Gå til innhold

Trenger litt hjelp med airbagsystem på E39


Thundercoil
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har problemer med SRS/MRS2 på M5en. Byggedato er 01.99 og karosseriet er 1996 523i. Dette må jeg fikse, slik at bilen er trygg å kjøre med. Trenger nok litt hjelp underveis, og tenkte det var greit å lage en tråd for å holde oversikten. 

Jeg vet ikke helt om alt ledningsnett er flyttet over fra donor M5en, eller om de bare flyttet over modulen til M5 (modul har M5 VIN) og beholdt kablene fra 523en. Jeg tenker at det er sistnevnte, og at kanskje 523 ikke hadde "curtains", og at det er derfor de både mangler og (tilsynelatende) ikke har kabeloppsett til dette. 

Legger ved printscreen av feilkoder (før jeg prøvde å kode bort curtains): 

airbag.thumb.jpg.039509fb051cce72c0278a9

Jeg har demontert dørtrekkene osv og tatt en titt: 

Dør v.f.: Airbag mangler
Dør h.f.: Airbag tilstede og koblet i
Dør v.b.: Airbag tilstede, men utløst og ikke koblet i.
Dør h.b.: Airbag tilstede og koblet i
A-stolpe/tak: Airbagger (curtains) mangler, og ser ikke noen kabler til disse. Enten mangler de, eller så er de stappet under dash. 
Under midtkonsoll: Modul er tilstede og tilkoblet, jording under mutter er montert. 

Instrumentpanel har enten sabotert diode, eller teip over, for den lyser ikke under noen omstendigheter. (sa tidligere at denne lyste, men det var setebelte-ikonet. Sorry)

Har noen spørsmål:

1: "Airbag, head, right" og "Airbag, head, left" er jo curtains. Disse prøvde jeg å kode bort, og det sto "write OK", men når jeg leser feilkoder på nytt, så ligger de som gule skyggefeil. Dette vil vel være nok til å utløse varsellampen i instrument, så snart jeg fikser dette. Vil dette la seg kode med bedre programmer, eller må jeg rett og slett montere curtains og evt. ledningsnettet til disse?

2: Utifra de to siste feilkodene... Ingenting å bry seg om (skyggefeil), eller tror dere modulen kan være defekt, og dermed si at "alt" er feil?

3: Tror dere ledningsnettet er maltraktert, eller kan det være at alle disse røde feilkodene faktisk er reelle, slik at jeg har en del å bytte?

4: Kan det faktum at det mangler 4 airbager, gjøre at det blir kluss for alt det andre av airbager?

 

Ellers er det jo mange som høgger E39 om dagen, så tenkte på å kjøpe inn og koble til brukte airbager i de 2 dørene som mangler/har en utløst airbag. Lurte også på å bytte beltespennene med brukte. Men tenkte det var lurt å høre med dere først, slik at jeg slipper å kjøpe noe unødvendig. Evt. om det er noen andre teorier, eller noe jeg har oversett. 

 

Setter stor pris på all hjelp :) Her tviler jeg på at noe vil løse ut i kollisjon (eller kanskje ratt og passasjerdør fremme og bak, ser ikke ut som de har feilkoder), og det kan man ikke ha noe av. Har tross alt alltid samboeren ved min side, og i en bil med mye effekt. 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kodet bare bort "airbag, head, left" og "airbag, head, right" altså curtains, de som går langs a-stolpe og bakover taket. Disse er ikke montert i bilen i det hele tatt og finner ikke kabeloppsett til dem heller, så der er det ikke noe å plugge ut. 

 

Edit: Men siden jeg har liv i begge dører på passasjerside, så antar jeg at jeg får liv i begge dører på førersiden også, så snart jeg monterer en som manglet, og erstatter en som er utløst og ikke var koblet i. Ratt ser også ut til å virke. 

523en hadde kanskje ikke curtains, så håpte det holdt å kode de bort fra M5 modulen. 

