Gå til innhold

Hvordan installere lydanlegg i BMW 316 2010 (E90)

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg lurer på om det er mulig å installere bass med forsterker i BMW 316 2010 modeller.  Er det noke slags utgang/ledning bak i bagasjerommet for slike ting. Eg har ein litt eldre type JBL forsterkar med basskasse, eg hadde den i gamle bilen min men der måtte eg å bytte sjølve radioen for å få det virke. 

Eg håpa at det er noken her som kan komme med gode tips til meg, setter stor pris på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ann å hente signaler til sub fra kablene til høyttalere bak med en billig dings, men det beste er jo å bytte til en spiller med RCA-utgang og trekke det bak :) Usikker på om det er noe RCA på originalspillerne, men tviler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger ikke noe klart for dette. Ikke noen ledige utganger fra spiller eller forsterker heller.
Høyttalerne bak får et høypassfiltert signal så ikke smart å ta derfra. Somregel tar folk signal fra elementene under setene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nødvendig å ha RCA utgang viss eg kobla meg inn på høgtallere bak i bilen? Og det er vel ikkje så enkelt å bytte ut radio i slike biler eller? Har dokke noke slags framgangsmåte til å utføre det eller kva slags ledninger skal eg koble meg inn på? Rekna med at det er ein del ledninger der. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til å bytte spiller for å få subwoofer.
Som sagt må du IKKE ta signal til subwoofer fra høyttalerne bak. Da får du ikke noe bass i og med at signalet som går til disse høyttalerne er høypassfiltert.
Om du tar signal fra høyttaler under et av setene forran så burde det være ganske opplagt hva du skal kople deg på, går bare to kabler til høyttaler'n. :) 

Det er litt nyttig å vite hvilket anlegg du har i bilen. Standard, 676 HiFi eller 677 HiFi Pro?

Kopiert fra et annet forum:
You will have to tap into the full-range speaker level outputs of the Head Unit. The best place to do this is at the connection for the underseat woofers.
The signal can then be fed into an aftermarket amp via the high-level (or speaker level) inputs, if so equipped, or through an external LOC (line output converter), which will then give you a low-level signal via RCA for connection to the amp.

You will then need a switched 12V “remote” or “turn-on” signal for the aftermarket amp. If you are using an external LOC, make sure you get one with remote out, so you don’t need to worry about getting the remote signal elsewhere. If you don’t have that option, the most appropriate source is pin 13 at the back of the OEM head unit. You will need to run a wire from there to the amp location in the trunk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type spiller du har  sier ikke noe om hvilken høyttaler- /forsterker-pakke du har.
Uansett så kan du hente signal til subwoofer ved å kople deg på element under forsetet samme hvilken pakke du har. Men har du 676 eller 677 så kan man velge å kople seg på ved forsterkeren i bagasjen isteden for under forsetet.

Ikke diskanter i dørene forran oppe ved speilhus = standard anlegget
Diskanter i dørene, ikke høyttaler midt på dashbordet = 676 HiFi
Diskanter i dørene og høyttaler midt på dashbordet = 677 HiFi Pro

Nonl7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, OveN said:

Ikke diskanter i dørene forran oppe ved speilhus = standard anlegget
Diskanter i dørene, ikke høyttaler midt på dashbordet = 676 HiFi
Diskanter i dørene og høyttaler midt på dashbordet = 677 HiFi Pro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, petersiket skrev:

Eg har diskanter i dørene, ingen høytaller på dashbordet eller ved speilhus, så det er vel 676 då?

676 har høytaler ved speilhus..

Bilde av min, den har 676..IMG_2652.JPG

Du kan også finne utstyrslista di på bmwvin.com :) Lim inn de syv siste i vin-nr ditt, det finner du på f.eks. Statens vegvesens hjemmesider ved å taste inn regnr. på kjøretøyopplysninger, i vognkort osv..

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du må kople deg på under forsetet. Alle høyttalerne i bilen din er koplet direkte til Head Unit'en.
De oppgraderte anleggene (676 HiFi og 677 HiFi Pro) har separat forsterker i bagasjen, men det har ikke standard anlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...