Arnt Bendik Bøe Skrevet April 5, 2016 Share Skrevet April 5, 2016 (endret) Hei! Jeg har en E39 523i 97mod sedan, gått 337 000km. Den starter ikke for øyeblikket. Når den sveiv sveiv den rent og fint, bortsett fra et lite rytmisk dropp i turtall når jeg kjørte seint (nesten tomgang), har automatgir bare så det også er sagt. Hadde startvansker kanskje en til to ganger i uka i et par uker før dette skjedde, når bilen hadde stått over natten, men etter et par kinningsrunder (3-4sek) startet den. Den ble forsåvidt tyngre og tyngre å starte frem mot at den ikke starter i det hele tatt. Men det som er så merkelig er at den gjerne kunne starte helt fint i 2-3 dager, også plutselig måtte jeg kinne ganske mye 2-3 ganger før den kom. Etter at jeg bytter framskjerm startet den plutselig ikke en morgen. (ikke at bytte av framskjerm har noe å si altså, hehe). Bensinpumpen er nylig byttet på verksted og jeg har skrudd opp og testet den også, den funket fint. Jeg sjekket også at det kom bensin fram til sylinderne ved å trykke på den lille ventilen på enden av det bensinrøret som er rett til høyre for der man heller i motorolje. Ellers har jeg hatt oppe alle pluggene og tørket det lille av sot det var på dem, dessuten var de nye i høst. Det lukter forresten bensin i kupeen når jeg kinner. Jeg lurer bare på om dere har noen forslag om hva som kan være galt eller om det er noen kjente/klassiske problemer som kan oppstå? Ellers blir planen å få den diagnostisert hos, men liker å ta ei runde å se om jeg kan fikse/sjekke det selv. Folk nevner jo kamsensor og veivsensor (tror jeg det var), er dette kjente/klassiske problemer? Hva er i så fall symptomene som tyder på at det er en av dem? Startmotoren går selvsagt fint, men per nå er det null antydning til starting. På forhånd takk for svar Bendik Endret April 5, 2016 av Arnt Bendik Bøe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 5, 2016 Share Skrevet April 5, 2016 Akutte start problemer er som oftest kam/veiv sensor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arnt Bendik Bøe Skrevet April 5, 2016 Forfatter Share Skrevet April 5, 2016 Okei, men vil den også kunne være tungstartet ved feil med sensorene, eller er det pang-stopp hvis det er dem? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arnt Bendik Bøe Skrevet April 5, 2016 Forfatter Share Skrevet April 5, 2016 4 minutter siden, Otis skrev: Akutte start problemer er som oftest kam/veiv sensor. Okei, men vil den også kunne være tungstartet ved feil med sensorene, eller er det pang-stopp hvis det er dem? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 5, 2016 Share Skrevet April 5, 2016 Det virker som det kan være både og. Men en diagnose vil være det beste her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sebb9 Skrevet April 5, 2016 Share Skrevet April 5, 2016 Høres veldig ut som veivsensor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErRihm Skrevet April 5, 2016 Share Skrevet April 5, 2016 (endret) Kan ikke si hvorfor den ikke starter, men symptomene du hadde før høres ut som kamsensor (eller veivsensor). På min så kunne den starte helt fint på mandag, tirsdag og onsdag, mens på torsdag så var det bare såvidt jeg fikk start i den. Og måtte kinne 2-3 ganger før den tok tak, Men opplevde aldri at den ikke startet i det hele tatt ble værre over tid da. Endret April 5, 2016 av ErRihm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet April 5, 2016 Share Skrevet April 5, 2016 Sjekk tennpluggene også. Hvis du vet at pumpe virker og at filter ikke er tett (siden det rant bensin ut ved rail), men tennpluggene fortsatt er tørre etter du har tørnet motor, så setter jeg en finger på veivakselsensor. Den kan kutte bensintilførsel/hindre dysene i å åpne. Kamakselsensor kan jo også gi startvansker, sammen med mange andre feilkilder, så diagnose er jo ofte best å begynne med, som de andre sier. Bare kommer med noen tips til feilsøking, i tillegg. Ellers kan disse sensorene skape seg en dag og virke den neste, og det kan gå flere måneder før de ryker helt. Du kan få start, kjøre en tur og så plutselig kubber bilen når du står på tomgang i et lyskryss, eller de kan ryke tvert. De kan også være defekt, selv om de avgir riktig ohm-verdi. Derfor er det greit å både ohme og sjekke med oscilloskop. Så det er ingen fasit på hvordan sensorene oppfører seg her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arnt Bendik Bøe Skrevet April 6, 2016 Forfatter Share Skrevet April 6, 2016 Takk for mange bra svar. Har sjekket tennplugger og de var tørre. Neste steg blir nok verksted, feilsøking, også bytte disse sensorene hvis det er dem/den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet April 6, 2016 Share Skrevet April 6, 2016 Har du sjekket om du har gnist på pluggene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arnt Bendik Bøe Skrevet April 6, 2016 Forfatter Share Skrevet April 6, 2016 40 minutter siden, vegard89 skrev: Har du sjekket om du har gnist på pluggene? Forsåvidt ikke. Kan jeg bare holde dem mot noe gods også se om det gnister som på moped og sånn? Eller er det noen annen smart teknikk? Og pluggene skal vel egentlig bli våte av bensin hvis ikke motoren starter? Noe de ikke blir nå mener jeg, men kan sjekke en gang til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sebb9 Skrevet April 6, 2016 Share Skrevet April 6, 2016 Er bare å holde de mot gods ja, veivsensor styrer både tenning og bensin, så uten den åpner ikke dysene. På to av mine biler har kabelen blitt dårlig/knekt rett ved pluggen til veivsensoren, du kan jo skjekke det. Men den sitter langt nede under innsuget, så er vanskelig å komme til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arnt Bendik Bøe Skrevet Mai 10, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 10, 2016 Det var veivsensoren som var feilen. Starter med en gang nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå