Gå til innhold

Viskosekobling E36, to ulike delenumre... Symptomer på defekt viskose?


ConCon
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk nå på tirsdag ny viskosekobling i posten etter reklamasjon. Monterte så den nye viskosa på bilen samme dag. Virker som det er samme problemet der også, den griper tak hver gang jeg starter opp motor (uansett temp), men bare slurer etter noen sekunder. Selv når tempmåler beveger seg over midten så bare slurer den.

Er det mulig at jeg har gjort noe feil? er det noe annet som kan være galt slik at viskosa ikke får vite at "nå begynner motoren å bli varmere enn den skal"?

Vet at jeg har mottatt en annen (men lik) viskose nå, for var ulike datoer på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

7 minutter siden, ConCon skrev:

Den går varm etter en del kjøring (nåla går forbi midten), men om jeg har på 32 grader inni bilen, så kan jeg kjøre mer uten at den blir for varm. Kjører heller ikke hardt med bilen. Den har ikke kokt.

Hvordan er det når du har litt fart på bilen? sånn ca 80ish eller deromkring? når du kjører fort så har ikke kjølevifta så mye funksjon egentlig da lufta foran bilen blir presset inn i motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli varm da også, men helst hvis det nettopp har vært en lengre oppoverbakke, eller at det er veldig varmt ute. Har stort sett kjørt med 32 grader inni bilen samtidig som jeg har det hjulet til midtdysene på blått, for å få litt kjøligere luft mot meg. De gangene den da blir varm så setter jeg hjulet på rødt, og da går nåla til midten igjen.

Har en bratt bakke opp til der jeg bor, hvor det kjøres i veldig lav fart. Det er ikke sjelden den blir varm etter jeg har kommet opp, hvis ikke varmen står på helt fult inni bilen.

Termostat har blitt byttet, vannpumpe har jeg fått bekreftet av en på verksted at fungerer, varmeapparatet fungerer akkurat slik det skal både på varm og kald luft, også når bilen står på tomgang.

Men burde ikke viskosa reagert når nåla går over midten? eller er det ikke samsvar mellom tempføling på vannet der akselen til viskosekoblingen er, og tempføler til instrumentpanel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, ConCon skrev:

Kan bli varm da også, men helst hvis det nettopp har vært en lengre oppoverbakke, eller at det er veldig varmt ute. Har stort sett kjørt med 32 grader inni bilen samtidig som jeg har det hjulet til midtdysene på blått, for å få litt kjøligere luft mot meg. De gangene den da blir varm så setter jeg hjulet på rødt, og da går nåla til midten igjen.

Har en bratt bakke opp til der jeg bor, hvor det kjøres i veldig lav fart. Det er ikke sjelden den blir varm etter jeg har kommet opp, hvis ikke varmen står på helt fult inni bilen.

Termostat har blitt byttet, vannpumpe har jeg fått bekreftet av en på verksted at fungerer, varmeapparatet fungerer akkurat slik det skal både på varm og kald luft, også når bilen står på tomgang.

Men burde ikke viskosa reagert når nåla går over midten? eller er det ikke samsvar mellom tempføling på vannet der akselen til viskosekoblingen er, og tempføler til instrumentpanel?

Viskose koplingen er en dum enhet, den snakker ikke sammen med noen av systemene i bilen, den reagerer kun på varme og vil da endre på viskositeten til væska inni.

Det kan nesten virke som om du har fått en defekt enhet igjen, jeg ville ringt til Koed og fått byttet til ett annet merke enn Sachs og gjerne hørt om det er ett kjennt problem at Sachs sine Viskoser ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidraget fra vifta i hastigheter på rundt 80 er ganske lite, så hvis bilen går varm i fart ville jeg tippet at vannpumpa holder på å ta kvelden eller at radiatoren er mer eller mindre tett.

