Gå til innhold

Eksosalternativ på e39


mcbanan
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg syns eksosanlegget på bilen min, 523i med m52tub25, er i overkant diskrét, reint lydmessig. Skulle gjerne hatt fram litt meir av den fine seksarlyden :)

Bilen min er heilt original, slik eg likar det, så eg vil ikkje ha på eit effektanlegg med blanke bakstussar.

Finnes det alternativ, f.eks lyddempar med samme utforming som orginal, eller kanskje alternative originale eksosanlegg som ikkje er så dempa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg grenrør og racing katalysator, sammen med original bakpotte. En merkelig kombinasjon kanskje, men det skyldes at forrige eier av bilen satte på dette.....sammen med en bakpotte som gjorde at bilen ble stoppet i trafikken av "lovens lange arm".....etterpå ikke godkjent av BT fordi den hørtes faktisk ut som racing.... :-) og måtte byttes ut for å få bilen godkjent. Men jeg har mere lyd i eksosen merket jeg her en dag da jeg satte meg inn i en original bil og kjørte en liten tur... :-) 

Men noe som var med og laget enda mere lyd i eksos anlegget er sport luftfilter. Det har mye å si for lyden, men ikke noe annet. Selv har jeg plukket av sport filteret fordi original filterboks gir bedre effekt. Årsaken til dette er at et sport luftfilter trekker inn varm luft fra motorrommet, mens originalt trekker luft delvis utenfor bilen.....gjennom rør. Og det er en kjent sak at kjøligere luft gir motoren mere effekt. Har motoren turbo blir det litt annerledes. Konklusjon: på sugemotor hjelper sport luftfilter kun på lyd, samt at det er med og ødelegger LMM.....fordi det er litt mere åpent. Jeg taler sikkert "Roma midt imot" nå,.... :-)

Eksos løsningen jeg har gjør at den ligger på ca 160 hk, mot originalt 150hk. Og litt annen moment kurve, har bra moment i bunn. Forrige eier kostet vel på ca 20 000,- for å få de 10 hk....

Det finnes flere "sport" eksos anlegg der ute. Men dette er slik som må kjøpes, monteres og prøves for å høre om man liker lyden. Hvis det i det hele tatt gjør så mye... :wink:

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, er du helt sikker på det? Med et cold air intake kan man faktisk hente litt effekt.

Sugemotor:

Turbo:

Dette kommer jo helt an på den originale luftfilterboksen. 

Åpent luftfilter ødelegger ikke lmm, men all olja folk dynker K&N-filtrene sine med legger seg på lmm. Løsningen vil da være å kjøpe et filter som filtrerer lufta bra, uten å trenge olje. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg skal nyansere synet mitt litt. (men sport luftfilter kommer ikke inn i min bil igjen med mindre noen beviser at det fungerer såpass at det er verdt pengene)  M52TUB20 E39.

Slik som driten var montert i min bil lå den løst oppi motorrommet... uten skjerming fra varmen rundt motoren. På en varm sommerdag kan man jo lett tenke seg hvor det er best å hente luft...utenfor motorrommet. Temperatur føler i luftinntak er også med og styrer her. Filteret i bilen min var også sauset inn i fett. Tipper dette er med å virke mot sin hensikt....at det stopper tilgangen på luft.

Den originale luftfilterboksen har rør som henter luft delvis under bilen. Min erfaring med "sport" luftfilter er at motoren gikk både bedre og roligere med original boks. Har fått bekreftet dette fra flere bilmekanikere. (temp føleren registrerer kaldere luft med orig. inntak og DME styrer inn mere bensin) Det er dette som egentlig er hensikten til sport inntaket. Men som altså i mange tilfeller virker motsatt. Her kommer monteringsmåten inn i bildet. I tillegg til teknisk kvalitet på komponenter.

Skal man få noe ut av sport filter må det være kvalitet. Det må monteres riktig. Inntaket må skjermes fra resten av motoren. (slik at den får inn kjøligere luft)

FEIL:

image_39978_big.jpg

 

Riktig:

1d5ecf41fff5597b450ca86fdd2745fd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et godt cold air intake kan man som tidligere nevnt hente effekt. Nå skal jeg ikke være for bastant, men mener at jeg ikke har sett en temperatursensor i luftfilterboksen min(m54 e60). Det er en MAF på røret etter luftfilterboksen, men den er det greit å beholde uansett om man har åpent luftfilter.

Men uansett, å merke 5 hk uten å ta tiden og sammenlikne, er ganske godt gjort :) De fleste som monterer åpent luftfilter er nok heller ute etter lyden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På M52 og M52TU (antakelig også likt på M54) sitter nevnte temp sensor på undersiden av innsug manifold. Så hemmeligheten er altså å få kjøligere luft inn til den. :wink: Vist på bildet under.: (ser bare kontakten der)

e21263a2-b460-4e7c-b50a-31fc8176a4be.jpg

Og mange er nok fornøyd med lyden ja. Lyden er viktig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...