EspJoh97 Skrevet Februar 9, 2017 Forfatter Share Skrevet Februar 9, 2017 Men får prøve det du sier, så får jeg se hvordan det går. Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet Februar 9, 2017 Share Skrevet Februar 9, 2017 On 8.2.2017 at 13.16, EspJoh97 skrev: Peilet på kald motor da det var så høyt, peilet ikke i går mens den var varm Liten forskjell på varm og kald. Hvis du har varm motor og peiler 1 minutt etter du stopper motoren er det veldig likt kald. Da har ikke all oljen rent tilbake til bunnpanna. Dette står i instruksjonsbok til Volvo og gjelder nok alle motorer. EspJoh97 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspJoh97 Skrevet Februar 10, 2017 Forfatter Share Skrevet Februar 10, 2017 Peilet i går etter den hadde stått over natta, og da så det slik ut: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspJoh97 Skrevet Februar 10, 2017 Forfatter Share Skrevet Februar 10, 2017 Rart at det plutselig har synket igjen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Februar 10, 2017 Share Skrevet Februar 10, 2017 Spør dumt, men har du luktet på oljen? Om du kjenner noe hint av bensinlukt, eller kjølevæske for den saks skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus. Skrevet Februar 10, 2017 Share Skrevet Februar 10, 2017 har du kjølevæske i tanken din ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet Februar 10, 2017 Share Skrevet Februar 10, 2017 Dette nivået er jo bare litt over max. Har selv kjørt med så mye olje etter overfylling. M54B25 motor. Ingen problem med det. Er du sikker på at det var mindre olje på tidligere? Hvis oljen er unormalt tynn kan det være bensin i. Jeg bare minner om at bilen må stå nokså plant for å få riktig peileresultat. Kjølevæske i motorolje har jeg aldri sett, men med vann blir den grå. Her på bildet ser fargen normal ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Februar 10, 2017 Share Skrevet Februar 10, 2017 21 timer siden, orala skrev: Liten forskjell på varm og kald. Hvis du har varm motor og peiler 1 minutt etter du stopper motoren er det veldig likt kald. Da har ikke all oljen rent tilbake til bunnpanna. Dette står i instruksjonsbok til Volvo og gjelder nok alle motorer. Varierer hvor fort oljen synker til bunnpannen det. Både forskjell på motorer og olje, så er ikke noe fasitsvar på det 1 minutt etter stopp på varm motor er nok ikke samme som kald. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspJoh97 Skrevet Februar 10, 2017 Forfatter Share Skrevet Februar 10, 2017 2 timer siden, DanielStance skrev: Spør dumt, men har du luktet på oljen? Om du kjenner noe hint av bensinlukt, eller kjølevæske for den saks skyld. Syntes det luktet bensin når jeg peilet den da nivået var så høyt, men når jeg peilet den i går virket alt normalt. Bare litt for mye olje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet Februar 10, 2017 Share Skrevet Februar 10, 2017 1 time siden, Gabz skrev: Varierer hvor fort oljen synker til bunnpannen det. Både forskjell på motorer og olje, så er ikke noe fasitsvar på det 1 minutt etter stopp på varm motor er nok ikke samme som kald. Det jeg forsøkte å skrive er at ved varm motor så stopper du motoren og peiler etter ca 1 min. Det vil gi samme resultat som at du etter gårsdagens kjøretur peiler oljen før du starter opp. Om det er Volvo som jeg ref. til eller BMW tror jeg spiller liten rolle. Samme oljetyper og samme driftstemperatur. Oljedrenasje er vel likt også, det renner ned av tyngdekraften. Dette har jeg tro på sjøl ihvertfall. Smilefjes med blink. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspJoh97 Skrevet Februar 10, 2017 Forfatter Share Skrevet Februar 10, 2017 2 timer siden, Magnus. skrev: har du kjølevæske i tanken din ? Har kjølevæske ja. Har en kjølevæske lekkasje som jeg vet om men den har jeg hatt ganske lenge. Men tror den er fra radiatoren Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Februar 10, 2017 Share Skrevet Februar 10, 2017 Jeg ville byttet olje og filter for å være sikker på at mengden er rett når det likevel må gjøres. Oljen kan du peile på kald eller varm motor, bare du gjør det samme hver gang for å være sikker. Bare vær oppmerksom på at det går noen dl i oljefilteret etter første oppstart, så du ikke leser av oljenivået før oppstart. Olje utvider seg ved høy temperatur, så det er ikke sikkert at det er noen problemer. EspJoh97 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet Februar 10, 2017 Share Skrevet Februar 10, 2017 Hvis du bytter olje sjøl så er det jo ikke så (veldig) dyrt. Kanskje det er en ide å bytte filter og olje. Fylle nøye til max. Da har du et korrekt utgangspunkt. EspJoh97 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspJoh97 Skrevet Februar 10, 2017 Forfatter Share Skrevet Februar 10, 2017 1 time siden, orala skrev: Dette nivået er jo bare litt over max. Har selv kjørt med så mye olje etter overfylling. M54B25 motor. Ingen problem med det. Er du sikker på at det var mindre olje på tidligere? Hvis oljen er unormalt tynn kan det være bensin i. Jeg bare minner om at bilen må stå nokså plant for å få riktig peileresultat. Kjølevæske i motorolje har jeg aldri sett, men med vann blir den grå. Her på bildet ser fargen normal ut. Oljenivået var opp til den røde streken på bildet og hadde vanlig konsistens og farge. Men etter jeg hadde kjørt hjem med den sånn, da så peile pinnen sånn ut som du ser på bildet. Tynn olje langt opp på metall stanga. Så lot jeg bilen stå over natta og da var oljenivået ganske normalt igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet Februar 10, 2017 Share Skrevet Februar 10, 2017 Jaha, Jeg tenkte på det siste bildet med nesten normalt nivå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå