Gå til innhold

E46 M54B22 Toppakning? Under utføring


Sammyen
 Share

Anbefalte innlegg

Lest litt igjennom tråder men blei ikkje fornøyd med infoen :( Så her blir det ein stor og stygg tråd med det meste ein kan lure på :D 

Då var det uheldigvis tiden at eg skulle begynne på min egen toppakning... 
Inngangsspørsmål: Det er eit svakt vakuum i oljepåfyllingshullet som seier at veivhusventilasjonen er ok? Mest sannsynlig ikkje byttet og er på 19x xxx km så er vel på tide snart:P 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hadde "majones" i oljen sjølv etter ein langtur i går. Oppdaget dritet rundt 2veker sia og tok oljeskift forrige helg. 
Oljen såg grei ut under skift og det er kun på peilepinnen og under lokket som har misfarge. 

Er ikkje overbevist at det kun er kondens og då planlegger skift av toppakning imens eg venter på å få tatt Co2(?) test av kjølevæsken.
Endte på 600kr for trykk- og kjølevannstest (Sjekk for olje og eksos)


Her er då instruksene eg skal følge: http://www.pelicanparts.com/bmw/techarticles/101-Projects-17-Head-Gasket/101-Projects-17-Head-Gasket.htm
http://www.pelicanparts.com/techarticles/BMW-E60/145-ENGINE-M54_Head_Gasket_Replacement/145-ENGINE-M54_Head_Gasket_Replacement.htm)
Det eg lurer på:
Låsing av svinghjul(?) og timing kamakslingene/kjede ved montering. Tips og triks? ( https://www.germanautosolutions.com/diy_tech/m54_cam_replace/m54_cam_replace_diy.php )
Trenger eg spesialverktøy til vanos, timing eller noke anna plass under jobben? Skal lage låsepinne til svinghjulet på jobb.
Vanos DIY: http://www.beisansystems.com/procedures/vanos_procedure.htm

Må ut med kammene då eg skal slipe toppen på jobb så toppen blir totalt demontert. Bytter ventiltetningene samtidig.

Fant ut at Schmiedmann var billigst. Måtte slå på tråden for eg fann ikkje 320i toppakning på nettbutikken. Litt kluss men var faktisk god service:P 
Så her er listen min til innkjøp når eg skal bytte:
Toppakning m/bolter + frakt_______________: 1824kr (Schmiedmann)
Innsugspakning_________________________: 715kr (Mekonomen med 27% rab)
Ventiltetninger x 24______________________: 438kr (Mekonomen med 27% rab)
Olje 2x4l  + filter________________________:600 (Mekonomen med 27% rab)
Kjølevæske konsentrat til ca 10l____________:??? (Mekonomen med 27% rab)
Div___________________________________:460kr (Ventiltang, pakningsstoff, E12+E8 tynnvegget pipe med mindre enn 1/2" "inngang")
Veivhusventilasjon_______________________:1606kr (GS)
Total hittil: 5643kr

Tar vannpumpe og termostat ved ein annen anledning.

Satser på folk gidder å lese igjennom og ikkje skyter meg visst det er rotete. Blei litt spørsmål rundt om kring :| 
Vil skrive direkte erfaringer og forhåpentlig vis gje svar til andre som søker opp tråden i framtiden. Vil redigere etterkvart som eg jobber.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dag 1:
Bytt veivhusventilasjon samtidig! 
DIY: https://www.youtube.com/watch?v=aVx_99cGV50
Denne funket fint men vent med bensinslangen på rundt 5minutter til slutt. 
Du må huske å løsne skruene under inngangen i innsuget frå gasspjeldet før du tar bensinslangen så du får litt ekstra klaring å jobbe med! 2x T30 torx
Bildet viser plasseringen på eit oppned-demontert innsug frå M52TU. Samme dritet på M54 :)
Kan evt ta ut braketten den står på ved å løsne mutteren lenger ned i motorrommet 
56ee8f5ba3731_M52Tuinnsug.jpg.0eb6285dc6


Anbefaler å ta av fronten på bilen. Frå fanger og inn til vannpumpa :)

Dag 2+3:
Satan fø ein jobb... 
Endelig fått ut toppen! Anbefaler å løsne motorfestene og jekke motoren litt opp ( på bunnpannen :( )for å få ta siste boltene på eksosmanifoilene. 
Ser litt over DIY'er på nettet og dei mangler info om den tredje ekstra bolten som må av før toppen løsner.
Beste er å faktisk løsne alle 4 når ein først er i gang. Så når kammene er ute skal du løsne 14 strekkbolter ( E12) og 4 ekstra E8 bolter.
Markert på bilde under
12674131_10154006266210762_1054156395_n.
 

Endret av Sammyen
Oppdateringer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at toppakningen er defekt? Mister du kjølevæske og motor går dårlig? Litt majones i olje lokket er vanlig om man kjører endel små kjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje endå, men forbereder meg på det verste. Begynner med ingenting før eksostesten er ferdig eller evt kompresjonstest. 
Liten endring på olje og kj.væske, men etter ein grei tur som eg hadde så forventer eg at all kondens skulle vert vekke? Kjørte i 20-30min etter driftstemp var oppnådd.
Lukter brent kj.væske i motorrommet og er ganske mykje majones.

