rreinkind Skrevet Februar 15, 2017 Share Skrevet Februar 15, 2017 Hei alle sammen! Jeg har en 520d 2014 med 130.000km på telleren. Idag når jeg kom hjem og gikk ut av bilen kjente jeg en sterk lukt av veldig varm/brent motor. Noe jeg ikke har merket det siste året Åpna pansret og kjente litt rundt med hendene og den føltes veldig varm! Oljebytte ble gjort bare for 3 mnd siden så den var OK, så kom jeg til kjøleveksa, den var under MIN så jeg fylte på 7dl til den var sånn ca midt på markøren. Er 7dl mye? Tenker sånn at det må ha vært veldig lite i tanken? Bilens oljetemp gikk aldri over 100 grader verken før eller etter påfylling. Fikk litt panikk så lurer bare på om det kan ha vært så enkelt som at det var lite kjøkeveske? Bilen ble jo aldri over 100 grader. Men etter jeg hadde fylt og motorn fikk gå litt så sank tempraturen relativt mye, nesten ned til 60 grader, sikkert fordi jeg fylte på kald kjøleveske. Robin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Februar 15, 2017 Share Skrevet Februar 15, 2017 (endret) Pleier som regel å lukte brent etter DPF regenerering. Da blir også kjølevæsken utrolig varm, kanskje det har noe med at du måtte etterfylle også? Endret Februar 15, 2017 av ///M-ini95 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rreinkind Skrevet Februar 15, 2017 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2017 (endret) 34 minutter siden, ///M-ini95 skrev: Pleier som regel å lukte brent etter DPF regenerering. Da blir også kjølevæsken utrolig varm, kanskje det har noe med at du måtte etterfylle også? Tusen takk for svar. Ja, jeg kjører endel korte distanser med kaldstart så dette kan godt være problemet. Kanskje jeg skal ta meg en tur får å få "blåst" ren DPF. Har ikke sett noen lekkasje av kjølevesken så jeg skal kontrollere den litt oftere nå, men håper du har rett Robin Endret Februar 15, 2017 av rreinkind Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 15, 2017 Share Skrevet Februar 15, 2017 (endret) Med mindre bilen sier ifra selv så er det ingen grunn til å bekymre seg. Når partikkelfilteret regenerer så lukter det svidd, helt normalt. Det er heller ikke farlig at tempen går over 100, husk at dette er oljetempraturen. Når jeg kjører over Alpene om sommeren eller kjører på Nurburgring så ligger tempen langt over 100 grader noen ganger, lukter ikke svidd av motoren da. Bare varm motor Det du ser kjøleveske nivået på er ekspansjonstanken, når motoren er varm så skal der være lite vann her. Når motoren er kald så vil du se at nivået er normalt, noe det ikke vil være hvis du har etterfyllt 7 dl. Grunnen til lav temp nå etter du fyllte kan være luft i systemet, siden du har etterfylt mens motoren var driftsvarm. Det er ikke nødvendig å etterfylles kjøleveske med mindre bilen ber om det Endret Februar 15, 2017 av Fredrik 90 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rreinkind Skrevet Februar 15, 2017 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2017 8 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Med mindre bilen sier ifra selv så er det ingen grunn til å bekymre seg. Når partikkelfilteret regenerer så lukter det svidd, helt normalt. Det er heller ikke farlig at tempen går over 100, husk at dette er oljetempraturen. Når jeg kjører over Alpene om sommeren eller kjører på Nurburgring så ligger tempen langt over 100 grader noen ganger, lukter ikke svidd av motoren da. Bare varm motor Det du ser kjøleveske nivået på er ekspansjonstanken, når motoren er varm så skal der være lite vann her. Når motoren er kald så vil du se at nivået er normalt, noe det ikke vil være hvis du har etterfyllt 7 dl. Grunnen til lav temp nå etter du fyllte kan være luft i systemet, siden du har etterfylt mens motoren var driftsvarm. Det er ikke nødvendig å etterfylles kjøleveske med mindre bilen ber om det Hei! Godt å høre! Har jeg gjort noe dumt nå da, jeg fylte når motorn var veldig nære drifttemp? Slik at det blir for mye når den blir kald igjen? Robin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 15, 2017 Share Skrevet Februar 15, 2017 3 minutter siden, rreinkind skrev: Hei! Godt å høre! Har jeg gjort noe dumt nå da, jeg fylte når motorn var veldig nære drifttemp? Slik at det blir for mye når den blir kald igjen? Robin Jeg vet ikke om det er galt, men det er ikke nødvendig så lenge bilen ikke ber om det. Det er jo også greit å få riktig kjøleveske på, vet ikke hvilken farge disse bilene krever. Tror jeg hadde stukket innom merkeverksted og forhørt meg med fagfolk, forklar slik du har gjort her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rreinkind Skrevet Februar 15, 2017 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2017 Jeg skal sjekke imorgen før jeg drar på jobb, har det blitt for mye så får jeg sjekke opp dette på ett verksted! Tusen takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå