Gå til innhold

Innkjøp av løftebukk


minim
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg går å tenker på å kjøpe løftebukk å ha i garasjen jeg bruker til daglig. Har ca. 3meter høyde fra gulv til garageport og bredden på garagen er ca. 5m så jeg har mulighet til å ha to søyler med full høyde, men hva skal jeg se etter? 

Jeg skrur kun på hobbybasis så tenkte å høre om de med litt mer erfaring med slik har noen gode tips å komme med. To søyler eller sakseløfter med nedfelling er vel alternativene. To søyleren er litt upraktisk når det kommer til den daglige bruken av garagen siden de står litt i veien, men til gjengjeld så er det jo veldig bra tilkomst under med den i forhold til sakseløfteren. Hva er det man skal se etter på sakse/tosøyler når man kjøper?

Hadde håpet å holde kostnaden under 20000 og brukt er et veldig reelt alternativ, men det er ikke så ofte å se på finn. 

Den blir brukt til dekkskift og generelt vedlikehold. Første jobben blir rådelagerbytte :)

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde kjøpt en brukt 2søyler med skruer og en motor på hver søyle.

da slipper man kjøre over en bånnramme hver gang.
har dette selv, fungerer fint, bare husk og smør skruene en gang iblandt, 

ga selv 6k for min

 

Endret av janerik171187
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg personlig liker ikke saksløfter, da jeg mener dette kun egner seg til hjulskifte. Basert på mine erfaringer er det 2 søyler som er det beste å skru på. Søylene blir ofte et stort irritasjonsmoment når garasjen skal brukes til parkering av biler i tillegg, så da kan man se på flyttbar løftebukk som et alternativ :) 

Endret av stoltbmwelsker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 søyler er det mest praktiske men jeg ville undersøkt hvor sterkt gulvet er før jeg gjorde noe mere. Søk på de forskjellige fabrikatene, som regel så finner du krav til betongtykkelse og armering. I verste fall så må du skjære ut en stor firkant der som søylen skal monteres for og grave ut og støpe på nytt. Veldig kjedelig hvis det løsner og tipper når du står under bilen. Han jeg har garasje sammen med ville svært gjerne ha en 2 søyler men da gulvet er kun noen få cm tykt så tør jeg ikke. Da ble det en gammel firesøyler, føles mye tryggere men litt tungvint hvis hjulene må av.

Sakseløfter egner seg ikke for oss som kjører ordentlige biler, kan til nød gå hvis man kjører en gnager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så de med en motor og kjetting er ikke noe særlig? Jeg får bare saumfare Finn etter noe slikt og håper på å komme over noe slikt da. Har ikke vært mye å se der de siste ukene, men det dukker vel opp innimellom.

Ang det med sakseløfteren så er jeg litt enig, men samtidig er det kjempepraktisk til dagligdags garagebruk siden de ikke er i veien. Man får jo også gjort det meste av girkasse/motor/bakstillings/forstillings arbeid på sakser, men slik som dieselfilteret på E70 må fortsatt skiftes fra gulvet.. Ved polering er sakser også genial siden man ikke har noe i veien på sidene og kan få bilen i arbeidshøyde. Om det ikke er noen umiddelbare bakdeler jeg ikke ser så er den veldig passende til mitt bruk. Prisen passer dog ikke siden disse ligger på 25-30k pluss en kostnad på grunnarbeid i garsjen.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Rune-K said:

2 søyler er det mest praktiske men jeg ville undersøkt hvor sterkt gulvet er før jeg gjorde noe mere. Søk på de forskjellige fabrikatene, som regel så finner du krav til betongtykkelse og armering. I verste fall så må du skjære ut en stor firkant der som søylen skal monteres for og grave ut og støpe på nytt. Veldig kjedelig hvis det løsner og tipper når du står under bilen. Han jeg har garasje sammen med ville svært gjerne ha en 2 søyler men da gulvet er kun noen få cm tykt så tør jeg ikke. Da ble det en gammel firesøyler, føles mye tryggere men litt tungvint hvis hjulene må av.

Sakseløfter egner seg ikke for oss som kjører ordentlige biler, kan til nød gå hvis man kjører en gnager.

Betongen er av ukjent kvalitet, men 4søyler er uaktuelt pga plass. Har Hilti og gravemaskin så litt betong skal ikke være et stort problem å bli kvitt :D Når jeg kontaktet en forhandler av nye bukker så sa han at bukkene bare kan festes inn i toppen også eller bruke en stålplate over betongen så står de veldig bra (ikke godkjent). 

 

Det er jo nesten 80cm mellom mange av saksleløfterene da. Er det så mye man ikke kommer til? tenkte at man kom greit til det meste med en slik også, men jeg har lite erfaring med dette så kan godt være noe jeg overser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for (brukt) sakseløfter, og kunne ikke tenkt meg noe annet, da garasjen er i daglig bruk som garasje også.

