tingvald68 Skrevet Mars 28, 2016 Share Skrevet Mars 28, 2016 Hei! Den gule oljelampa lyser ikke lenger! Den har lyst flittig ved lavt oljenivå hele tiden, men etter å ha skiftet veivhusventilasjon har det vært temmelig mørkt. Har testet ut med lite olje på motoren men verken gult eller rødt lys. Har sjekket kontakter og alt ser OK ut. Motoren stod tørr et par uker mens denne jobben ble gjort, kan det ha noe å si? Skal lampa lyse hvis oljenivåsensor er defekt? Prøvde å skru ut denne og "trimme" den her om dagen, uten resultat. Kan en diagnosetest gi svar? Eller noen her på forumet? Har sjekket sikringer i hanskerom og bagasjerom. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Mars 28, 2016 Share Skrevet Mars 28, 2016 Høres ut som sensoren har tatt kvelden. Hvor denne sitter skal ikke jeg si helt sikkert, men hivs du søker kjapt på forumet finner du kanskje et svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 28, 2016 Share Skrevet Mars 28, 2016 Diagnosetest avslører om den er gåen, og nesten alle E39 jeg har vært borti så er den defekt. Den går i stykker når man har på tenningen og motor ikke har olje. Det er den eneste sensoren i bunnpanna. koster vel 1500,- eller noe sist jeg sjekket. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet Mars 28, 2016 Share Skrevet Mars 28, 2016 56 minutter siden, tingvald68 skrev: Hei! Den gule oljelampa lyser ikke lenger! Den har lyst flittig ved lavt oljenivå hele tiden, men etter å ha skiftet veivhusventilasjon har det vært temmelig mørkt. Har testet ut med lite olje på motoren men verken gult eller rødt lys. Har sjekket kontakter og alt ser OK ut. Motoren stod tørr et par uker mens denne jobben ble gjort, kan det ha noe å si? Skal lampa lyse hvis oljenivåsensor er defekt? Prøvde å skru ut denne og "trimme" den her om dagen, uten resultat. Kan en diagnosetest gi svar? Eller noen her på forumet? Har sjekket sikringer i hanskerom og bagasjerom. Jeg kan jo svare ved å fortelle om min erfaring med en E39. Jeg fikk opp feilkode på defekt oljenivåsensor med INPA uten at oljelampa lyste hverken gult eller rødt. Byttet sensor, og feilkoden forsvant. Og det gule varselslyset kom på noen år senere da jeg fikk høyere oljeforbruk enn vanlig og havnet nede på min-nivå (lekkasje toppdekselpakning). Så for å svare helt konkret: Nei, lampa vil ikke nødvendigvis lyse når oljenivåsensoren er defekt. Og ja, en diagnosetest kan gi svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet Mars 28, 2016 Share Skrevet Mars 28, 2016 56 minutter siden, Shattered skrev: Høres ut som sensoren har tatt kvelden. Hvor denne sitter skal ikke jeg si helt sikkert, men hivs du søker kjapt på forumet finner du kanskje et svar Han vet nok hvor den sitter. Han skriver jo selv at han har skrudd den ut og "trimmet" den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet Mars 28, 2016 Share Skrevet Mars 28, 2016 9 minutter siden, Otis skrev: Diagnosetest avslører om den er gåen, og nesten alle E39 jeg har vært borti så er den defekt. Den går i stykker når man har på tenningen og motor ikke har olje. Det er den eneste sensoren i bunnpanna. koster vel 1500,- eller noe sist jeg sjekket. 300-500 kr gir TS en kjing-kjong-kina-del på ebay. 1000-1100 kr gir sensor produsert av Hella. 1500 kr gir original sensor i BMW-eske. Jeg kjøpte originalsensor fra KOED i 2014. Mulig jeg husker feil, men var det ikke Hella det sto på den da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Mars 28, 2016 Share Skrevet Mars 28, 2016 (endret) Forstod jeg riktig at den røde oljelampa heller ikke lyser...? I så fall kan den være tatt av eller du har kommet borti oljetrykk sensoren under skifte av veivhusventilasjon. Det er sensoren for den røde oljelampen. Del nr 12 på dette bildet. Den sitter trangt plassert under innsugingsmanifolden bak på oljefilterhuset. http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/annet/vare/oljetrykksbryter_m12x1_5__12618611273__1596293 Du må klikke på tegningen. Vises under bildet av delen. Endret Mars 28, 2016 av