Gå til innhold

1988 E34 535ia, solgt.


viggo E34
 Share

Anbefalte innlegg

8 timer siden, viggo E34 skrev:

er denne jeg måtte av med toppen på ja. er litt brunt gull på denne også, den levde ikke helt opp til forventningene etter å prata med selger men gjort er gjort#-o

får bare prøve meg fram å se, dørene burde sikkert vært bytta om skulle vært strøken. men er bruksbil men morro om den ser grei ut. 

lakkering på helt panel er en ting men det å få til åvergangene med gammel å ny lakk osv slik at det ser okey ut:blink: bare det blir seende bedre ut enn dette brune drite som er nå så skal jeg si meg fornøyd😅

Jan, du er vel en luring når det kommer til å pusse og polere sånne lakkerte overganger 😉👍 Der ønsker jeg gode råd selv 🥳👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå brukt bil litt etter alt ble bytta, synes den er drøy i forbruk dog. men var innom verksted å hørte om dem hadde mulighet en dag, bil ble tatt på straken men ikke godkjent grunnet høy co... bedre enn sist men laaangt fra bra, di prøvde å få tatt diagnose men fikk ikke kontakt av en eller annen grunn... så hadde litt brainstorming med han oppå der å fant ut vi får bynne med di enkle ting først, kjørte hjem og tedtet å nappe ut lmm og bil døde. bra, det var igrunn som ventet. så det som da var tanken videre var at bil tror den er kald så står å pøser på bensin som ved kaldstart, har heldigvis litt deler liggende å deriblant noen deletopper etter å ha holdt på med turbobygg på den andre 535n, denne hadde komplett termostathus. plukket ut tempsensorene her å disse så nye ut, målte dem og målte dem i bil. her var det noe avvik, plukket ut dem fra toppen jeg hadde liggende målte videre med å blåse på å her endrer ting seg, plukket ut dem som sto i bil å målte på samme måte her var den ene veldig forskjellig fra den fra andre toppen. satte inn dem som så nye ut fra deletoppen, startet opp å kjørte enntur å ser forbrksnåla er myyye hyggeligere så tror å håper dette kan ha vært det hele for å få den innenfor riktige verdier. skal opp en tur i morgen å ta en kjapp avgass måling.DSC_0795.thumb.JPG.c07122bd26eb98da6eca84bc57018fff.JPG

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i drøyt forbruk ? Min er også drøy synes jeg siden jeg aldri har fått den under 0,92

Men jeg hadde co som var innafor grensa. Ikke soter den noe som helst i potta heller. Ver jo at automat har noe høyere forbruk, men skulle da tro man fikk disse ned på 0,8-tallet på pen langkjøring. Mener det står noe om 0,70-ett eller annet i instruksjonsboka ved 90 kmt 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå var den mellom 1.5-2.0 liter pr mil en periode, dette er mest småkjøring. hadde den nede i 0.87 pr mil på oslotur for noen år siden uten å annstrenge meg, men ser dem er oppgitt til 0.79 på landeveiskjøring. laveste jeg har sett siste året har vært ved harrytur å da har jeg måttet vært bevist på kjørestil for å få den under litern, 0,97

når jeg ser på forbruksnåla nå ligger den lavere nå enn på lenge, men co er fortsatt for høy... ble fleipet om etanol når jeg var der nå men dette skal ikke være sånn. 

så har nå bytta lambda og begge tempsensorene på termostathuset, dette hjalp litt, videre bytta bensitrykksregulator og vakumslangen til denne, hadde av lmm og tomgangsregulator å rengjort dem. kjørte og bilen en litt lengre tur med høyere turtall, er betydelig bedring i forbruk og på co måling men enda for høyt...

så da er igrunn min neste tanke katalysator:-k

noen som har andre innvendinger og tipps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket du bensintrykket før du byttet regulatoren eller bare byttet du og håpet det skulle hjelpe? Det er ikke noe poeng og bytte deler på måfå. Jeg skulle likt og vite hvor mange bensintrykkregulatoren som blir byttet helt unødvendig. Måten du sjekket tempføleren på er den riktige. Man måler en komponent og sjekker at den gir riktige verdier. 

Hvordan ser tennpluggene dine ut? Man kan lese ut veldig mye med og studere de. Hvis en er tydelig svartere enn de andre så har du synderen der. Da har du antagelig en lekkasje på dysen til den sylinderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får i vertfall ikke for mye bensin men jeg synes nr. 2 ser veldig blank ut, nesten så den får for lite bensin i den sylinderen.

Det er mulig pluggapet begynner og bli slitt også men det er vanskelig og se utifra bildene.

Det bør uansett ikke være noe problem og få en M30b35 under litern på langkjøring. Det går jo til og med men min gamle 83 modell med automat uten problem. Regner med at du har sjekket alle slanger for falskluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg tenker det samme ang nr 2, pluggene har ikke gått veldig langt, kan jo måle dem så klart.

ang bensin trykk så var det ganske normalt vertfall ved tomgang ifølge verkstedet da dem sjekket dette for meg, halvt bar forskjell når dem nappa vakumslangen. btr hadde jeg liggende så kostet ikke noe å prøve🙈

kjørte en 9mils runde nå,  hadde da 4 stopp på turen. nulla computern, da viser computern 1L pr mil når vi kom opp på gårdsplassen. skal ta en runde til å sjekke falskluft, ellers blir det å bytte katalysator å sjekke co på ny da...

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker riktig når du feilsøker. Men jeg ville ikke stolt for mye på computeren når det gjelder forbruket. Hvis alt er iorden så er den ganske nøyaktig men den klarer ikke og ta hensyn til feil bensintrykk eller lekkende dyser bl.a. Den klarer jo bare og måle hvor lenge dysene sprøyter inn bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida den gir selvfølgelig bare en pekepinn på forbruk, har sett det før at det kan skille en del på computer mot faktisk forbruk. man skal kunne kalibrere disse men jeg husker ikke hvor jeg fant dette😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

føler den går greit nå men har fortsatt for høy co, resten ser greit ut å forbruket er bedre enn på lenge. men fortsatt er altså co for høy, no annet jeg har glemt før jeg evt tar ned katalysator?

har bytta: lambda (biltema), tempsensorene i front på motor, btrog slangen fra innsug til btr, rengjort og sjekka tomgangsregulator og lmm. rotor og fordeleler er i bra stand, plugger har kanskje gått 15-20k og ser fine ut, motor går fint og friskt og soter ikke. olje og filter er nettopp bytta, luftfilter bytta ut pipecross med k&n.

verdier utover co ser bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

jaja, ta enn liten oppdatering her da. vurderte og kjøre trikset med ethanol for å få ned co men ville finne årsaken så da ble det å ned med eksos, årsaken kan nokk fort være katalysator da det var hull i innmatn på den ene. 

i prosessen med å få av fremre del knakk selvfølgelig ene bolten i manifold, så da ble det vurderingssak om videre fremdrift. DSC_0805.thumb.JPG.614f69919ace8436382ca00cdfc656c5.JPG

avgjørelsen ble tatt å manifold måtte demonteres og grenrør skulle på, burde nokk hatt varm motor eller induksjonsvarmer her da 3bolter knakk... den ene knakk såklart inni toppen, dem 2 første kom løs med litt list å lempeDSC_0811.thumb.JPG.b99ab85dcefc78b9010279712fddc8e6.JPG

DSC_0812.thumb.JPG.7cd06fd89f024aa7f855338933dffddd.JPG

den siste knakk såpass langt inn at der måtte det borres å brukes grispikk, dette gikk heller dårlig. så her ble prøvd masse forskjellige triks men den ville altså ikke ut, så her spørs det om topp må av rett og slett for å borra den ut å gjenge opp på ny...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • viggo E34 changed the title to 1988 E34 535ia, solgt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...