Gå til innhold

Soting av ruter..hvilken prosent solfilm bør jeg gå for


dopus
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har en 2013 5 serie stasjonsvogn som ikke har mørke vinduer bak som standard. Har bestemmt meg for å få lagt på solfilm, og har fått en grei pris hos et lokalt bilglass verksted.

Jeg skjønnte det slik at det som var vanlig når det gjaldt lysgjennomstrømming...eller mørkhet på film var 15-20 prosent. Nå er jeg litt usikker, har skjønnt det slik at da sperres 80-85 prosent av lyset...blir ikke dette veldig mørkt?? Hvordan er det å ha en slik film med tanke på utsyn på kvelden ved rygging osv??.

Det blir lagt film fra bakdørene og bakover.

 

Ønsker veldig gjerne å høre deres erfaringer, og hvilken prosent dere har gått for!!

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du bør sote siderutene helt fram, er ikke helt inne på dette med prosent, men å sote siderutene framme gjør bilen mer "hel"

Har selv sota min helt fram, litt lysere framme enn bak, tror det er noe sånn som 30% framme. Veldig fornøyd med sikten ut, dag og natt 😊

Har heller aldri hatt problem med eu 😉

slenger med et bilde....

Men igjen, smaken er delt, velg det du synes passer deg og din bil best 😉

WP_20160905_20_23_18_Pro.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orginalt mørke ruter på f10/11 er ca 35-40%, men de er heller ikke spesielt mørke. Så med 15-20% får du lite innsyn. Når det gjelder hvor mørke de er å se ut, så ligger solbriller på ca 8-15% så det blir ikke så mørkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble anbefalt 15 den ene plassen jeg sjekket pris og 20 den andre plassen (da dem ikke hadde 15) er bare litt usikker på om det blir for mørk og veldig harry/rånete. Er forøvrig en sort metalic farge på bilen.

 

20160917_233102.jpg

Tror nok ikke det blir soting helt fram. Det er jo heller ikke lov. Ønsker mørk men ikke at det ser blodharry ut.

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dopus skrev:

kanskje en anelse mørkere enn denne da

 

48_1538150007.jpg

 

for den ser ikke særlig mørk ut fra en annen vinkel:

 

48_397847548.jpg

Den har sikkert orginalt mørke ruter, høres ikke ut som du vil ha det for mørkt, så da ville jeg ikke gått for noe under 20%. 

Endret av E.H.D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 35 prosent helt frem, og måtte fjerne dette på siste PKK. Ganske uheldig der, for mange får dette glatt gjennom andre steder, så det gjelder å undersøke litt på forhånd. Dette er for øvrig den mørkeste solfilmen som man rimeligvis kan håpe på går gjennom hos kontrollørene.

Med solfilm bak er det en stor fordel med ryggekamera. Du VIL se dårligere i mørket, og sikkerheten ved rygging BLIR redusert med solfilm.

Estetisk ser det ikke ut med solfilm kun fra B-stolpen, men du kan jo ha andre grunner enn utseende (innsyn og sol). Men altså estetisk, og hensyntatt PKK, så er 35 prosent rundt hele (unntatt frontruta) det som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja...men ser enda verre ut når man ser rett igjennom bilen med orginal glass som kanskje har en bitte liten tint.  Det kommer ikke soting på front dørene. Har ikke ryggekamera. men har sensorer bak og sidespeil. Må ærlig innrømme at det er ikke ofte jeg bruker innvendig speil når jeg rygger.. Klart det hadde sett finere ut med soting på vinduene i frontdørene også, men er det ikke lov så er det ikke lov.

 

Men med tanke på utseende og sikt bakover så lurer jeg på om 15 prosent som bilglass firmaet har skrevet på ordren kan være i mørkeste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kjennern skrev:

Jeg fikk lagt på solfilm på min F11, ba om så nærme originalt som mulig men tror jeg fikk nærmere 20% et sted. Ser fint ut både på sider og bakover fra innsiden.

 

IMG_3360.JPG

Tror kanskje det blir en smule mørk...Tror jeg skal høre om dem har noe rundt 25 prosent i stedet for 15. For hvis det er 20 prosent så blir jo den filmen dem har satt opp enda mørkere.

Takk til alle som har postet bilde og gitt forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ble resultatet.  Skal ta et bedre bilde senere. Det var med 20% film. Resultatet ble meget bra.

Har en vindusrelatert feilmelding. Men har fått beskjed om hvordan dette rekalibreres. Et eller annet med sikkertfunksjon slik at man ikke skal kunne klemme fingre i vinduet. Denne må kalibrers på ny. ellers så fikk jeg beskjed om å ikke bruke bakvinduene på et par dager..da filmen måtte "herde". Dem driver jo kun med bilglass og solfilm så dem vet vel hva dem gjør. Jeg får vel vente til over helgen med å kaibrere vindusheisen.

Bedre bilde kommer.

20160930_164054.jpg

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...