Da gjenstår det å finne ut hva som skaper problemer med passasjerairbag i dash, beltespennene foran og evt. sensormatte. Tenkte først å prøve å montere en sånn dummy/bypass dings på passasjersetet, og muligens prøve med andre beltespenner. Og så klart montere airbager i begge dører på førerside. 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk kablingen til begge framstolene. m5 er nok med nye typen kontkter, 523 har gamle typen kontakter.

begynn med å sjekke alt elektriske koplingspunkter før du begynner med noe annet.

selve beltespennen bytter man bare når dem er utløst, ellers er det kun koplingene du sjekker..

bypass på passasjersetet funker gull, har slik selv, fra ebay.co.uk og selger fra irland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Takk for svar :)

Skal sjekke opp i kontaktene, så monterer jeg også nye airbager der det mangler. 

Edit: Har hatt ute instrument og fant en bunke med teip (heldigvis bare teip) :P Så nå lyser lampen igjen. 

image.thumb.jpeg.b26205d23602ccab9a70667

 

Edit 2: 

Har litt mer oversikt nå. Det meste ser helt og riktig ut. Jeg vippet ut dekselet i dash (passasjerside) og så at det manglet airbag der også. Kom ikke som noe sjokk :P

Da er det bare til å erstatte det som mangler, over helgen, og så skjøte meg rundt kontakt under førersetet og evt. en bypass på passasjersetet, dersom det fortsatt er noe krøll der når airbag kommer på plass. 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering: 

airbag2.jpg.78313d87d10d4a0df7de2555b758

Har nå montert airbag til passasjer, i dash. Har også montert i førerdør, og som man ser, funker begge deler :) 

Nå gjenstår det "bare" å finne ut av beltestrammerne og battery safety terminal-feilkodene :P
Regner med jeg må bytte hele pluss-kabelen frem til skjøten under passasjersetet. Beltestrammere er sikkert brudd/dårlig kontakt i kontakten under setene. 

Har vært en tur hos D.Toft og hentet ledningsnett med pins til airbager i taket, og har strekt disse bak dash. Han hadde også en tak-airbag, så når jeg skaffer den til andre siden blir disse montert og pins plassert i kontakt til modul, så kodet "på plass" igjen. 

Så nå mangler jeg bare airbag i venstre bakdør, og tak-airbag høyre foran. Snakker med en som høgger en E39 her på forumet, så får håpe han har i bakdørene og at han får til å demontere den ene tak-airbagen. 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teip over lampen er nok vanligere enn du tror :P Men airbagene pleier i det minste å være på plass. Denne skulle være banebil, men prosjektet ble solgt innen kort tid og godkjent ombygd av neste eier (som ikke bygde den om selv, bare godkjente) Er derfor de mangler.

Man skal så klart sjekke at lampen lyser opp i et par sek, når man setter i nøkkelen. Også på EU kontroll, men det hender at slike ting sklir igjennom. 

Så det er absolutt viktig å sjekke nøye gjennom ombygde biler. Diagnose før kjøp, i tillegg til grundig teknisk sjekk, for selv om bilen er bygget for veien, så finnes det sikkert mange som kjøper kollidert donorbil og ikke gjør ting skikkelig i byggingen. Det har vi jo sett flere eksempler på her inne. Ombygde biler som har smelt skikkelig, uten å løse ut noen airbager.

Men om noen dager nå, så er alt skikkelig og på stell :) Har sjekket hver minste ting med diagnose, hatt ute interiør og stoler, sjekket under tepper og bak trekk, inni dører, bak dash og midtkonsoll, bagasjerom og motorrom osv. osv. I tillegg til det tekniske, som ble kontrollert tidligere. Alt annet ser meget bra ut og er skikkelig utført.