MrBrum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErRihm Skrevet Mars 28, 2016 Share Skrevet Mars 28, 2016 2 hours ago, Hollabaloo said: Jeg kjøpte originalsensor fra KOED i 2014. Mulig jeg husker feil, men var det ikke Hella det sto på den da? Mange av delene er produsert av Hella, Bosch og Zimmermann i utgangspunktet, men koster dobbelt så mye når det er fra "BMW". Føler av og til at en betaler dobbel pris kun for esken delen kommer i. (sorry for off-topic) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tingvald68 Skrevet Mars 29, 2016 Forfatter Share Skrevet Mars 29, 2016 11 timer siden, Hollabaloo skrev: Jeg kan jo svare ved å fortelle om min erfaring med en E39. Jeg fikk opp feilkode på defekt oljenivåsensor med INPA uten at oljelampa lyste hverken gult eller rødt. Byttet sensor, og feilkoden forsvant. Og det gule varselslyset kom på noen år senere da jeg fikk høyere oljeforbruk enn vanlig og havnet nede på min-nivå (lekkasje toppdekselpakning). Så for å svare helt konkret: Nei, lampa vil ikke nødvendigvis lyse når oljenivåsensoren er defekt. Og ja, en diagnosetest kan gi svar. Da prøver jeg en diagnosetest først. Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tingvald68 Skrevet Mars 29, 2016 Forfatter Share Skrevet Mars 29, 2016 Den røde lyser når tenninga skrus på, så ikke helt riktig å si at den aldri lyser. Men med svært lite olje på motoren lyser den ikke. Tenkte at den rød tar over for den gule når det blir alt for lite olje på motoren, men slik er det kanskje ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tingvald68 Skrevet Mars 29, 2016 Forfatter Share Skrevet Mars 29, 2016 11 timer siden, Hollabaloo skrev: 300-500 kr gir TS en kjing-kjong-kina-del på ebay. 1000-1100 kr gir sensor produsert av Hella. 1500 kr gir original sensor i BMW-eske. Jeg kjøpte originalsensor fra KOED i 2014. Mulig jeg husker feil, men var det ikke Hella det sto på den da? KOED? Nettside? Torstein. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tingvald68 Skrevet Mars 29, 2016 Forfatter Share Skrevet Mars 29, 2016 9 timer siden, MrBrum skrev: Forstod jeg riktig at den røde oljelampa heller ikke lyser...? I så fall kan den være tatt av eller du har kommet borti oljetrykk sensoren under skifte av veivhusventilasjon. Det er sensoren for den røde oljelampen. Del nr 12 på dette bildet. Den sitter trangt plassert under innsugingsmanifolden bak på oljefilterhuset. http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/annet/vare/oljetrykksbryter_m12x1_5__12618611273__1596293 Du må klikke på tegningen. Vises under bildet av delen. Det var interessant. Denne kontakten glemte jeg å koble til etter å skrudd alt sammen igjen. Oppdaget den etter noen dager og fikk lirket den så vidt på plass (tror jeg), men det var veldig trangt der. Kanskje den kan ha noe med saken å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Mars 29, 2016 Share Skrevet Mars 29, 2016 39 minutter siden, tingvald68 skrev: KOED? Nettside? Torstein. http://koed.no eller http://old.koed.no. Den gamle er lettere å bruke, synes nå jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Mars 30, 2016 Share Skrevet Mars 30, 2016 On 29.3.2016 at 11.19, tingvald68 skrev: Det var interessant. Denne kontakten glemte jeg å koble til etter å skrudd alt sammen igjen. Oppdaget den etter noen dager og fikk lirket den så vidt på plass (tror jeg), men det var veldig trangt der. Kanskje den kan ha noe med saken å gjøre? Med denne på plass skulle den røde lampen virke. Men den gule har sensor i bunnpannen. Feilen trenger ikke ligge i sensoren din, kan være i kontakt eller ledning. Men mest sannsynlig sensor. Hvis du hadde tenninga på noen gang under den perioden den var uten olje ble sensoren brent. Feil på sensoren kommer opp med BMW diagnose, men jeg er usikker på om en OBD2 skanner ser dette. Sensoren i bunnpanna er defekt på motoren min og, men jeg har ikke kostet på å bytte den. (ser den er defekt med INPA) Men den gode gamle peile pinnen virker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå