd.

Denne ser ut til å ha det meste, men prisen er et stykke over det jeg hadde sett for meg:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=65978053

Da er denne mer innen rekkevidde, men mangler dessverre fjernstyrt Webasto, elektrisk bakluke og comfort access: 
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=68125176

 

Er nok flere muligheter om jeg kan ta til takke med 3.0d, men jeg er redd det blir i det slappeste laget for den bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inne på tanken og jeg har sjekket hva som er tilgjengelig av biler, men utvalget ser dessverre ut til å være dårligere og desto dyrere når jeg ser på noen som er litt nyere og har mer utstyr.

En "optimalisert" utgave av 30d/3.0d blir dessverre ikke nok, ikke i den bilen. Med twin-turbo så har jeg et litt bedre utgangspunkt til å komme opp til noe som orker å dra på en X5 :)

Altså, det jeg mener: En X5 fungerer nok helt fint med alle motoralternativene som finnes, men jeg ønsker noe jeg kan trives med og som orker å sparke fra når det trengs. Jeg kjører ikke nødvendigvis fort, men elsker å kommer raskest mulig opp til normal hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Bayerfun skrev:

 

En "optimalisert" utgave av 30d/3.0d blir dessverre ikke nok, ikke i den bilen. Med twin-turbo så har jeg et litt bedre utgangspunkt til å komme opp til noe som orker å dra på en X5 :)

Altså, det jeg mener: En X5 fungerer nok helt fint med alle motoralternativene som finnes, men jeg ønsker noe jeg kan trives med og som orker å sparke fra når det trengs. Jeg kjører ikke nødvendigvis fort, men elsker å kommer raskest mulig opp til normal hastighet.

Har du prøvd? Var av samme oppfatning som deg, men synes min 3.0d klarer seg bra med 290hk/630Nm (TRF steg 2). Registeret passer veldig fint til bilen.

Stock 3.0d blir i minste laget, enig. Likevel er det - i mine øyne - verdt å gå ned om man lå, for å få utstyret man ønsker.

Når det er sagt, har man råd er det jo bare å knuse på med større motor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke prøvd X5, men har kjørt X6 med samme motor og beskjeden tuning. Med 3.0sd/35d + TRF steg 1 så ser det ut som man vil få ca. 330hk, og da begynner vi å snakke om noe morsomt som kan flytte på seg :)

Vel, får se hvordan det går med min E65 nå. Kan hende jeg har dratt på meg et registerkjede-problem, så det må nesten undersøkes og evt. fikses opp før jeg tenker på noe salg av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...