bmwe46eier Skrevet Mai 8, 2016 Share Skrevet Mai 8, 2016 Hei! En kompis av meg skulle sveise på en ny lyddemper i dag for meg. Fikk igjen bilen og la fort merke til at klokken ikke var nullstilt, altså han hadde sveiset uten å koble av batteriet. Han bare lo av at jeg bemerket at han ikke hadde gjort dette, da faren har jobba som biloppretter og lært han at dette ikke var nødvendig. Bilen starter og går som før. Kan han ha gjort noe skade? Sitter å dunker hode lit henda atm med nerver Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sexeren Skrevet Mai 8, 2016 Share Skrevet Mai 8, 2016 Har aldri kobla av batteri når jeg sveiser å kjenner mange så sveiser uten og gjøre det.. men tror sveiser du i nærheten av mye elektronikk, batteri å diverse hjerner og moduler så er det anbefalt å koble fra batteri.. Eller det er anbefalt uansett for å være på den sikre siden.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 8, 2016 Share Skrevet Mai 8, 2016 Er det ikke ok siden strøm bestandig går korteste vei da? Såfremt man har satt jordingsklemma nært området man sveiser er det vel ok? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwe46eier Skrevet Mai 8, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 8, 2016 (endret) Skjønner det men han sveiset lyddemperen og hjernen ligger langt unna dette, ser han har slipt på hanken som går til til gummfiestet, så var nok grunnet relativt nærme. Så da trenger jeg ikke å ha noia for at han har ødelagt noe? Endret Mai 8, 2016 av bmwe46eier Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
adne95 Skrevet Mai 8, 2016 Share Skrevet Mai 8, 2016 (endret) Hadde bilen på svendsen eksos i vinter, ble sveiset en del, men de hadde ikke tatt av polene. Karosseri/ramme er en ting, men sveiser du eksos og sørger for å ha god jording i nærheten av der du sveiser, så har jeg vondt for å tro at det er noen praktisk fare for elektronikken i bilen Husker jeg reagerte på det en gang jeg var innom ett verksted og fikk sveisa noe på en mc, fikk til svar at så lenge jordinga var god og nærme der det sveises, så var det ingen fare. Strømmen vil jo uansett ta letteste vei, og det er ikke gjennom styringsbokser/hjerner. Og hvertfall ikke så lenge det sveises eksos, så no worries Endret Mai 8, 2016 av adne95 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwe46eier Skrevet Mai 8, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 8, 2016 Altså han har sveiset gulvet mitt en gang for noen måneder siden og, så skal ikke forundre meg om samme greia ble gjort da (Var disse dreneringshullene som er på gulvet bak) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stoltbmwelsker Skrevet Mai 8, 2016 Share Skrevet Mai 8, 2016 (endret) Uten at jeg kan love noe, så har det nok mest sannsynlig gått bra begge gangene han har sveiset. Strøm vandrer den korteste veien, og skal du knekke hjernen knekker denne uansett om batteriet eller ikke er påkoblet da denne er jordet til karosseriet. Skal du beskytte hjernen må du koble den helt av. Dette er i hverfall det jeg har som lært som lærling som bilmekaniker. Håper jeg har lært riktig for ellers hat jeg knekt flere tiltalls hjerner på bilene til folk+ min egen bil. Har faktisk bare koblet av batteriet en gang og det var når jeg sveiset batterikassa på e36´en min. Endret Mai 8, 2016 av stoltbmwelsker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet Mai 9, 2016 Share Skrevet Mai 9, 2016 Jeg har aldri tatt av noen pol når jeg har sveiset, men så har jeg kun sveiset eksos og diff omtrent da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kortsluttning Skrevet Mai 9, 2016 Share Skrevet Mai 9, 2016 Batteriet kobler de sikkert av etter at hjernen eller fin elektronikk er ødelagt Viktig å ha bra jording i nærheten av der du sveiser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stoltbmwelsker Skrevet Mai 9, 2016 Share Skrevet Mai 9, 2016 (endret) Som jeg lærte "du grunner ikke på ramma når du skal sveise eksosen". Endret Mai 9, 2016 av stoltbmwelsker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå