Gå til innhold

BMW e60/61 råd


bilxtra
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har begynt og kikke litt rundt etter e60/61 for mitt neste bilkjøp da jeg ønsker og prøve noe annet enn vag etter for mange år her. 

jeg har hovedsaklig tittet på 530D, men nå også snust såvidt litt på 525D, har prøvd og google litt og etter hva jeg har funnet ut er det masse el feil på tidlige e61 som ikke nødvendigvis er på e60. Ønsker gjerne noen innspill og meninger om de forskjellige motorene samt karrosseri typene, hvem er mest populære og hva er det minst tull med ? 

automat og m-tech er ett must.

 

Luftfjæring, jeg er relativt grønn på BMW, har alle disse bilene luftfjæring ? kun bak ? har lest litt om defekte kompressorer men virker ikke som omfanget er helt der det var på audi allroad.

 

Håper på noen tilbakemeldinger her, mulig jeg har postet denne på feil sted, gi meg isåfall beskjed så flytter jeg den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E61 er plaget med brudd i ledningsnett til bakluke og med panoramataket samt luftfjæring bak. 

Det er helt klart flere E61 enn E60 på markedet, ergo er vel E61 mer populært (stasjonsvogna om du ikke visste det). 

Kun E61 har luftfjæring, og det er kun bak.

Skal du ha diesel eller bensin? Hva er budsjettet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nødvendigvis ikke mer el-feil på e61 enn e60, men om bilen har panoramatakluke er dreneringen til denne designet på en slik måte at om den går tett, så risikerer man å få vann i reservehjulsbrønnen der elektronikken ligger, noe som naturligvis ikke er bra. I tillegg sliter man med at ledningene i hengslene til bakluken blir ødelagt av slitasje i e61.

Det er kun e61 som har luftfjæring, og da kun bak.

Ellers vil jeg råde deg til å gå for en bil etter faceliften, dvs., en bil produsert etter mars 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar ! 

Budsjettet er satt til "helst" 150-200k, men kan strekkes noe over om nødvendig. (maks 230) 

Trodde 530D kun var diesel, men ihvertfall så er dette drivstoffet jeg er ute etter :) 

Hva er forskjellen etter facelift ? er det slik at det rett og slett ikke lønner seg og kjøpe biler fra 05-06 ? 

Hvilken motor er og anbefale ? jeg kjører en god del med henger og dette er mye av grunnen til at jeg titter på 530 og ikke 520, svigerinnen min har en 520 og den blir litt liten motormessig føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som slutter med "D" er diesel. 

Jeg hadde i det minste forsøkt å finne en 525D facelift. Kan bli litt stramt med tanke på budsjettet, men det kan jo dukke opp noe. Det er mange forskjeller, både estetisk og teknisk. Frontlykter, andre dyser i motoren (piezo i facelift) - saltkjelen har skrevet et lengre innlegg om det her: 

 

Det er ingenting i veien med pre-facelift E60. Har selv 525D pre-face. Hatt den i 2 år nå uten noen problemer bortsett fra bytte av slitedeler + EGR-termostat og hovedtermostat. De to siste kan sies å være del av vedlikehold og service, de ryker rett som det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

525d facelift får man fint til under 200 :) Ga selv 175 for min som er greit utstyrt. Dog har min ikke M-sport og ligger en del lavere i pris. Det eneste man må tenke litt på når det gjelder facelift 525d vs 530d er at motorene er "lik" (begge to er 3-litere) men at 525d har en mye svakere automatkasse. 530d-kassen er mye mer solid og tåler mer nm. Greit å tenke på vis du skal dra mye henger :)

Ellers kan jeg anbefale E61, vanvittig gode biler å kjøre. Ang driftsikkerhet kan jeg ikke si så mye enda da jeg kun har hatt den i 2 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar og jeg fikk mye ut av det her ! 

Ser for meg ut som at det tipper litt begge veier egentlig med tanke på facelift og ikke. Jeg leser bare automatkasse og tenker umiddelbart at da er 525D utelukket.

Tror nesten alle jeg har pratet med nevner at deres biler har problemer med elektronikk i panorama tak og takluke. Er dette rett og slett bare og lodde sammen igjen eller er det nytt ledningsnett som gjelder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt facelift til tross. Der er de fleste barnesykdommer luket bort. Det at girkassen er svakere betyr ikke at den ryker så lenge den får vedlikehold. Men trim er ikke anbefalt på 525d facelift med automat. 

Alle mine kamerater som kjører E61 har og hatt problemer med ledningsnett til bakluke. Det tok oss en kveld å fikse ved å skjøte ødelagte ledninger :) Nytt ledningsnett er kun greit vis man har garanti. Vi tok å "forsterket" det med å bygge det inn i mer tykk tape og legge på beskyttelse på kantene ledningene ligger å gnager på. Ang panoramataket er det jo bare tett drenering, så vis man gjør litt forebyggende arbeid ved å holde denne ren og åpen er det ikke et problem :)

Ellers er jo 3-literen i 525d og 530d solid som bare det. 

Finn deg en pen facelift E61 med diesel så blir du nok knakendes fornøyd. Mye bil for pengene for tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julianv: Hvem er det som ikke anbefaler trim på 525 lci med automat hvis bilen brukes normalt?? Derimot hvis man skal ta "burn out" til stadighet så ser jeg problemet.

At girkassen trenger vedlikehold er jeg helt enig i at bør gjøres, ved flushing og oljebytte, men det gjelder vel de fleste automatkasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maxmek skrev:

Julianv: Hvem er det som ikke anbefaler trim på 525 lci med automat hvis bilen brukes normalt?? Derimot hvis man skal ta "burn out" til stadighet så ser jeg problemet.

At girkassen trenger vedlikehold er jeg helt enig i at bør gjøres, ved flushing og oljebytte, men det gjelder vel de fleste automatkasser.

525d facelift sin automat har max anbefalt 400Nm belastning. Mao akkurat det samme som den 525d motoren yter. Forøvrig samme automat i 520d og 525d. 

Hadde gått på en 530d idag om jeg skulle kjøpt. Synes ikke min 520d er så mye dauere enn 525d. 22 hester og 50Nm mer. Men sekserlyd og gange trekker opp. Litt mer knatring i 520d

Om du kan strekke deg til 530d facelift hadde jeg gjort det. Den kan du fint trimme til 600Nm og 290 hester. Evt ventet ett år til du fikk råd 😎

Brudd i bakluke, tull med panorama/vann, er gjengangere når vi diskuterer e61. og Lykke til! 

Endret av johanngj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har hatt både preface og lci 525d begge tunet 177-212hk 400-450Nm, og 197-250hk 400-500Nm og ikke hattt noe problemer. Kan heller ikke huske å ha lest at noen har "blåst" kassa ved normal bruk pga tuning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Maxmek said:

Julianv: Hvem er det som ikke anbefaler trim på 525 lci med automat hvis bilen brukes normalt?? Derimot hvis man skal ta "burn out" til stadighet så ser jeg problemet.

At girkassen trenger vedlikehold er jeg helt enig i at bør gjøres, ved flushing og oljebytte, men det gjelder vel de fleste automatkasser.

Leste et eller annet sted som hadde hatt kassa si inne hos ZF som tok en oljeprøve for å avgjøre om oljen skulle byttes eller ikke. Det var visst noe med at om man hadde kjørt for langt med samme oljen så var det anbefalt å ikke skiften den uten å ta en overhaling på kassa samtidig. Dette var en uttalelse i fra girkasse produsenten. Det var noe med et ny olje kunne gjøre vondt verre. Er det noen som har mer kjøtt på beinet til en slik historie og kan si noe om hvorfor? Brukstralla mi har rullet 171k på det som trolig er den samme oljen og jeg har vegret meg litt for å skifte nå som den har gått så langt i tilfelle jeg ødelegger mer enn jeg reparerer.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Maxmek skrev:

Hei, jeg har hatt både preface og lci 525d begge tunet 177-212hk 400-450Nm, og 197-250hk 400-500Nm og ikke hattt noe problemer. Kan heller ikke huske å ha lest at noen har "blåst" kassa ved normal bruk pga tuning.

Fint at det har fungert bra for deg! Ingenting er bedre enn dét. Men uansett vil det å hente ut 500Nm med den kassa,  være å overskride han smarte tyskerens anbefaling med 25%. Han har jo tross alt laget den. Og ja, de har sikkerhetsmarginer osv, men her er sannsynligvis snakk om å begynne å trimme en bil som allerede har trillet 150-200.000 kilometer.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, minim skrev:

Leste et eller annet sted som hadde hatt kassa si inne hos ZF som tok en oljeprøve for å avgjøre om oljen skulle byttes eller ikke. Det var visst noe med at om man hadde kjørt for langt med samme oljen så var det anbefalt å ikke skiften den uten å ta en overhaling på kassa samtidig. Dette var en uttalelse i fra girkasse produsenten. Det var noe med et ny olje kunne gjøre vondt verre. Er det noen som har mer kjøtt på beinet til en slik historie og kan si noe om hvorfor? Brukstralla mi har rullet 171k på det som trolig er den samme oljen og jeg har vegret meg litt for å skifte nå som den har gått så langt i tilfelle jeg ødelegger mer enn jeg reparerer.. 

Hvis du søker så er det diskutert mange ganger flushing av automatkasse. legg merke til at det er forskjell på å bytte olje og flushing med oljeskift. . Normalt er det ikke noe problem å tune en bil som har gått 150"+km hvis bilen er greit vedlikeholdt og ikke har spesielt oljeforbruk eller andre motorproblemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Maxmek skrev:

Julianv: Hvem er det som ikke anbefaler trim på 525 lci med automat hvis bilen brukes normalt?? Derimot hvis man skal ta "burn out" til stadighet så ser jeg problemet.

At girkassen trenger vedlikehold er jeg helt enig i at bør gjøres, ved flushing og oljebytte, men det gjelder vel de fleste automatkasser.

De fleste som har satt seg litt inn i materiet ang dette?
Min kjøres vanlig og jeg merker det godt. Selve girkassen er ikke "problemet"(i første omgang), men converteren tåler det ikke.

Man får en markant brumming fra converter ved pådrag på lavt turtall. De fleste som har trimmet disse over 450nm sliter med dette. Jeg har 252hk og 510nm og merket det fra første stund.

Denne girkassen er ratet til 400nm, samme er converter. Med BMW sitt performance-kit får man oppgradert converter som tåler 450nm. Jeg liker å stole på de som kan dette :)

Min skal trolig får oppgradert converter i løpet av høsten, ratet til ca 700nm. Flushing får den nå neste uke.

Forøvrig er min gått 130k med komplett servicehistorikk.

Og det er ikke snakk om å "blåse kassen"..
Dog hadde pre-face 525d en kraftigere automatkasse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...