Gå til innhold

Melanki´s E39


 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har vært en "lurker" på forumet en stund, og lært veldig mye.
Nå som jeg har store planer har jeg da valgt å opprette en tråd for å holde oversikt og for å få råd.

Er en relativt sliten 520iA som ble kjøpt til en rimelig sum.
Har jo hatt en 316iT tidligere, så er jo en oppgradering sånn sett.

Mye romsligere og komfortabel å kjøre, men drar ganske dårlig for å ha 40HK mer..
Så det må det gjøres noe med! :whistle:

41_485456724.jpg

Er jo student og avhengig av bil for å komme meg på jobb om nettene, så blir vedlikehold i første omgang.
Men målet er å gi E39en en litt moderne look, og få litt mer bunndrag ut av den.

Ting som skal gjøres
(
VANOS O-RINGER
( ) SMD ANGEL EYES
(x) Skifte Multi reim + AC reim sammen med vannpumpa
(x) LED oppgradering over hele fjøla både innvendig og utvendig + AE
(Pusse lykteglassene
(MANUAL SWAP
(xINTERIØR SWAP
(xMULTIFUNKSJONS RATT
(AVTAGBART HENGERFESTE
(SENKESETT

Ting som vurderes
(x) Motor swap (M52B20 -> M52B28)
(x) M sport ratt
(x) Custom Head unit (FM sender er py!)
(x) M fanger foran
(x) LED Tail lights
(x) Clear blinkers
(x) Sote ruter

Service Logg

Skiftet Panserwire                / ~267000KM / April 2016
Skiftet Knirkeforing H.B        / ~267500KM / April 2016
Skiftet Motorolje                   / ~269000KM / Juni 2016
Skiftet Vanospakning           / ~269000KM / Juni 2016
Skiftet Tennplugger              / ~269000KM / Juni 2016
Manual Swap                      / ~270000KM / August 2016
Skiftet Motorolje                   / ~290000KM / Februar 2017
Skiftet Bremserør H.F         / ~290000KM / Februar 2017
Skiftet Bremserør V.B        / ~290000KM / Februar 2017
Montert Supersport            / ~290000KM / Februar 2017
Black Evolution
Skiftet eksospotte feste    / ~290000KM / Februar 2017
Skiftet Servoslanger         / ~290000KM / Februar 2017

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har jo endel rust, veldig synelig på bakluke, og kanalene ihvertfall.


Så leker jo med tanken på å importere en rust fri 523i / 525i / 528i fra tyskland / sverige med de tilbehørene jeg har lyst på.
(Større motor, manuell girkase, Skinn interiør, Multifunksjonsratt, avtagbar hengerfeste)
Har noen erfaringer med dette?

Har jo ikke tilgang til kompressor + sandblåseutstyr, blir vel laber kvalitet på rust fjerningen med vinkelsliper & stålbørste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ute etter billig pendlerbil, tror jeg @Gabz kan samtykke i at 520d er halvparten så dyr å kjøre som 520ia :P Siden du er student ville jeg personlig ikke engang vurdert å beholde bilen (min 530d bruker ca litt over halvparten av din), men opp til deg. Følger med ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Shattered hvis jeg hadde tenkt bare i $$$ så hadde jeg byttet til en sliten Toyota / Mazda / Honda diesel beist for lenge siden.
Blir fort 2k i bensin + bom penger når jeg tar en tur hjem til Moss :whistle: (Men har tenkt på det v. flere anledninger)

Nå er det for seint, bestilt Vanos pakninger og masse deler.
Tviler på at jeg kan få 25k+ for den etter å ha shinet den opp, og da kan jeg like godt beholde den :devil:

Har jo planer om å kjøpe en Diesel avensis vrak m. manuell og få den EU godkjent da søstra mi trenger noe å øvelseskjøre med. Moren min har kun automat og vil at hun også skal ta automat lappen! :stupid: Ikke så lenge hun er i slekt med meg sier jeg.
Men kan hende jeg selger BMWen da :P Ellers har jeg jo mopeden om sommeren, bilen kjøpte jeg i vinter fordi jeg ble dritt lei av å tryne m. sykkelen hele tia.

 

Ellers har jeg fått bestilt mye småtteri på Ebay som diagnose kabel ++, studerer jo data så blir spennende å hva man kan få til.
Blir lagt inn en stor bestilling på GS imorgen når jeg får byttet skjermen på mobilen da jeg ikke har kodebrikke ](*,)
Noen mangler / tillegg folk vil legge på?

bestilling.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, men var noen ting de ikke hadde på lager :-(

Har kun en uke ferie, så betaler 3-400 mer og bestiller fra GS da de har det på lager.

Å være student og jobbe kan sammenlignes med slavearbeid innimellom :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drev å sjekket at alt var på stell før avreise til Oslo imorgen.
Alltid lurt på hvorfor front fangeren hang dårlig, tror jeg fant årsaken..

IMG_20160606_081950.jpg

IMG_20160606_081947.jpg

 

Må jeg skifte hjulhuset for å få korrigert frontfangeren?


Så mye rart man finner ut etterhvert, som at bilen ble levert blå fra fabrikken.
Sliter med stein mellom bremseskive og bremseskjold, så at forrige eier hadde fjernet bremseskjoldet på høyre side foran men ikke venstre. Har en mistanke om at den har vært i en front kollisjon på høyre siden :?

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge utstyrslista har bilen originalfarge ;) 

 

    Colour     VERMONTGRUEN METALLIC (356) 

Helt vanlig å fjerne bremseskjold foran, men jeg ville tatt begge sider samtidig :P

Endret av Shattered
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje brukt dårlig VIN decoder da, fikk Dunkelblau 263 >>
Skal fjerne v.s. når jeg får den på bukk og smøregrav i Oslo.

Edit: Fikk tak i Bentley manual :D

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Service logg #1

DATO:    14.07.2016
KM.STAND:    272.644

ARBEID UTFØRT:

  • Skiftet VANOS pakning
  • Skiftet motorolje m. filter
  • Skiftet kabinfilter
  • Skiftet luftfilter
  • Montert SMD LED Angeleyes i originale Hella Xenon lykter 8)
  • Skiftet kjedestrammer

Skulle reise tilbake til Bergen derpå, så stresset veldig med arbeidet og glemte dessverre og ta bilder :-(

 

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på jakt etter en grei delebil i det siste bare for fun, og funnet et eksemplar m. hull i golvet :shock:
Den var jo bedre utstyrt m. diverse ting jeg har hatt lyst på, så kjøper den muligens imorgen.
 

Har noen spørsmål som dere kunne hjulpet meg med?

  1.  Tror det sitter supersprint anlegg på den, hvordan kan jeg bekrefte dette?
  2. Er det virkelig umulig å gå fra ikke nedfelbare til nedfelbare bakseter?
    Holder det ikke å introdusere bakveggen til Mr. Vinkelsliper og deretter borre fast / sveise fast hengslene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...