Eneste "rusk" jeg har funnet, utenom saken over her (som i og for seg er alvorlig nok), er knekte klips på A-stolpe deksel, feile skruer til tåkelys, litt liming på 3 av dørpanel. Alt dette blir rettet opp i og byttet i nytt eller pent brukt. Slenger nok i 4 nye dørpanel med "extended leather"

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Kan se ut som airbagmodulen er søppel? Hehe 

 

Alle feilkodene som var røde er nå gule, og alle som var gule er der fortsatt. Mao får jeg ikke slettet en eneste feilkode, og en av feilene er internal control unit 001 (se bildet i første post.) Men nå er hele systemet ellers sjekket/byttet ut og alt skal virke; 

Oppdatert live data: 

airbag feilkoder 22.06.15.jpg 

Slår jeg på tenningen nå, så blinker airbaglampen én gang og så lyser den konstant. 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at der står resistance to high, denne har jeg fått på førerdøra mi etter at jeg kobla ut airbag og demonterte den, og monterte tilbake..

Vil dette si at den er ødelagt eller? Tror ikke den var rød, men gul feilkode da.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert fall for meg, så har den teksten betydd brudd, defekt airbag eller ikke montert airbag i det hele tatt. Hvis den er gul kan det jo være kontakten kommer og går, og tilfeldigvis ikke vært aktiv feil når du leser ut koder(?) Evt at modulen ikke lar deg slette feilkoder, som min :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Tror jeg prøvde og koble fra og til igjen.. 
Får se på det neste gang dørtrekket er av.. :)

Men har en mer iriterene deil som går på lav spenning et eller annet.. Husker ikke hva feilen var..
Power undervoltage eller noe sånt.. Mener dette var med airbag og gjør, men aldri funnet ut hva som er problemet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Nå står jeg litt fast i prosessen! 

I dag monterte jeg den "nye" airbagmodulen, som hadde identisk delenr. osv. Den virket rett ut av esken, men jeg kodet bort og inn noen options og så la jeg inn mitt VIN-nr. 

Den forrige modulen var i stand til å vise defekte airbager, samt de som virket. Live data viste også rød eller grønn status. Da ettermonterte eller byttet jeg ut alt som var rød status på, som var en del airbager :P 

Status gikk fra dette: 

airbag2.jpg

Underveis:

airbag3.jpg

Til slutt: 

airbag.jpg

Hadde byttet eller ettermontert de aller fleste airbagene og alt var bare velstand, bortsett fra feilkoden "internal control unit fault," og det at jeg ikke fikk slette selv feilkoder som var borte, gjorde at jeg handlet en "ny" modul.

Monterer så den nye modulen og det ligger inne en del feilkoder (både røde og gule,) men denne gangen fikk jeg slettet absolutt alle, men lampen i instrumentpanelet fortsatte å lyse, og 4 av airbagene kom tilbake som røde feil, også på live data. Det andre som var rart, var at på den nye modulen, så hadde live data-listen plutselig to rader med airbager og status, mens den gamle bare hadde én (se 2 av bildene rett over her) og alle airbagene sluttet å hete G1, G2, G3 osv. og heter nå IC1, IC2, IC3 etc. 

Sånn ser oversikten over feilkoder ut, nå som alt endelig burde virket :P : 

20160927_153008.jpg

 

Noen som har vært borti lignende, eller i det hele tatt har sett "Resistance too high or open circuit" på airbag i ratt og airbag i dash? De er jo sånt som aldri har vært noe tull med på noen av bilene mine, og som har virket fra dag 1. Nå manglet riktignok den i dash, men den har virket siden den ble montert. I tillegg er det samme feil på beltestrammerne på begge sider. Begge disse ble byttet ut med nye og gikk fra rød status til grønn status så snart de ble byttet, og disse også virket helt frem til nye modulen kom på plass.  Kan en modul plutselig gi feilkoder på noe som virket på en annen identisk modul, så sant de har f.eks. forskjellige software-versjoner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16.3.2016 at 0.26, And-reas skrev:

Hm. Blir ikke mindre skeptisk til å kjøpe ombygd nå. Teip over lampa... Blir det ikke sjekket at slike sikkerhetskritiske funksjoner fungerer, ved godkjenning av bilen? 

jeg synes jo litt synd på han kontrolløren som må måka inn i en fjellvegg i 80kmt for å se om airbagen funker da,hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...