Gå til innhold

ESS tuning på N13 motor


Lifeasiknowit_bmw
 Share

Anbefalte innlegg

Hey people.

Har sett på E-tronic tuning i det siste. Opplever at N13 motoren er innmari fleksibel, da jeg har hørt at den egentlig bare er en nedtunet 180 hester. Jeg vurderer kjøp av E-tronic tuner fra ESS for 8 lapper, da jeg enda har 3 års garanti på min F30. Fint å ikke miste den garantien, da bilen min allerede har 50.000 i internkost på Bavaria fordi den rett og slett er mandagsbil. 

Men elsker bilen, og kunne tenke meg å ha det litt moro, men fint om man ikke kjører i hjel bilen, da. 

Faren min og hans kompiser kjører vanligvis med powerboks på diesel, men de har ikke mye erfaring med dette på bensin, da de vanligvis kjøper større bensinmotorer enn hva jeg har kjøpt.

Det store spørsmålet er: Har noen erfaring med disse? er de gode med motoren, takler motoren det? 

Nye TwinTurbo motorene til BMW er helt rå, så jeg kan visst pumpe ut 200hk av 136hk'en min.

Linken til E-tronic'en:

http://esstuning.com/n13-18i-spec-e-tronic-tuner/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du at du ikke mister garantien fordi du har en boks du kan ta ut når den skal inn?

Har selv hatt en F20 116i med N13 motoren, den var fantastisk - savner den! Vet ikke, men antar at de er holdbare mtp. tuning. Denne motoren er samme type motor (men nok en litt annen versjon) som den som stod i tidligere Mini Cooper S. Og de fikk du levert i JCW-utgave med 218hk fra forhandler. Er sikkert en del ting som er forandret på de da, men det gir deg en peikepinn.

Hadde ikke vår bil vært leasingbil, så hadde jeg gått for software fra ESS (ikke boks) eller AC schnitzer sin som tar ut ca like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker at jeg kan ta den inn og ut før service for å ikke miste garantien. Synes det er litt vel radikalt å ta ut styringsenheten for å cracke software i bilen. Har snakket med Chiptuning Norge, og de kan legge inn software til 215 hk. Men siden jeg heller vil beholde garantien, så har jeg lyst på boks, E-tronic.

 

jeg lurer også på om den er mulig å spore. Om BMW kan se at jeg har hatt en chip koblet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, papertiger skrev:

Tenker du at du ikke mister garantien fordi du har en boks du kan ta ut når den skal inn?

Har selv hatt en F20 116i med N13 motoren, den var fantastisk - savner den! Vet ikke, men antar at de er holdbare mtp. tuning. Denne motoren er samme type motor (men nok en litt annen versjon) som den som stod i tidligere Mini Cooper S. Og de fikk du levert i JCW-utgave med 218hk fra forhandler. Er sikkert en del ting som er forandret på de da, men det gir deg en peikepinn.

Hadde ikke vår bil vært leasingbil, så hadde jeg gått for software fra ESS (ikke boks) eller AC schnitzer sin som tar ut ca like mye.

Ja, jeg tenker at jeg kan ta den inn og ut før service for å ikke miste garantien. Synes det er litt vel radikalt å ta ut styringsenheten for å cracke software i bilen. Har snakket med Chiptuning Norge, og de kan legge inn software til 215 hk. Men siden jeg heller vil beholde garantien, så har jeg lyst på boks, E-tronic.

 

jeg lurer også på om den er mulig å spore. Om BMW kan se at jeg har hatt en chip koblet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri valgt bokstuning så lenge det er mulig å få software tuning. Bokstuning styrer ikke alle nødvendige parameter som motoren trenger for å gå optimalt. Finnes mange skrekkhistorier om bokstuning, men det gjelder jo stort sett dieselmotor. AC Schnitzer er vel også bare en avansert bokstuning.

Ville sjekket hvilke garantier ESS gir på de to alternativene.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Maxmek skrev:

Hadde aldri valgt bokstuning så lenge det er mulig å få software tuning. Bokstuning styrer ikke alle nødvendige parameter som motoren trenger for å gå optimalt. Finnes mange skrekkhistorier om bokstuning, men det gjelder jo stort sett dieselmotor.

Ville sjekket hvilke garantier ESS gir på de to alternativene.

Har manuelt gir, så det er i alle fall én ting mindre som kan gå galt. Har hatt dieselbiler med Bokstuning før, det pleier å være helt fint. Eneste var vel at automatkassen til min fars E92 ble litt laggete. Han mente at det skyldes helt andre grunner, da. 

Bortsett fra det, så har vi hatt X1, X3, X6, E60, E92 osv. med Diesel og har prøvd bokstuning på alle som en. X6'en ble for kraftig med tuning, spant sidelengs ut av et lyskryss på tørr asfalt xD

Skal spørre ESS om garantier, så finner jeg kanskje ut noe. Dog har jeg hørt at ESS er veldig flinke, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...