Gå til innhold

04 E60 - MPM / Batteri / Vann

pautomagi
 Share

Anbefalte innlegg

God kveld,

Var å hentet meg en 04 525d i dag. Men med min flaks måtte det jo være noe med denne bilen også.

Regnet endel og plutselig dukket det opp noen feilmeldinger jeg helst kunne vært uten.

Denne dukket sporadisk opp i begynnelsen, så ballet det selfølgelig på seg med ryggesensor og nav/ccc som køddet.

Blinkende skjerm, vindusviskere som lever sitt eget liv, spedo nåler som hopper vilt opp og ned osv.

Det ante meg at det kunne være dårlig jord eller lignende da jeg har lest meg opp på kjente feil.

IMG_0360.JPG

IMG_0337.JPG

Kom omsider hjem og stupte rett i bagasjerommet, Jaggu. Der var det vann langt oppetter batteriet.

Fikk ut mesteparten og tørket av poler og andre ting.

Starter bil, går greit i 10 sek. Så plinger det igjen. Googler litt og finner meg selv raskt i hjulbrønnen.

Der ligger visst MPM (micro power module ?) og ryggesensor modulen, i vann selfølgelig. (Hvem faen var det hos bmw som mente at det var en fin plassering av elektroniske komponenter ??)

Disse er nå tatt ut og lagt på varmekabler i håp om at det kan reddes. Ingen svidd lukt eller annet som man kan google bilder på. (svidd/smeltet og brente bokser.)

Spørsmålet mitt nå er, hvis boksene viser seg å fungere, vil jeg da vite det ved å plugge dem på plass igjen ? Eller trengs det diagnose / sletting og programmering ?

CCC kontrollen sluttet å funke, regner med det har med mpm modulen og gjøre. Radio funket og skjerm på ccc funket. (Ikke etter jeg fjernet modulen naturligvis)

(er det ccc det heter ? idrive, navi, ccc eller hva du vil kalle det)

sidenote: Har også en ganske kraftig plystring fra turbo ved stillestående rusing. Litt høyere lyd enn normal turbo plystring vil jeg si. Noe jeg bør frykte ? Turbo skiftet for 2 år siden. Manifoild også da det var sprekt.

God natt fra han med verdens beste flaks....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sett i boksene og se om dur får feilmelding. Hvis ikke, tut å kjør. Optimalt sett kunne man ha slettet feilkoder, men det er ikke påkrevd. 

Turbo uling trenger ikke være bra. Men det vanskelig med slikt over internett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk gud! Det funket å plugge inn MPM :D

Takk for oppklaring @Reef89 :)

PDC modulen tror jeg det er værre med, den varsler på venstre bak konstant. Kan være sensor også.

Så i dag begynner jobb med å rydde drit ut av dreneringer og flytte modulene.

Skal se om ikke jeg får video av turbolyden :) Virker som den er mest dominant på kald maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en veldig kort film av turbo hyl.

På ca 2sek hører man lyden jeg snakker om. Er mer high pitch enn selve turbo lyden.

Kan det være en pakning til turbo kanskje ? Skal sjekke senere om actuator flytter på seg, har lest litt om at denne kan henge seg opp.

Har også funnet ut av at det er kun på kald / lunken maskin det skjer. Har også opplevd at bilen plutselig går i noe som kan virke som nødmodus. Turtall øker men ingen kraft.

Skjer veldig sporadisk og har ikke klart å gjenskape det. Bilen er helt ok etter restart. Ingen feilmeldinger dukker opp.

http://sendvid.com/s6g8kvnl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...