Gå til innhold

Eksklusive garanti BMW, klarlakk flasser

Margrethe
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte en BMW 525 stasjonsvogn 2011 modell brukt i mars. Fikk med noe tideligere eier kalte eksklusive garanti som gjelder ca til august i år.  

Har satt bort bilen for polering og coating, og ble oppringt da de så at klarlakken flasser på panser, bakfanger og skjørter.  De ønsket ikke å starte på jobben da de er redd for at resultatet blir dårlig, men de skal se nærmere i morgen om den har vært omlakkert eller ikke og se hva vi kan gjøre. 

Alt av papirer ligger i bilen som står i en annen by, og finner lite på nettet. Noen som vet hva denne ekstra garantien gjelder for?  Og kan jeg evt klage til BMW dersom den ikke har vært omlakkert?  Den er førstegangsregistrert 22.12.2015, så 5 års garantien gjelder ikke mer.  Men mener da det er ekstremt dårlig hvis klarlakken flasser av etter fem år..  

( Har kontaktet han jeg kjøpte bilen av, han har ikke krasjet eller skadet bilen ut over litt i front som ble lakket og fikset sensor på bmw i Sverige. Har kvittering på dette også og stoler på selger, så ha den vært omlakkert er det evt av eier før han..)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar du mener 22.12.2010. På den tiden hadde BMW to års nybilgaranti, fem år ble innført fra og med 28.01.2011.

BMW sin rustgaranti gjelder i 12 år for biler solgt fra 2004. Lakkgaranti er tre år. Reklamasjon på fabrikasjonsfeil er lovbestemt fem år i Norge.

Du har vært i kontakt med tidligere eier. Han er vel den nærmeste til å forklare hva "eksklusiv garanti" innebærer, og dokumentere dette? Kan det være en garanti i forbindelse med bruktbilsalg fra forhandler?

Hvis bilen er omlakkert, kan det også foreligge en garanti på dette arbeidet.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg fant ut av det :)  

Det viste seg å være en garanti som fulgte med når han kjøpte bilen av en bilforhandler. Fant også ut at bilen er lakkert både i frontfanger og bakfanger og at forrige eier ikke ble informert om dette, ikke jeg heller.  Så har vært i kontakt med advokat i forhold til hvilke rettigheter jeg har iht forbrukerkjøpsloven og i dag sendte jeg brev til firmaet om at de må utbedre feilen, hvis ikke går jeg videre med saken. Uten tvil en dårlig lakkeringsjobb, samt at de har skjult det. 

Fant ut at det var et veldig stort leasingfirma som har eid bilen fra den ble førstegangsregistrert til 2014. Så håper de skjønner at jeg ikke vil gi meg, og ordner opp som de skal så jeg slipper å styre med forbrukerombudet :)

Endret av Margrethe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går det nok rette veien. Hvis et firma har utført omlakkeringen, vil det normalt være fem års reklamasjon på den jobben.

Et generelt tips når det gjelder å få folk til å ordne opp etter seg: Den som krever, den får sin rett, men ikke mer enn det. Den som gir andre litt spillerom til å ordne opp selv, uten å straks bli møtt med Norges lover og trusler, opplever gjerne at en får mer tilbake enn den som krever. Derfor kan det være lurt å vente med å vise til rettigheter til den andre har fått en sjanse, og la dette være trumfkortet hvis forholdet ikke ordner seg minnelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er jeg helt enig med "Basse Lusk". Du kommer nok lenger med å forsøke å inngå en dialog med virksomheten som har utført lakkjobben enn å hugge ved første kontakt. Jeg ser for øvrig ikke at det at støtfangeren er opplakkert utløser en opplysningsplikt fra selger heller, jfm. kommentaren om at de har "skjult" det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig som Basse Lusk og Saltkjelen sier her. Nå vet jeg ikke helt hva NAF sine advokater har anbefalt, men det er sjeldent god taktikk å fremme krav med lovhenvisinger umiddelbart. Det er ikke sjeldent jeg skriver et brev eller epost på et folkelig språk og som fremstår å være fra klient heller enn gjennom meg som advokatfullmektig eller advokatfirmaet, som første del av korrespondanse/dialog - en ser gjerne en tendens til at sakene da ordner seg vel så raskt (i alle fall i mindre saker) og at konfliktnivået holdes på et vesentlig lavere nivå.

Når det gjelder faktum ellers så ordner nok saken seg, ved første øyekast så fremstår det som om det er gjort en dårlig lakkeringsjobb tidligere og at den som utførte dette lakkeringsarbeidet plikter å rette opp i dette i henhold til reklamasjon.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjort er gjort og spist er spist. Jeg ser den når dere sier det, men når jeg har brukt over 400.000 på en bil hvor det preller av klarlakk tre steder og både Billia og bilpleiefirmaet er helt satt ut over at det i det hele tatt skjer så hiver jeg meg rundt og ringer de jeg kan ringe. Og med 24 år på baken så gjør jeg selvfølgelig som jeg blir anbefalt av NAF, som har erfaring med slike saker.   

At jeg kunne gjort det annerledes er nok riktig, men såfremt dere ikke kan skru tilbake tiden så er det ingenting å gjøre med det. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går faktisk an å skru tilbake tiden i slike tilfeller. Trylleordet er "beklager". :) Beklager at jeg blandet inn NAF og deres advokater, men jeg ble bare så stresset av situasjonen, siden jeg er helt uten erfaring. Jeg ser nå at dere er et ordentlig firma, og er sikker på at dere hadde ordnet opp uansett.

Den som gjør alt rett, kan ikke gjøre stort. Det viktigste er ikke å unngå feil, men å lære av de feil man gjør. Gi deg selv en sjanse, og gi andre den samme tabbekvoten. Den holdningen er ikke bare fin mot deg selv og medmennesker, men ikke minst mot lakkverksteder som bommer en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...