Hvis du er så "heldig" at vannpumpa aldri har vært byttet så har sikkert halvparten av skovlene i plast falt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dele mine erfaringer:  E53 X5.

Vifteclutchen låste seg (defekt lager). Dette gav låsing og skikkelig vibrasjon (vifta vred seg litt slik at vifta fikk litt sleng). Bytta vifteclutchen relativt raskt for å si det sånn..

Uorginal ble innkjøpt fra Koed. Denne viste seg å ha for mye viskositet i olja, og hørtes skikkelig volvo ut. Vifta ble med helt opp i turtall. Kjørte med denne noen dager for å se om den "løsnet", men det ble ikke bedre.

Reklamerte til Koed. God service og ny vifteclutch kom raskt i posten (original denne gangen). Montert og testet. Denne gav eksakt samme resultat (vifta ble med høyt opp i turtall). Men en rask prøvetur (1-2 km) førte til at vifteclutchen raskt fikk mindre friksjon, og den gikk over til å oppføre seg som den gamle hadde gjort. Mulig kineserne som lagde den uoriginale hadde tatt feil av nødvendig viskositet ved å teste en original BMW-del og den friksjonen den gir som ubrukt del... Det at denne løsnet er nok ikke viskose-oljen (silikon-olje?) som endret karakter, men heller kulelager, pakninger og slikt som "gikk seg til".

Vifteclutchen er ikke basert på at viskositeten skal endre seg med temperatur. Olje blir mindre viskøst om temeraturen øker. Foran på Behr-enhetene er det en bimetall-fjær som strammer mot akslingen (gjennomgående) hvis den blir varm. Viskositeten i oljen fører til at man får jevnt trekk uavhengig av temperaturen enheten blir utsatt for. Dette holder til å få en luftstrøm gjennom radiatoren også hvis bilen står i ro. Denne luftstrømmen kan igjen påvirke bimetallet hvis det blir skikkelig varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Haug523 skrev:

Viskose koplingen er en dum enhet, den snakker ikke sammen med noen av systemene i bilen, den reagerer kun på varme og vil da endre på viskositeten til væska inni.

Det kan nesten virke som om du har fått en defekt enhet igjen, jeg ville ringt til Koed og fått byttet til ett annet merke enn Sachs og gjerne hørt om det er ett kjennt problem at Sachs sine Viskoser ikke fungerer.

Ringte dit senere samme dag for å holde dem oppdatert angående situasjonen, og fortalte dem at den nye jeg fikk oppførte seg likt som den første... Han synes dette var merkelig siden de hadde solgt mange av Sachs sine viskoser uten å få noen klager på dem. Jeg har også hatt planer om å få testet ut en brukt viskose som jeg vet fungerer. Så vi avtalte at jeg skulle gi videre beskjed etter jeg hadde testet ut dette.

Skal forresten teste med viskosa fra en bil til en kompis av meg i helgen, den vet vi begge at griper tak når den skal, så da ser vi jo fort om det er bilen min eller nye viskosa jeg fikk det er noe galt med :)

2 timer siden, E.C. skrev:

Bidraget fra vifta i hastigheter på rundt 80 er ganske lite, så hvis bilen går varm i fart ville jeg tippet at vannpumpa holder på å ta kvelden eller at radiatoren er mer eller mindre tett.

Hvis du er så "heldig" at vannpumpa aldri har vært byttet så har sikkert halvparten av skovlene i plast falt av.

Utelukker ikke nødvendigvis noe av dette heller. Jeg aner ikke om vannpumpa har blitt byttet tidligere. Bilen har snart gått 225000. Servicehefte er komplett, men har ikke noe verkstedpapirer som viser hva som er blitt skiftet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går har jeg fått testet en viskosekobling som sitter i en BMW (med samme motor, M52B20) til en kamerat av meg. Denne vet vi begge at fungerer i hans bil, og griper tak og blåser godt når det trengs.

