Gå til innhold

E39: Hvilke signaler kommer ut fra adapter til knapper på rattet?

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som vet hvilke signaler som kommer ut fra denne boksen når man trykker på knappene for og feks skifte sang?
Er det vanlig "pluss" signal med en eller annen volt eller bus styring?

Og virker knappene mot orginal spilleren selv om dette adapteret er koblet til?
(Så man kan hente signal ut fra denne boksen, men fortsatt bruke orginal spiller)

Kunne også tenkt meg og vist om denne registrerer signaler når orginal spilleren står på aux, og man prøver og skifte sang?
Men sånt er vel ingen som har vært borti kan jeg tenke meg.. :P

Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rota litt med det, kan dele mine erfaringer ivertfall: er vell i-bus signal ut fra rattet, jeg har ett bastardprosjekt med e39 m5 mfsw single-stage ratt og e39 slipring i en e36 som eg har kobla opp slik det er lys i knapper og horn virker, men sliter med kommunikasjonen til spiller via slik boks.

Mener jeg målte etter spenning etter boksa, og fant ikke noe.  Det jeg slet med var at når jeg kobla til alt så gikk enten spiller i min volum eller max volum avhengig av hvordan jeg kryssa 2 av 3 ledninger. Jeg har bare 1 din, men når telefon er kobla til over bluetooth lar spiller meg endre sang på tlf, så hadde ett håp om at det både ville bli mulig å endre volum og sang.

men hvordan tenker du det i praksis med at du fortsatt skal ha org spiller da? slik du kan endre volum på org spiller men henter lyd og kan endre sang på tlf? eg har sett på en adapter fra tyskland som converter fra ibus til bluetooth slik at man streamer fra tlf til stereo i bil, samtidig som man har full kontroll over tlf fra rattet, og kan bruke alle knappene etter som man konfigurerer dem.

er denne eg vurderer som neste forsøk, i stor grad siden jeg mistenker litt at det er noe galt med rattet mitt, slik jeg faktisk får sjekka om det er feedback fra knappene: http://www.ebay.com/itm/CarPC-JoyCon-EXC-CAN-BUS-IBUS-Resistiv-Digital-/161475295885?hash=item2598ad7a8d:g:Hj4AAOSwGWNUW4G8

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er og koble telefonen til en bluetooth modul, som da kobles til aux inngang på orginal stereo, og så ønsker jeg da og kunne skifte sang på rattet. Sånn jeg da kan bytte sang på spotify osv.

Da må man ha en BT modul som støtter AVRCP (remote control), den har jeg funnet.
Neste steg er og få signaler ut fra rattet og inn på denne modulen.

Men som du nevner så er rattet kontrollert av ibus, og jeg må overføre dette signalet til og aktivere et rele el. som da vil fungere som en knapp på dette BT kortet og vil da skifte sang..

Jeg så for et par år siden et "ibus relay", noe man kunne koble til bussen som da ville bli aktivert ved og trykke på klokke synbolet eller valgfri knapp på navi.. Om man kunne programmert dette og bli aktivert fra knappene på rattet kunne det funka. Men jeg finner det ikke igjen.

Bluetooth modulen har fysiske knapper på kretskortet, så jeg må fjerne disse, og koble de via et rele eller noe slikt.
Men jeg vet ikke om rattet sender ut signaler når spiller står på aux. Tenkte og koble på ibus interfacen jeg har for og sjekke dette. Men har ikke kommet så langt enda. :)

Fant en video der han demostrerer dette rele kortet!

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sånn ibus greie.. men får ikke gjort så mye med den.
Var som sagt tenkt  og sjekke om rattet sender ut signaler selv om spilleren står på aux..

Da må jeg evt få laget et kort som leser ut data fra ibus dongla, som igjen styrer knappene på bt modulen..
Problemet er bare at der stopper min viten.. Sånt har jeg ikke peiling på... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får se kommandoene ja..

Gamlingen kjenner en som kan alt om sånt, og han sier at man kan få til noe om denne ibus greia kunne kommunisere med telenet i windows, og mener å huske jeg testa det og det funka. Da kunne ibus dingsen formidle kommandoene fra rattet til en micro prosessor, som når den da fikk opp de bestemte kommandoene, gjorde en ny handling, som feks å koble sammen to ledere for og skifte sang..

Men alt dette må programmeres osv. Og det har jeg ikke snøring på.. :P Men så kom jeg til og tenke på disse ratt adapterene, om man får strøm ut der til og styre et lite rele feks. som da kan fungere som knapp på BT kortet..
Men da må dette funke selv i aux modus.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...