Hos meg er det 88cm mellom "platene", noe som holder til det meste for min del, da det kun er enklere ting jeg kommer til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med en Nussbaum 2 søyler så får jeg bare håpe det er bra greier :D Sikkert litt trangt å kjøre inn/ut på til daglig, men når søylene kan stå såpass off senter så kan de jo trekkes litt inn i garagen så da blir det ikke så ille å gå inn og ut av bilen håper jeg. Godt mulig at man ikke kan plassere en bmw som er godt vektbalansert på samme måte som en golf, men det finner jeg vel ut av. 

17397_big.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre :) Jeg har handlet helt usett og har ikke funnet så mye info om disse modellene på nett så var litt spent.

 

Fikk type nr tilsendt i dag og da så jeg at det var SLE2.30 3tonner, men den var fryktelig smal i mellom søylene. Det går sikkert bra, men det sto at det var "Drive-through width (mm) 2230 og det bekymret meg litt. Flere andre jeg så på via nett var 2.8meter mellom søylene og da er det greit med plass. 2,23meter gir meg 15 cm klaring på hver side av X5en og 19cm klaring på hver side av M5en. Jeg skal klare å treffe det uten store bekymringer, men jeg er ikke eneste sjoføren i familien (no offense).. Har en alternativ garage jeg kan sette den i så får måle litt på det når jeg kommer hjem og se hva jeg finner på..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. Blir E60 M5 og E70 X5 som går i min så ingen av den er like nette som E30n :P Men skal nok gå fint likevel. Monterer de ca. 4meter fra garageporten så blir de ikke stående så veldig i veien når man skal inn og ut av bilen 

 

Jeg var å hentet den i dag og fikk dem på plass der de skal stå. Ble kreativ montering av bukkene i dag med gravemaskin. Kan brukes til det meste den kjekke saken her :)

IMG_1245.JPG

Kun prøveplassert dem løst på gulvet enda. Har ikke noe å bolte dem fast med så blir ikke gjort mer før jeg får tatt en tur på Motek på mandag å hentet noen skikkelige anker. 

IMG_1247.JPGIMG_1248.JPGIMG_1249.JPG

 

Det dukket opp noen spørsmål med tilpassning av gulv her.. Er det noen som har montert slike før som vet om det er viktig med helt plant gulv? Det er ganske grov gammel støp her så det er på ingen måte jevnt og søylene står ikke i vater og de "gynger" lett siden det ikke er plant. I manualen står det følgende tekst så jeg lurte på å shimse litt: 

"• Lining up the column with spirit level. • If necessary put thin metal sheets between the base plate and the floor until the lift is in the correct vertical position and the contact between the base plate and the floor is available. "

 

Og så er jeg langt unna på tykkselse av dekket også ser jeg. De anbefaler minimum 150mm tykkselse, men jeg måte mitt på flere steder i noen dreneringshull som er borret og da var det i fra 9-10cm tykt. Om det er B20 eller B25 kvalitet er også helt uvisst siden dette gulvet sikkert er 25-30 år gammelt minst. Med den forlengeren i lengdeaksen på sokkelen så føler jeg meg relativt trygg på at betongen ikke kommer til å gi etter. Jeg kommer heller aldri opp i full løftehøyde som denne er beregnet på (mindre vektarm) siden det bare er 3meter i fra gulv til det laveste i taket (garageport). Dette er vel oppgitt for 1.9meter høyde og 3 tonn, men jeg kommer neppe noe særlig over 2.2 tonn og 1.5 meter.. 

innfesting.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på når man monterte nye løftebukker i høggeriet jeg jobbet før. Der brukte man shims for og få søylene til og stå i vater. Det er vanskelig og få et betonggulv helt rett.

Angående bolter så var det et par av boltene de monterte som ikke dro ordentlig. Da satt de flere bolter langs kanten av sokkelen med store skiver på. Ellers er jeg enig med deg angående dine betraktninger på de ekstra støttene du har og løftehøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Rune. Jeg var hos motek i dag, men de var egentlig ikke mye til hjelp :/ De ville ikke si noe særlig om det sikkert i og med at det ikke kan garantere noe når dekket ikke er som beskrevet.. Sa vel at jeg ikke trengte noen garantier jeg ville bare høre hva de trodde de som hadde litt erfaring med det, men det hjalp ikke..

Endte med å kjøpe Hilti M16x137 anker med 12.7kN (1.27tonn) strekklast som krevde 85mm hull. Skal borre i kveld tenkte jeg. Det vil gi ca 10tonn strekklast per søyle, men belastningen kommer aldri jevnt så vet ikke helt. Skal prøveløfte gravemaskinen som er 2.6-2.8 tonn og veldig smal som først prøve for å se om det holder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...