Mariuse34 Skrevet Juli 4, 2016 Skrevet Juli 4, 2016 hallo! Tok en råsjanse og kjøpte en E46 2.2 touring usett her. Ble for fristende! Skal hente bilen i løpet av uka. Ifølge eier så falt multireim av. Den står ikke så langt fra mine foreldre så tenkte å bare taue den hjem til dem, ta med nye reimer og reimhjul og bytte der. Men er det noen åpenbar grunn, utover slitte reimer eller reimhjul som gjør at reimen sliter seg eller faller av? Selger er ingen bilmann, så lite å hente der iforhold til dette. Men bil har ikke kokt etc. Marius
Reef89 Skrevet Juli 4, 2016 Skrevet Juli 4, 2016 At reimen faller av er nok fordi den enten er slitt i stykker eller at strammehjulet ikke lenger strammer den fordi fjæren er rustet.. full av drit.. korrosjon osv. Derfor man alltid skal bytte strammer samtidig med reim Mariuse34 reagerte på dette 1
Mariuse34 Skrevet Juli 4, 2016 Forfatter Skrevet Juli 4, 2016 Ja jeg regnet med det. Jeg spør fordi jeg må kjøpe med deler på GS før jeg stikker sørover. Den står på sørlandet nemlig, og kveldstilbudet på BMW-deler er heller begrenset hvis jeg kjøper med NR 6, 8 og 14 her, i tillegg til reim bør jeg vel ha det jeg trenger?
Mariuse34 Skrevet Juli 4, 2016 Forfatter Skrevet Juli 4, 2016 Hva trenger jeg av verktøy her. Jeg har det spesialverktøyet til å ta av vifta med, og fastnøkkel i riktig størrelse. Men for løpehjul etc hva trenger jeg av skraller og fastnøkler. Pappa har jo en god del verktøy, men tar med hva jeg trenger ekstra fra Oslo. Ah, er det noe mer spennende enn å kjøpe bil usett?
Mariuse34 Skrevet Juli 5, 2016 Forfatter Skrevet Juli 5, 2016 Er forresten noen år siden jeg gjorde dette sist. Da på E39. Må jeg av med mer enn litt slanger og viftebladet for å komme til? E46 er jo litt trangere enn e39, må jeg ut med radiator etc?
E.C. Skrevet Juli 5, 2016 Skrevet Juli 5, 2016 Du må mulig ha Unbrako, ellers er det ikke noe spesielt der. Det er dog en del forskjellige strammere som finnes. På bil med klima så er vel klimareimen ytterst og må tas av først. Den er det mest pes med. Hvis bilen har automat så bør du ikke taue den noe særlig.
Mariuse34 Skrevet Juli 5, 2016 Forfatter Skrevet Juli 5, 2016 4 minutter siden, E.C. skrev: Du må mulig ha Unbrako, ellers er det ikke noe spesielt der. Det er dog en del forskjellige strammere som finnes. På bil med klima så er vel klimareimen ytterst og må tas av først. Den er det mest pes med. Hvis bilen har automat så bør du ikke taue den noe særlig. Er en 320i manuell. Jeg har gjort dette i 2012, men da på en 523i med klima og automat. Jeg vet hvordan man gjør det, men er litt rusten samtidig. Mest med tanke på stammer. Stikker en tur på GS etterpå og hører med dem, dette bør vel de ha litt peil på?
E.C. Skrevet Juli 5, 2016 Skrevet Juli 5, 2016 Ja, de bør nok ha noe du kan bruke på lager. Er kanskje bare hydrauliske strammere på E46 når jeg tenker meg om.
Mariuse34 Skrevet Juli 5, 2016 Forfatter Skrevet Juli 5, 2016 Jeg håper det. Gamblet på å bestille hydraulisk. Er en m54b22-motor. Så input er jeg glad for. Hvor vanlig er det at vibrasjonsdemper går og lager denne type reimvas
Reef89 Skrevet Juli 5, 2016 Skrevet Juli 5, 2016 (endret) Har samme motor og det er fjærstrammer, altså fjær som står i spenn og slinten må taes ut, på både ac reim og multireim. (hos meg hvertfall) Hvor vanlig det er nok forskjellig, jeg har hatt min E60 siden 2009 og skiftet alt dette for første gang tidligere i år. Ganske enkel jobb sånn egentlig, ingenting trengtes å demonteres i motor rom. Multireim kan tas ovenfra mens ac reim må en under. AC reimen må uansett av først. Samme pipe str. på begge hjulene. Dette bildet kan også være greit å printe ut og ha ved siden av når du monterer igjen. Endret Juli 5, 2016 av Reef89 Mariuse34 reagerte på dette 1
Mariuse34 Skrevet Juli 5, 2016 Forfatter Skrevet Juli 5, 2016 Takk! Jeg har byttet reim og reimhjul før, men ikke strammer. Casen er. Jeg har kjøpt bilen usett. Den står hos selger med multireim som er hoppet av. Jeg tar sjansen på at bilen har hydrailisk strammer, hvis ingen har invendinger og mener jeg bør ha mekanisk. Spørsmålet er: Er det grunn til at tro at M52B22 har samme strammesystem på E39 og E46. For jeg har en E39 M54B22 stående i garasjen her og kan jo sjekke hva slags strammemekanisme den har og kjøpe samme. Delen kommer til GS i morgen. Jeg bestiller ny AC-reim og tenker jeg. Jeg tenker å bytte disse delene hos kjøper, som er 20 km fra mine foreldre. Kontrollspørsmål: Kan jeg eventuelt bare skjære over AC-reimen og kjøre til mine foreldre uten? I tilfelle jeg har dårlig tilgang under der bilen står nå.
E.C. Skrevet Juli 5, 2016 Skrevet Juli 5, 2016 Bare å kutte AC-reima og skru av AC-kompressoren det. På min E36 er AC-strammeren hydraulisk, mens strammeren til hovedreima er mekanisk. Du trykker jo strammeren mot retningen den strammer så du får av reima og når den ikke lenger er i spenn så er det bare å skru ut 1-2 bolter så er den løs. Det som varierer er om det er pipe, unbraco eller torx du må bruke for å sette trykk på strammeren når du monterer/demonterer reima.
vegard89 Skrevet Juli 6, 2016 Skrevet Juli 6, 2016 (endret) Er hydraulisk strammer på e46 m54b22 hvertfall. Ble byttet på min for en stund tilbake. Endret Juli 6, 2016 av vegard89 Mariuse34 reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå