Gå til innhold

Oljelekk på M47 - forslag?


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 520D med M47D20 som nå har gått 166kkm, cirka. Byttet veivhusventilasjon samt olje og oljefilter på ca 148-149. Oljen og oljefilteret ble også byttet igjen etter 11kkm på 160. I løpet av de 6 første månedene i mitt eie har den ikke brukt en dråpe med olje, men nå etter forrige oljeskift for ca 6-7k kilometer siden har oljenivået på peilepinnen gått fra fullt til ca 60% på pinnen. Det er vel rundt 0,3-0,4 dl? Lurer dermed på hva som er greit å sjekke på disse. Har hørt at toppdekselpakning ikke trengs å byttes før 250kkm eller noe. Har også tatt en titt under og alt så tørt ut der, bunnpannepakning og alt. Den ser dog crunchy ut så byttes nok snart uansett, men hadde den vært synderen så hadde det vel vært litt fuktig eller vått rundt der. Men tenker også mer på om det er noen vanlige steder på disse som kan lekke litt uten at det er åpenlyst? Synes å huske at jeg har sett en oljepytt på størrelse med en 5-kroning under bilen i parkeringshus for litt siden, og hadde vært rart om den plutselig skulle gå fra null bruk til å bruke det som i teorien da nesten blir en desiliter på 10kkm, i løpet av en måned eller to. Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Ja? Feks lekkasje på tetting i turbo? 

Da burde det vært olje under bilen. 

Koble av intercooler og se om det er mye olje inni den.Noe olje går jo den veien siden åndingen ifra toppen går inn på turbo(Den åndingen bør fjernes ifra turbo) Kan jo hende det forsvinner den veien. Hvis ikke så har den bare plutselig begynt å bruke olje da.. Hender jo det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å bare bytte bunnpannepakning, pakning bak/under oljefilterhus og kanskje toppdekselpakning om jeg finner noen som gidder, og se om det hjelper. Greit å ha det byttet uansett. Skal også få tatt en titt rundt turboen og se etter olje der. Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt historier begge veier, greit å være sikker og samtidig tenke at de da slipper å byttes på 200kkm til. Så hvertfall at bunnpannepakningen var knusk tørr og hard som stein når jeg sjekket under sist, så skader jo ikke :) Men skal få sjekket turbo og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis slangen ut av tuboen på trykksiden er litt dårlig så vil det dryppe olje ut mellom turbo og slangen. Har vært på borti det på en X1. På min 1er så kom det olje ut av koblingen mellom trykkslangen og intercooler. Tok av intercooler for å se om det var masse olje i den, men det var nesten ingenting inni den. Oljen "kryper" så den finner veien ut hvis ikke det er 100% tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg var dum nok til å glemme å peile når motor var kald også, så gjorde det i dag :oops: Etter å ha stått en dag i ro på flat bakke så er nivået på maks på peilepinnen med kald motor. Men nykjørt og ordentlig varm motor er nivået på 50-60% på peilepinnen 1-2 minutter etter avslått motor. Er vel ganske normalt det?

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nok bare jeg som sjekket litt for tidlig, ikke noe oljebruk likevel. Men har alltid byttet til samme viskositet med mindre det er overgang til vinter, da tar jeg noe litt tjukkere. Får se hva jeg går for nå, siden jeg må ta oljeskift snart (gått 7k siden sist).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...