Er det ein måte å utelukke defekt topppak. utenom kompresjonstest eller Co2 test? 


 

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sjeldent toppakninger går i stykker på M54, det er jo relativt nye motorer og bra bygget. Men så klart meget høye temperaturer pga dårlig kjøling kan resultere i defekt toppakning.

For å fjerne majones må du nok kjøre mer enn 20-30 min, det beste er jo bare å fjerne majones med papir eller lignende og se om det kommer tilbake igjen.
Lukten av brent kjølevæske tyder jo på en lekkasje, kanskje på vannpumpen eller under innsuget? Det er kjente plasser for slikt.

Endret av Otis
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerna all majones før oljeskiftet så gjekk det 4-5 dager frå og til jobb før det kom tilbake. Er usikker på kor kjapt det kan komme tilbake og være "normalt"?
Kom på at eg kjørte ca 8-9mil før eg tok eit oljeskift. Måtte reise heim igjen frå leilighet. Fortsatt majones.

Vannpumpen er på lista over ting som må byttest når eg får tid. Vil dobbeltsjekke plassene du nevner for lekkasje!

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då var kjølevæsken sjekket! Leverte den inn halv 2 og ein halvtime seinare kom mekanikeren ut med ei flaska olje.. Eller det var visst oljesvart kjølevæske :(
Konkluderte med gåen toppakning. Har vert nazi på å kjøre forsiktig på alt annet enn driftsvarm motor men men

På GS er det M52 strekkbolter som popper opp når eg søker. Rekner med dei passer overens med M54? Ganske like motorer :P 
Kva slags type kjølevæske skal eg bruke?
Noken som har link til VANOS repair kit?
Bør eg gå for den 0.3mm tjukkere toppakningen? Tviler på at eg sliper så mykje men er vel "gøy" med ekstra kompresjon? :P

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er billigere å gå for eit toppakning sett?
Har ikkje så gode erfaringer med schmiedmann men dei var billigere :P
http://www.schmiedmann.no/no/bmw-e46/10128-nytt?produkt=11121436822
Rekner med dei klarer å holde 4 dagers leveringstiden? Planen er å skru i påsken

Edit: Står dobbel vanos i beskrivelsen så rekner med alle pakningene er med

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det  blir 1260kr i vanosdeler (uten skrustikke "putene"). 
Blir evt å skru den i frå kvarandre på jobb og der er det trykkluft og skrustikker i fleng :P 
Er det behov for å "freshe" vanosen eller er det bare J greit å gjere når den først er ute av bilen?
Rekner med ingenting blir ødelagt av å bli skrudd ut av motor? :P

Finner ikkje 320 sett på schmiedmann. Kanskje det henger igjen frå den amerikanske siden der dei ikkje kjører mindre enn 323?
Sendte mail inn og venter på svar :)

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke (merkbare) problemer med vanos, men gjorde det preventivt. O-ringene var godt filt ned, så var glad for at jeg gjorde det :) Men den avgjørelsen er det bare du som kan ta. Er ikke sååå mye mer styr å overhale den senere, om nødvendigheten eller lysten byr seg. Du får spørre lommeboken først :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er 2 "spesial" verktøy ein bør ha. Låsepinnen og "låseklosse" for kamakslingene. TDC pinnen lager eg sjølv. Slenger med ein dårlig tegning i bunn av innlegget. Samme specs som original verktøy.

Her kan du sjå både låseklossene og pinne
http://www.ebay.com/itm/BMW-M50-M52-M54-Vanos-Valve-Camshaft-Cam-Timing-Locking-Tool-Holder-/272122013745?hash=item3f5bbc6831:g:YOwAAOSwvUlWr-6v&item=272122013745&vxp=mtr

Samtidig så er det mange kreative og fungerende løsninger ute: http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1814850-Cheap-DIY-Cam-locking-tool-for-Vanos-install&highlight=cam%20locks

Når eg har toppen utav så vil eg ta mål og evt frese ut egne stålklosser. I mellomtiden så lurer eg på om det faktisk hadde vert nok til å merke alle tannhjul godt nok eller om ein 100% trenger eit sånt verktøy?

NB: Drei heller Ø12 målet til 11,5 for bedre klaring

TDC PIN.PNG

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegning på kamaksel-låseklosse frå Heynes:
Ca denne men uten vandringen på klossene?
pic13.jpg

BMW M54 camshaft lock tool.jpg

NB: Legg 26mm målet ivertfall eit par tiere over for monteringsskyld
Strekkbolter:
Runde 1. 45nm
Runde 2. Stram bolten 90grader
Runde 3. Stram bolten 90grader til 
Venstre side er front av motor når du står framfor bilen
56e9aa1de0e10_Strammemnsterstrekkbolter.

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...