Da jeg prøvde den i min bil, så oppførte den seg helt likt som både min opprinnelige, og de 2 jeg mottok fra Koed, med resultat at de bare slurer alle sammen når det er behov for blås, og motor blir dermed varmere enn den skal. I går skjedde dette da bilen sto på tomgang.

Konklusjonen er da slik jeg kan se, at alle viskosekoblingene antageligvis er helt i orden, også min gamle som satt i bilen opprinnelig, selv om de i min bil oppfører seg som om de ikke skulle ha fungert. Så da må det være noe annet galt med bilen min, men aner ikke hva =/

Sendte mail til Koed i går kveld med denne informasjonen, slik at de vet at det mest sannsynlig ikke er noe galt med viskosekoblingene, og jeg beklaget situasjonen. Fikk hyggelig svar på dette tilbake i dag. Så skryt til Koed for god service :)

Endret av ConCon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sitter og tenker litt på den vannpumpa, kan jo hende den er sånn halvveis bare. Motor koker forsåvidt ikke, men nåla går over midten etter noen mil kjøring hvis jeg ikke har på 32 grader inni bilen. Når den går over midten så går den typisk rundt den hvite streken etter midten, så setter jeg på varm luft, så går nåla tilbake igjen :)

Termostaten jeg byttet er fra biltema, 92c, vet ikke om denne er optimal, eller om jeg burde prøvd en original 88c termostat som sitter i M50... passer disse overens forresten?

Byttet termostat fordi den gamle (original 92c) sto sånn halvveis åpen hele tiden, så ble litt treg varm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 320iA med M52 selv. Den kokte over etter 3 dagers eierskap fordi vannpumpa kapitulerte. Måtte ta vannpumpe og termostat på verksted pga tidsmangel, byttet selv senere til termostathus i alu pga smådrypp av kjølevæske. 

De eneste antydningene til varmgang siden da har vært opp på fjellet med sterk sol og 25 grader ute. Da bikka nåla litt forbi kl. 12, det skjedde når man endte opp i varm tunnel bak lastebiler og med lav fart. Ellers har den holdt seg på kl.12 med AC på og liten henger på slep opp bakker der jeg holdt i underkant av 4000 rpm opp bakken i 4-5km for å holde 80km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte meg en ny original 88c hos Bilia nå, så får se om det hjelper noe. Den kan jeg bytte selv.

Samtidig som jeg har av slanger og sånn så kunne jeg kanskje prøvd å spyle vann gjennom radiator for å se om det renner bra inni der... men vet ikke hvilken vei vannet renner... Den ene slangen er festet nederst til venstre (når man står foran bil), og den andre slangen er festet øverst til høyre (når man står foran bil). Hvor renner vannet inn, og hvor renner vannet ut? :)

Hvis det er like ille etter det så får jeg prøve ut vannpumpe, med metallskovler, for å være på den sikre siden... men da må jeg nesten sette den på verksted, for har ingen erfaring med vannpumpebytte selv, og vet at de også kan sitte hardt, også er det ei sånn reim som må av i tillegg, så tør ikke drive med det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaterer denne litt jeg..

Monterte den nye originale 88c termostaten dagen etter jeg fikk den, men den går fortsatt varm etter noen mil...
Passet på å montere den med pilen stående opp. Slangene inn og ut på radiatoren er ikke så stein harde nå som da jeg kjørte med biltema termostat, så da var det vel ikke helt forgjeves iallfall.

Prøvde også å spyle vann gjennom radiator for å se at det rant bra igjennom, og det gjorde det :)

Skal nå bestille meg ny vannpumpe og prøve å bytte denne selv. Er det lurt å kjøpe original pumpe? og er det lurt å kjøpe et sted de har med metallskovler? Ringte GS nå, og de hadde bare med plast.

Kan jo også hende det er vannpumpa som gjør at viskosekoblingen ikke snurrer skikkelig også, siden den er festet på pumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...