Gå til innhold

E46 Harman Kardon - kun lyd i én side?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har en 2004 E46 320D m/ HK stereo og navi. I går oppdaget jeg at det ikke kommer lyd fra venstre side av stereo-anlegget i det hele tatt. Samtlige høytalere, inkl den i hattehylla er døde. Dette gjelder både radio og aux. Noen som har vært borti dette? Har ikke begynt å demontere og feilsøke enda, da jeg foretrekker å vite hvilke connectorer som har hvilke signaler, og hvor kablene går.

Jeg har ikke klart å finne skjemategning, men antar at alle lydkilder går inn til head unit, og ut til forsterkeren i bagasjerommet. Høyttalerne i hattehylla har vel en egen forsterker som får signal fra hovedforsterkeren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt nøyaktig samme feil på en E39 selv. Da var det så enkelt som at den pinnen som styrer lyden på den ene siden hadde falt ut litt fra huset det alle pinnene sitter. Altså, den store pluggen som plugges i selve spilleren. Dyttet den tilbake på plass slik at det mothakket går i lås. Da er det bare å plugge inn igjen, og da skal det normalt fungere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Oppdaget at når jeg trykker inn knappen en høyttaler på, så kommer det litt lyd i venstre side. Aldri skjønt hva denne knappen er godt for, annet enn at lyden endrer seg litt. Det kan tyde på at denne funksjonen blør litt av høyre kanal over i venstre og motsatt. Det er forsåvidt et godt tegn, da forsterkeren tydeligvis fungerer på venstre kanal(er). Og siden problemet gjelder flere inputs (CD/aux/radio), burde det jo være noe med signalet mellom head unit og forsterker.

Såvidt jeg har skjønt er det fire kabelpar som gir signal til forsterkeren i bagasjerommet. venstre foran, høyre foran, osv... Så jeg skal ta ut connectoren på forsterkeren og måle spenningen over disse parene. Litt rart er det jo at en leder i begge parene (venstre foran og bak) skal ha falt ut samtidig. Kanskje det er en kortslutning en plass, og det påvirker heile driden. Får stikke tunga bortpå og sjekke om det kiler!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Tommy_88 said:

...Oppdaget at når jeg trykker inn knappen en høyttaler på, så kommer det litt lyd i venstre side. Aldri skjønt hva denne knappen er godt for, annet enn at lyden endrer seg litt...

 

På mange hjemmekinoreceivere kan du velge ulike akustiske "miljøer"; Hall, consert, stadium, etc. Denne knappen er samme greia. Lydbildet endrer seg litt, om du legger godvilja til skal du kunne få inntrykk av at du sitter i et større rom. Bare tullball IMO :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Bækkmann skrev:

Multimeter også kjekt da :P 0,03Ampere dreper i teorien ;) 

Vekselstrøm, ja. Må opp i relativt høy strøm på lavspent likestrøm. Fant frem Fluke'n, har sett meg lei på støt... :)

16 timer siden, OveN skrev:

På mange hjemmekinoreceivere kan du velge ulike akustiske "miljøer"; Hall, consert, stadium, etc. Denne knappen er samme greia. Lydbildet endrer seg litt, om du legger godvilja til skal du kunne få inntrykk av at du sitter i et større rom. Bare tullball IMO :P 

Lurer på hvor mange ganger jeg har aktivert og deaktivert den funksjonen, uten helt å skjønne greia. Er andre faktorer ved et lydanlegg som er viktigere :P

15 timer siden, salnes34 skrev:

Om du bare har lyd i en side så er det stor sannsynlighet for at det er bm54 modulen som har tatt kvelden. Finnes brukte til OK priser men kan også sendes på reparasjon.

OK, takk for tips. Jeg fikk pent lite ut av å måle på kabelen til HK-forsterkeren. 

Spørs om jeg åpner opp BM54-modulen og tar en titt, evt får tak i reparasjonskit til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...