Gå til innhold

BMW e39 klunkeyder i hjuloppheng foran


sebast2302
 Share

Anbefalte innlegg

6 timer siden, sebast2302 skrev:

Har en BMW 520i e39 2002 med 133k på telleren. Bilen funker bra, men det er ulyder fra hjuloppheng foran når jeg kjører over krappe ujevnheter. Er dette en foring som er slttt?

Med tanke på den lave km-standen og det du sier om ulyder når man kjører over krappe ujevnheter, så holder jeg en knapp på utslitte støttestag. Det er ihvertfall det jeg ville byttet først fordi de er billige (200-300 kr pr side), de er typisk utslitte når man når den km-standen du er på, og de er de enkleste enkeltdelene i understellet du noensinne kommer til å bytte på en E39. Støttestagene fester stabstaget til hjulopphenget, del nr 6 på skissen under:

Skjermbilde 2016-12-13 kl. 20.43.57.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hollabaloo said:

Med tanke på den lave km-standen og det du sier om ulyder når man kjører over krappe ujevnheter, så holder jeg en knapp på utslitte støttestag. Det er ihvertfall det jeg ville byttet først fordi de er billige (200-300 kr pr side), de er typisk utslitte når man når den km-standen du er på, og de er de enkleste enkeltdelene i understellet du noensinne kommer til å bytte på en E39. Støttestagene fester stabstaget til hjulopphenget, del nr 6 på skissen under:

Skjermbilde 2016-12-13 kl. 20.43.57.png

Enig i at støttestag er greit å begynne med om de ikke er tatt før og vil påpeke at stabstagforingene, del nr 2 på bildet, bør tas samtidig - sjekk om det er glipe rundt stabstaget eller det kan beveges noe særlig for hånd.

 

På min E60 som har ganske likt hjuloppheng har ting blitt utslitt som følger:

- Bakre kuleledd ("knirkeforing") ved 100' km (knirk i følge forrige eier)

- Stabilisatorstag-foringer fremme, del 2 på bildet over, ved 120' km (dunk over ujevnheter og ved sikksakk)

- Kasterstag fremme ved 120' km (dårligere styrefølelse i sving)

- Støttestag fremme ved 140' km (tatt før de begynte å lage lyd, men utslitt)

- Topplager fremme ved 150' km (dunk/klunk over ujevnheter, litt dårligere styrefølelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde klunking foran på min e39. Var slark i venstre hundebein og bærearm. Merket det godt i kulene på de delene jeg tok av. Men vanskelig å finne ut når bilen står på hjulene. Beste er å løfte den på bukk og kjenne etter med brekkjern :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...